Väder i Franska alperna framöver?!

smatter

Ny medlem
Tjena åker ner till Val thorens inom kort, undrar lite över vädret den närmsta tiden, är det ngn snö därnere? Vädret ser rätt dassigt ut just nu, ngn som vet hur det kommer se ut under nästa vecka? Jaja, vi hoppas på öl-i-backen väder! Ha de!

Pyser ner v 11 till Val thorens och om man tittar på Metro Frances hemsida: www.metrofrance.com så ser det ut att komma lite snö och va kallt under dom närmsta dagarna, hoppas bara att det kommer ordentligt med snö så att det blir lite offpiståkning iallafall!

Snow-forecasts 6-dagarsprognos säger enligt följande:

Under kvällen mot torsdag mulnar det på och börjar snöa lätt för att sedan öka på torsdag kväll. Fredag och lördag ska det snöa rejält, men sent på lördag minskar molnigheten. Tyvärr ska vinden bli kraftig och toppar på 20 m/s i västlig riktning på fredag kväll. De sista flingorna av det totalt 50cm starka snöfallet singlar i avtagande vind ner mot marken under natten mot söndag. På morgonen på söndag klarnar vädret och både söndag och måndag sägs bli soliga. Temperaturen blir påfallande låg med mellan 13 och 20 minusgrader på dagarna och ner mot -25 på natten. Nollgradgränsen ska under hela perioden ligga så lågt att det inte finns någon risk för plusgrader någonstans i systemet.

Allt givetvis med ett stort förbehåll, men det är ändå kul med SnFc:s detaljerade prognoser. Stämmer fullt ut gör dom sällan, men om det är rätt hoppas jag för er skull att ni har er första åkdag på söndag och att ni den dagen håller er ifrån både ölen och solterasserna och istället åker upp allt puder framför näsan på alla frassar. Se dock upp rejält med lavinfaran om det enligt prognosen blir mycket nysnö i kombination med kraftig vind.

Var nere v6 i Val D. Snackade då med en kille ur räddningsmanskapet. Han ville påstå att det skulle till att vara mycket hög lavinfara hela säsongen i princip. Han relaterade till hur vädret hade varit sen december och nu med ett lager som nysnön har svårt att fästa i. Men sen brukar det alltid blåsa som fan i Val D i samnband med snöfall så kan ju vara lokalt farligare där. Går frankrike verkligen mot sin sämsta säsong på riktigt länge..hörde några rykten gällande det.

Hoppas du hittar något sjysst och hyfsat safe. Själv fick man mer en solsemester..tyvärr.

Kühlertz

Mo Ha Ha Ha

Åker ned till Val Thorens på Fredagmorgon!!

Snacka om att välja rätt vecka! hmm lördagmorgon när man spänner pjäxorna på toppen så ligger det ett gott lager av puder under laggen!!!

Haha det låter gött! Själv smäcker man på sig brädan på söndag, hoppas på att hitta fina ställen att surfa runt på. Jag e dock taggad på att se solen! Nån som har några tips på fina offpistrepor där man INTE behöver hika 1 timme. Ha de göt

jag kör ned mina fötter i mina snowboardbindningar runt omkring lördag/söndag .. om ca: 3 dagar .. så håller tummarna gör vi allihopa..

kör hårt och ........ pudra skönt..

"Thor" för mig..

/Pinn

Snackade nyss med en polare som befinner sig i Val T just nu. Han säger att det dumpar bra, ligger 30cm nysnö, beräknas komma 30 till. Sikten är dålig, vi snackar dimma, inte så kul kankse. Dock trode han att det skulle bli bättre väder snart. Lavinrisk 4 just nu, kommer säkerligen bli en 5:a. Hoppas på sol på söndag o resten av veckan. ha de!

jo ni.. nu är jag nyss hemkommen från ett galet snöigt Val Thorens.. det var 80cm när vi hade en vecka kvar tills vi skulle åka ned... sen snöade det ca: 1-2 meter tills vi kom... och under den veckan vi var nere (v.10) så snöade det ca: en meter till så på vissa ställen är det ca: två meter snö om inte mer.. den oficiella siffrar på hemsidan var 175cm snö och det funkar ju..

backarna var okej och OM man var tidigt uppe så kunde man åka lite off-pist i skönt puder och lös djup snö ... det var tyvärr bara sol i 2 ½ dag av 6 åkdagar och annars vräkte snön ned eller så var det dimma.. men det var iaf skitkul..

