vad tycker ni om mitt köp?

åkte idag in till alpingaraget för att införskaffa mig ett par nya skidor något mer anpassade för offpiståkning, än de som jag idag använder i pisten. blev rekommenderad dynastar big trouble, då jag inte åkt mycket offpist tidigare, vilka jag senare även köpte. jag är 180 cm, vägen 65-70 kg, och jag köpte ett par som var 176 cm lång. vad tycker ni om mitt köp? var det ett bra köp för en "nybörjar"-offpistskida, eller var mitt köp helt fucked up? btw, motivera varför ni tycker som ni tycker...

Senast ändrad:
Tror det var ett bra val, stabil, allsidig skida som kommer ge dig åkläde, både i parken, offpist och i pisten, lagom lång med tanke på att du inte är jättebäst. Jag hade valt en lite längre skida för offpiståkning för att kunna bränna på fort och få stabila dropplandningar. Men har man inte rätt teknik kan det bli jobbigt med för lång planka offpist...tycker jag.

Einar_Lindgren sa:
Tror det var ett bra val, stabil, allsidig skida som kommer ge dig åkläde, både i parken, offpist och i pisten, lagom lång med tanke på att du inte är jättebäst. Jag hade valt en lite längre skida för offpiståkning för att kunna bränna på fort och få stabila dropplandningar. Men har man inte rätt teknik kan det bli jobbigt med för lång planka offpist...tycker jag.
håller med..
vart monterade du bindningen???

bindningen är inte monterad än, om jag inte missminner mig, ska ringa till dom å lämna mitt pjäxmått... har ni nåt tips på om det ska vara mittmonterat eller bakmonterat (säger jag så?)?

Inte helt mittmonterat om du ska åka offpist, kommer bara bli jobbigt. Montera dem enligt anvisning eller möjligtvis nån eller 2 cm mer mot mitten (för lite böttre parkegenskaper) men inte mer än så. Men det är olika vad man tycker, börja inte med mitt bara, då får du ingen riktigt känsla för hur skidan är tänkt att uppföra sig, om den inte är byggd för att vara helt mittmonterad som tex Head Mojo 80. Men det tror jag inte Big T är...

du ska helt klart ha dom Enligt anvisning, eller bakmonterad om du ska ha dom till mest offpiståkning. annars så värkar ju köpt vara bra, med ett undantag.. du köpta dom på garaget, köp dom på sport-conrad istället så är dom garanterat mycket biligare. dom har bra expertis på garaget men priserna är mycket höger än på nätet.

Du verkar ha gjort ett bra köp.
Skidan skulle nog iofs kunnat vara nån halv decimeter längre, men det är väl lika bra att börja kort och köpa längre efter behov!
Jag vet inte hurpass bakmonterat det blir om du monterar enligt anvisning. Om du bakmonterar får du mer flyt i lössnö, men du tappar lite smidighet i skidan. Det är bara att bestämma vad du vill prioritera. Hade jag varit du hade jag nog monterat min allroundskida enl anvisning eller upp till max ca 3cm bak, beroende på hurpass mittmonterad anvisningen sitter på skidan.. Vad du däremot inte ska göra är att frammontera skidorna (eller mittmontera för den delen) om du inte tänker använda dem till jibbing.

Tycker också du gjorde ett bra val.
Fin allround skida bra längd med tanke på att du inte är någon extrem tungviktare, tror en big trouble 186 skulle bli lite för tung och lite för stum för dig.
Jag tyckte den va lite trög i 186 och väger typ 83, ska dock tillägas att jag tycker om mjuka skidor.

176 cm mittmonterat kan göra att du kommer skrota framåt varje gång om du ska åka offpist. Resultatet kan bli att du kompenserar detta genom att hänga bakåt i pjäxskaften för att skidorna inte ska dyka ner i snön. Vad jag säger är att de skidorna är för korta att mittmontera och sedan använda som offpistskidor.

jag-ska-bli-en-skibum sa:
H-A-G-A: okok, visserligen så verkar dom inte finnas på sport conrad.
om du väntar ett tag så kommer dom säkert in lr något likande. men om du har akut behov av dom nu i spetember så finns de ju inget att göra!

Efter lite uteslutningsteknik så har jag kommit fram till att han redan har köpt laggen, och förrutom att jag personligen hade köpt längre och kanske ett par K2 Seth eller Rossi Scratch BC verkar det vara ett bra val!

H-A-G-A sa:
så värkar ju köpt vara bra, med ett undantag.. du köpta dom på garaget, köp dom på sport-conrad istället så är dom garanterat mycket biligare. dom har bra expertis på garaget men priserna är mycket höger än på nätet.
men å andra sidan så är du garanterad garanti på skidorna när du köper dem på Garaget och behöver därför inte skicka ner prylarna till Tyskland alternativt köpa nya grejer ifall du skulle ha några problem med utrustningen. troligtvis billigast i längden. och det är bra! lycka till i vinter.

Snödjup

Tillbaka
Topp