Väder/Snö-status Åre 2011/2012

• Trådstartare Trådstartare IngemarH79
  • Start datum Start datum
I

IngemarH79

Guest
Hej det börjar bli dags för att vinterpeppa och vad bättre än att kolla snöläget. Just nu är det si och så med snöläget då det bara ligger snö från trädgränsen och uppåt. Men det är ett bra tag tills liftarna öppnar (22a dec).

Driftsplan Skistar Åre
393520_2711261027199_1427074170_33033484_397534573_n.jpg

Skistars snöblogg http://www.skistar.com/sv/Are/Skidakning/Snorapport/

Kommer att uppdatera lite då det finns något att berätta om

Senast ändrad:
IngemarH79 sa:
Hej det börjar bli dags för att vinterpeppa och vad bättre än att kolla snöläget. Just nu är det si och så med snöläget då det bara ligger snö från trädgränsen och uppåt. Men det är ett bra tag tills liftarna öppnar (22a dec).

Skistars snöblogg http://www.skistar.com/sv/Are/Skidakning/Snorapport/

Kommer att uppdatera lite då det finns något att berätta om
Nu gör du folk oroliga,, ta och läs länken du själv lagt upp,, den säger,, " Hamreliften, VM6:an & VM8: an öppnar sa fort som det är möjligt" "22 december Beräknas hela vårt skidområde vara öppet, omfattningen styrs av snötillgång och väder" " Vi har valt att inte ha något specifikt datum för öppning av våra högzonsliftar (tidigare har öppningsdatumet varit runt 5 februari för Kabinbanan, Tusenmetersliften, Tväråvalvsliftarna och Stendalen).
Väderförhållanden och snötillgång kan variera mycket, framför allt uppe på Åreskutan men vi hoppas på att kunna starta tidigare än vanligt uppe på högzon.
Gör om, gör rätt

Det ser sämre ut än på väldigt många år inför decemberhelgerna i åre, inkl Snö, test & fest. Med nuvarande långtidsprognos är det inte mycket som talar för att det blir någon form av åkning överhuvudtaget den helgen. Än så länge har dom ju inte mer än provkört kanonerna och det återstår mycket driftstid och arbete innan det går att öppna. Kommer det inte en ordentlig vädervändning i början av december senast så är det mest troliga att skidtestarhelgen kommer att ställas in. Men det är ju lite tid kvar än så länge, även om det ser otroligt mörkt ut.

onlytelemark och andra nu har jag uppdaterat inlägget. För att peppa till så har jag tagit fram skidor och bräda samt ställt dom väl synliga. Har även vallat brädan som är ny för säsongen och bytt straps på bindningarna.

MnO: Jag sitter här i Åre och ber en bön för snö. Är nog mer optimistisk än dig. Enl SMHI ska det vara runt ett dygn med plusgrader de närmsta 10 dygnen. Hyfsat mycket snö i prognosen och på slutet är det ett par dagar som är hyfsat gynnsamma att lägga snö. Innan dess kommer kanonerna gå, men i marginaltemperaturer blir det inte så mycket snö.
http://www.smhi.se/vadret/vadret-i-sverige/land/chart.do?geonameid=2725432

Jag tror att Skistar just nu är oerhört peppade att lägga snö, att komma med några positiva nyheter. Trycket internt att lägga snö vid första bästa tillfälle är högt.

Detta kanske ses som en dum fråga men - ungefär vilken temperatur krävs för att få igång snökanonerna? Jag tänker mer under natten då temperaturerna ligger på -5 (SMHI). Är det inte bara att lägga snö under natten om det skulle visa sig att bli lite varmare under dagen?

Väl medveten om att det är lättare sagt än gjort. Någon som är insatt?

aBEARunique sa:
Detta kanske ses som en dum fråga men - ungefär vilken temperatur krävs för att få igång snökanonerna? Jag tänker mer under natten då temperaturerna ligger på -5 (SMHI). Är det inte bara att lägga snö under natten om det skulle visa sig att bli lite varmare under dagen?

Det bör vara minusgrader dygnet runt ett tag sa att det blir lite tjäle i marken, sedan kan man spruta snö även om det skulle vara plusgrader pa dagtid, den snö som ligger isolerar marken sa tjälen stannar,,

Tancoll sa:
ALPINBUTIK sa:
Problemet är att det bara är i dalgångarna det blir minusgrader, en bit upp på berget är det plusgrader
Tvärt om i åre, kallt på högzon och plus nere i dalen.

