vadret i kanada?

kebacken

Aktiv medlem
vadret i kanada?
tycker det ar konstigt att ingen uppmarksammat vaderfenomenet som just nu infinner sig i vastra kanada. pineapple express. 10 grader varmt och hallregn. os star pa spel. skidresor star pa spel

ska sjalv till kanada i mars men funderar pa att avboka resan. snon forsvinner ju?

nagon som vet hur lange detta brukar halla i sig, och om vintern kan repa sig?

huh?

vadret i kanada?
Whistler verkar ju få en del snö framöver, snö och runt negativa 5. Ja andra orter som Fernie, Revelstoke etc har ju plusgrader, vet inte om de är topp eller dal men verkar ju överlag vara varmt. Jävla el nino

Men håller de sig nära nollan kan de nog komma rejäla snömängder, beror nog helt och hållet vart och vilket berg i fråga. Det är ju inte sommarväder ändå

Senast ändrad:
vadret i kanada?
på rätt höjd är det inget regn. man får väl se det som ett vågspel. visserligen ingen skidåkning på lägre höjder, men samtidigt kopiösa mängder snö högre upp. åtminstone nära kusten

Senast ändrad:
vadret i kanada?
Till Banff åker man ändå inte till om man vill åka i mycket snö. Banff ligger i regnskugga av klippiga bergen. De får väl ca 1/3 snömängd per år jmf med tex Revelstoke och Fernie.

vadret i kanada?
Hej. Är i Banff nu. Du kan vara lugn. Sunshine och Lake Louise var de enda omrdåerna som inte hade prognosen regn eller snöblandat. Trots att vi hade +8 i själva Banff så är områderna de högsta i Kanada. t.ex. är sunshinebasen endast 300 meter lägre än toppen i fernie. Vi fick de senaste två dagarna 30 cm i båda områderna. Dock har de bara fått toatala ca 3,8 m att jämföra med revelstokes 9m. Enligt alla locals jag pratat med brukar det ändå inte snöa i januari, bara vara kallt(!). Snön kommer istället i februari och frammåt. Den bästa åkningen enligt många är i Mars,April och tillockmed maj.

vadret i kanada?
Jag skulle helt klart prioritera höga berg framför mycket nederbörd under nuvarande förutsättningar. Vi spenderade två veckor i Kanada i januari (ungefär när ovanstående inlägg skrevs). Tanken var att spendera 1 vecka i Fernie och en i Kicking horse. Efter ett par dagar med regn i Fernie beslutade vi oss för att köra vidare och fick sedan fantastiska förutsättningar i Kicking horse. Även ett par av områdena i Banff, samt Ravelstoke verkade vara bra under den perioden.

Eftersom vi lämnade Fernie tidigare än planerat så sitter jag med vouchers för liftkort och skidhyra i Fernie, så om någon planerar åka dit (trots mina kommentarer ovan;) så är de till salu för en mindre ersättning;)

Tillbaka
Topp