...

jag kan bara rekommendera att du som skall ned har utrustning för lite djupsnöåkning och inga korta grejjer som försvinner under snön.. och styva bindningar är bra att ha märke jag ..

:)

peace /Pinn

Sticker ner 18/3 så jag tänkte fråga lite snällt om någon med medlemsskap på snow-forecast kunde posta hur en 6-dagars prognos ser ut. Vore fint att se vad man har att vänta.

Nucleus: Vilken skidort ska du till?

I Haute Savoie (Avoriaz, Morzine, Chamonix, osv) samt Verbier ska det bli sol och någorlunda kallt hela denna veckan. I Val Thorens verkar det som att det kommer lite mer snö framåt torsdag-fredag men inga mängder. Sol i övrigt.

Kom hem i Söndags efter 7 underbara skiddagar i Val Thorens!
Måste säga att man inte kan få allt,dålig sikt i 4½ dag men under dessa dagar var offpisten underbar de andra 2 ½ dagarna var det sol och vackert!!!

Har aldrig upplevt bättre skidåkning!!!

Nypistat på kvällen sen en halvmeter puder på det så kan ni ju själv tänka er hur pisterna var orgasm Hur var det då utanför pisten??? Minst till midjan med torr fin pudersnö!!!

En stor varning dock NORTHLANDER SKI TOURS!!!!! SE UPP

Hemresan bestod av att bussen var försenad 1 ½ timma utan information!!
"Chaffisen har huvudvärk,ingen parkeringsplats hmm vad händer????
Sen när vi väl komm i väg så hade vi upphämtningar på 5 olika ställen!!!

Vaknade i bussen på söndag morgon och såg att vi var i Tyskland hmm undrade hur långt vi kommit???

Då tvärstannade bussen på autobahnn stod still i 40 min tills guiden orkade med att säga vad som hänt. Det blev som i en gammal klassisk dubbad karatefilm först en förklaring på 5 min på danska (som jag förstår rätt så bra som skåning men för alla andra svenskar ombord så fick de nöja sig med en liten kort information på engelska om man nu kan kalla den information) the bus has had an deckexplosion and we are wating for the polizaaaai for incurrensbissssnice!

Jo tack sa vi!
O när skall vi lämmna rummen?

Ingen frukost blev det för vi var ju sena vi skulle hämta nya passagerare i Hamburg(Nortlanders uppsamlingsplats) som tur var det svenskar som skulle på bussen och danskarna klev av (jo ni vet att det är en dansk som sitter framför er i bussen när filmen visas och de vaggar från skinka till skinka och skiter fullständigt i de som sitter bakom,eller att det krossar era knä med att trycka bak sätet utan att säga något hmmm vet hut! nåja de för med sig något gott iallafall e du på en skidort med mycket danskar så får du ha pudret för dig själv för åka kan de inte och kommer aldrig att kunna!)väl framme i Hamburg så stod där en flock med svenskar som skulle på bussen de hade varit i Livinigo hmm skattefritt mao mycket sprit i bagaget. Det e ju fint,men inte så kul när man måste stå och vakta sitt bagage på en parkeringsplats i 3 timmar innan vår buss dök upp!!!
Ingen middag blev det heller jag fick ju lasta om mitt bagage för jag skulle av bland de första men men vem behöver mat??

Svenskarna på Livingo bussen hade blivit berikade med en dansk film från 70-talet så det var i upprorstillstånd när de kom på bussen!

E det inte underbart att alla på bussen gärna vill åka med Northlander igen??
Allra helst bussresa då man får ju hela Europa!

Man är ju uppväxt med dansk TV här i skåne så man vet ju det här med tider säger man att busssen avgår från omlastnings stället 12:00 så menar de 12:45 inga problem,men om nu dumma svenskar sitter i bussen i 50 minuter kan väll iallafall AC startas så man slipper bli kokt och få lite ny luft!

Tack Nortlander för en underbar vecka!!!!
Ni är underbara och ställer verkligen upp för era resenärer!
Nästa gång kanske ni når över töskelen.

Val Thorens är ett underbart skidområde!!!

Ps. Ont arslet fick man iallfall Ds.

Tillbaka
Topp