Snön kommer, ta det lungt :)
Som alpinbutik skriver så är det varmt på berget och kallt i dalen. Just nu är det sol och varmt på 700 m nivå medans det är dimma i dalen.

aBEARunique sa:

I nuläget tror jag att dom skiter i tjälen faktiskt, i alla fall på utsatta ställen. Blir det kallt i luften och rätt luftfuktighet så kör dom. Det finns ingen tid att vänta.

Det finns ingen definierad praktisk gräns för när det går att göra snö, iom att det beror på luftfuktigheten. Ju torrare luft, desto högre temperatur kan det vara. Är det under -2 grader så går det att lägga snö oavsett luftfuktighet, men är det extremt låg fuktighet och en kanon med mycket högt tryck (dvs med ett väldigt litet munstycke) så går det även i några plusgrader, tom upp till 4-5 plusgrader rent teoretiskt. Detta på grund av att det är komprimerad luft som expanderar vid munstycket, vilket sänker temperaturen. Är det 50% luftfuktighet så är gränsen samma som vid stillastående vatten, dvs 0 grader.

Gränsvärden och bra produktion är dock två olika saker. För optimal snöproduktion, och därmed god kostnadseffektivitet, så behövs åtskilliga grader kallare temperatur än vad gränsvärdet är för aktuell luftfuktighet. Ju kallare det är, desto mer vatten blandas in i den plym av luft och vatten som sprutas ut ur kanonen. Bra resultat får man inte förrän vid runt -5 kanske och bäst blir det mellan -7 och -15 eller något sådant. Kallare än så och det blir mycket ifrysningsproblem.

Jo, det är klart att man oftast lägger snö på natten. Det klassiska sättet att arbeta är ju att kanonerna går på natten och sen jobbar man med den snön som har producerats på dagen. I större anläggningar står ofta stora delar av kanonparken uppkopplad och redo att köra igång automatiskt när temperaturen och luftfuktigheten når ett visst gränsvärde. Problemet de senaste veckorna är att prognoserna inte har stämt, främst pga inversionsproblem och andra svårförutsägbara parametrar. Det verkar hela tiden ha varit lite varmare på berget än vad prognoserna har sagt.

Senast ändrad:
Skare sa:
MnO: Jag sitter här i Åre och ber en bön för snö. Är nog mer optimistisk än dig. Enl SMHI ska det vara runt ett dygn med plusgrader de närmsta 10 dygnen. Hyfsat mycket snö i prognosen och på slutet är det ett par dagar som är hyfsat gynnsamma att lägga snö. Innan dess kommer kanonerna gå, men i marginaltemperaturer blir det inte så mycket snö.
http://www.smhi.se/vadret/vadret-i-sverige/land/chart.do?geonameid=2725432

Jag tror att Skistar just nu är oerhört peppade att lägga snö, att komma med några positiva nyheter. Trycket internt att lägga snö vid första bästa tillfälle är högt.
Jag hoppas att du har rätt. Men med tanke på snittet på inversion de senaste veckorna så är jag orolig. Det är rätt stora ytor i Åre jämfört med tex Tandådalen som nästan blåser upp en hel nedfart på två nätter eller nåt sånt om det vill sig väl med förhållandena. Gästrappet i Åre tex kräver enormt mycket mer snövolym totalt sett.

Dom får väl göra snö nere på sjön och sen låta byborna, och då företrädesvis kontorsarbetarna, springa upp med hinkar full med snö och lägga dom på strategiska platser :)

Tancoll sa:
ALPINBUTIK sa:
Problemet är att det bara är i dalgångarna det blir minusgrader, en bit upp på berget är det plusgrader
Tvärt om i åre, kallt på högzon och plus nere i dalen.

Snön kommer, ta det lungt :)
Nja, nu har du allt inte riktigt hängt med i rapporterna de senaste veckorna. Det har ju i princip varit varmare på höjd än i dalen varje dag de senaste två veckorna.

MnO sa:
aBEARunique sa:

I nuläget tror jag att dom skiter i tjälen faktiskt, i alla fall på utsatta ställen. Blir det kallt i luften och rätt luftfuktighet så kör dom. Det finns ingen tid att vänta.

Det finns ingen definierad praktisk gräns för när det går att göra snö, iom att det beror på luftfuktigheten. Ju torrare luft, desto högre temperatur kan det vara. Är det under -2 grader så går det att lägga snö oavsett luftfuktighet, men är det extremt låg fuktighet och en kanon med mycket högt tryck (dvs med ett väldigt litet munstycke) så går det även i några plusgrader, tom upp till 4-5 plusgrader rent teoretiskt. Detta på grund av att det är komprimerad luft som expanderar vid munstycket, vilket sänker temperaturen. Är det 50% luftfuktighet så är gränsen samma som vid stillastående vatten, dvs 0 grader.

Gränsvärden och bra produktion är dock två olika saker. För optimal snöproduktion, och därmed god kostnadseffektivitet, så behövs åtskilliga grader kallare temperatur än vad gränsvärdet är för aktuell luftfuktighet. Tex blir det inte avsevärt mycket mer snö på marken vid -3 grader om det är klart och torrt, jämfört med om det är blött, dimmigt eller på annat sätt hög luftfuktighet. Ju kallare det är, desto mer vatten blandas in i den plym av luft och vatten som sprutas ut ur kanonen. Bäst blir det mellan -7 och -15 eller något sådant. Kallare än så och det blir mycket ifrysningsproblem.

Jo, det är klart att man oftast lägger snö på natten. Det klassiska sättet att arbeta är ju att kanonerna går på natten och sen jobbar man med den snön som har producerats på dagen. I större anläggningar står ofta stora delar av kanonparken uppkopplad och redo att köra igång automatiskt när temperaturen och luftfuktigheten når ett visst gränsvärde. Problemet de senaste veckorna är att prognoserna inte har stämt, främst pga inversionsproblem och andra svårförutsägbara parametrar. Det verkar hela tiden ha varit lite varmare på berget än vad prognoserna har sagt.
Nu är det nagra ar sedan jag var med och jobbade med snötillverkning, grejorna har blitt mkt bättre, men en sak ändras aldrig, snöns förmaga att bli kvar pa vat/fuktig mark/underlag, Att spruta snö utan minsta tjäle är väl som att pissa pa sig när man fryser,, jag tror att Ares snötillverkare är för rutinerade för att fa panik,,

Onlytelemark sa:
Nu är det nagra ar sedan jag var med och jobbade med snötillverkning, grejorna har blitt mkt bättre, men en sak ändras aldrig, snöns förmaga att bli kvar pa vat/fuktig mark/underlag, Att spruta snö utan minsta tjäle är väl som att pissa pa sig när man fryser,, jag tror att Ares snötillverkare är för rutinerade för att fa panik,,
Som du säger... Det spelar nog dessvärre ingen roll att grejorna har blivit bättre när det gäller just den aspekten :( Tyvärr. Förutom i Tolvmannabacken i Kisa då kanske där man har testat med kylslingor i marken. Men jag tycker dom brukar köra på med några lågtryckare på nån flack i väntan på tjälen. Då menar jag inte att dom drar igång med det heltäckande systemet, utan bara försöker brassa upp ett par högar här och där. Sen väntar de in lite tjäle innan de börjar dra på med torn och andra fasta anordningar som ger mer direkt "snöfall" direkt på plats i pisterna. Men du kan säkert det bättre än jag. Jag har aldrig jobbat med snöläggning, men jag lade också till ordet "tror" den första meningen för säkerhets skull...

Senast ändrad:
Hitills har tunnorna fungerat bäst för snöläggning.Masterna har inte riktigt kommit till sin rätt än. Masterna bör ha minst 4 grader.Blir det kallt och anläggningarna kan köra i gång all master går det fort.
Om en anläggning har 100 master ger det ca 20 kbm vatten i minuten gånger 60 minuter 1200 kbm vatten i timmen.
1200 kbm vatten ger ca 3000 kbm snö.
På ett dygn 72000 Kbm snö.
Går att täcka 216000 kvm mark med 33 cm tjocklek på ett dygn.
Alltså 216 normalstora villatomter.

Senast ändrad:
I nuläget lagom till första advent ligger det ca 2cm nysnö och det snöar :)

Det kom en del snö igår, lite mer än en decimeter. I natt har det varit ganska hårt snödrev men det är fortfarande vinterstämning och kallgrader.
Bild från Facebook, Bräckeliften
388695_10150417582701811_43410246810_8497447_1066544593_n.jpg

Så här såg första advent ut i Åre by.

Nu är det vinter på riktigt. Som man har väntat. Runt 0 i byn just nu men högre upp är det kallgrader och kanonerna går.

Min spontana gissning är att Hamre öppnar på lördag.

bokategefjall sa:
Så här såg första advent ut i Åre by.

Nu är det vinter på riktigt. Som man har väntat. Runt 0 i byn just nu men högre upp är det kallgrader och kanonerna går.

Hoppas att din gissning är rätt ;)

Just nu så regnar det och är +1 vid sagntolofsgården mitt i byn typ. Och så har det sett ut hela dan typ.

centralbyrakraten sa:
-0,2 på topp så där kommer nederbörden som blötsnö. Den klibbar fast bra och kommer inte att blåsa bort i nästa storm.
Och bildar en perfekt glidyta för kommande laviner? eller måste det i så fall frysa på väldigt fort innan ny snö kommer? eller tänker jag helt fel?

Jag har för mig det första lagret ska vara blöt så det andra laget får feste på det och på så sätt minska chanshen för lavin men bäst på det här är nog ändå Mårten =P

bokategefjall sa:
Haha, du är rolig du XD
Det kommer inte öppna än på ett tag. Finns knappt nån snö att använda sig av. Får hoppas på kallare väder (minst -8) mot och under nästa vecka så det kan göras snö som sedan kan få tryckas ut. Det behövs rejält.

CustomX sa:
centralbyrakraten sa:
-0,2 på topp så där kommer nederbörden som blötsnö. Den klibbar fast bra och kommer inte att blåsa bort i nästa storm.
Och bildar en perfekt glidyta för kommande laviner? eller måste det i så fall frysa på väldigt fort innan ny snö kommer? eller tänker jag helt fel?
Den klassiska tankevurpan! Det är inte glidytan som är den viktigaste ingrediensen för att skapa laviner utan eventuella svaga lager och flak ovanpå dessa.

Därför är det mycket intressantare att titta på hur nästa snöfall ser ut. Lägger det sig ett svagt lager på glidytan och vad kommer ovanpå detta?

Sen finns det en viss relevans i glidytan. Om det svaga lagret består av milimeterstora rimfrostkristaller så kommer det att kunna utlösas laviner om det finns en helt slät glidyta. Om däremot glidytan består av en väldigt skrovlig vindpinad yta så måste det svaga lagret vara flera cm eller dm tjockt för att laviner ska kunna uppstå.

Hänger ni med i mitt resonemang eller är jag för otydligt?

/Mårten

centralbyrakraten sa:
CustomX sa:
centralbyrakraten sa:
Den klassiska tankevurpan! Det är inte glidytan som är den viktigaste ingrediensen för att skapa laviner utan eventuella svaga lager och flak ovanpå dessa.

Därför är det mycket intressantare att titta på hur nästa snöfall ser ut. Lägger det sig ett svagt lager på glidytan och vad kommer ovanpå detta?

Sen finns det en viss relevans i glidytan. Om det svaga lagret består av milimeterstora rimfrostkristaller så kommer det att kunna utlösas laviner om det finns en helt slät glidyta. Om däremot glidytan består av en väldigt skrovlig vindpinad yta så måste det svaga lagret vara flera cm eller dm tjockt för att laviner ska kunna uppstå.

Hänger ni med i mitt resonemang eller är jag för otydligt?

/Mårten
Grymt svar, stort tack!!

Du får gärna utveckla än mer om du har tid & lust, kanske ska dra igång en separat ny och fräsch lavintråd?

Har gott några enklare lavinkurser, men tycker hittills att man mest lär sig att ju mer man lär sig desto mer inser man hur lite man kan.

Har för mig att jag hört förklaring med 2 glasskivor+mjöl+lim som mellanlager, detta som en enkel liten förklaring till lagerprincipen.

Jag gjorde ett experiment när jag hade tråkigt då jag tog vetemjöl och la på en bricka, sedan lutade jag brickan mer och mer tills det rasade. Gjorde sedan om samma sak fast med 2 högar mjöl brevid varandra men den ena hade en bas av strösocker under sig. Den sistnämnda rasade betydligt snabbare än den första.

Om det faktiskt har någon relevans till hur laviner fungerar får Centralbyråkraten avgöra.

Det gjorde min dag iaf =)

ALPINBUTIK sa:
Går att täcka 216000 kvm mark med 33 cm tjocklek på ett dygn.
Teoretiskt sett ja, praktistk blir det ju lite skillnad.

centralbyrakraten sa:
Snöbrist, in my ass!
Men det är ju en snöbrist. Bara för att det, tack vare vinden, kommit lite extra snö på vissa ställen ändrar det inte det faktum att det knappt finns nån nån annanstans. Man har panik i Åre av en anledning

Bulletblues sa:
Men det är ju en snöbrist. Bara för att det, tack vare vinden, kommit lite extra snö på vissa ställen ändrar det inte det faktum att det knappt finns nån nån annanstans. Man har panik i Åre av en anledning
Har du varit uppe på fjället? Det är inte sämre med snö än det brukar vara den här tiden. Det har varit varmt under försäsongen så de ligger efter med snötillverkning men när det kommer till natursnö så tycker jag inte att det är sämre än vanligt.

Jag hade en för årstiden helt ok skiddag.

Liknande trådar

Tillbaka
Topp