Vågsurfning, svårt att lära sig?

bison

Ny medlem
Är det svårt att lära sig vågsurfa? Hur lång tid tar det för att bli hyfsat duktig om man ägnar sig åt surfing nästan varje dag?

tycker det ser väldigt intressant ut!

/ bison

Om man börjar på ett ställe med lagom vågor och tillräckligt stor bräda så har de flesta en chans att komma upp efter ett par försök. Sen är det helt beroende på vad man har för tidigare erfarenheter av brädsporter.

Om man ska åka på en surfsemester för att lära sig från början så kan jag rekommendera Bali och sandstranden i Kuta Beach. Där finns det många man kan titta på för att lära sig ett och annat och där finns inte så mycket att oroa sig för i fråga om haj, rev eller så.

/T

Naturligtvis är det svårt. Ta en fetjäkla longboard och dra ut på midjehöga vågor som bryter cleant. Då tar det kanske en vecka att dra en och annan hyfsad våg. Dock vet alla att dessa omständigheter inte finns så räkna med en månad för att kunna ta av och rida lite. För att rippa med short på double-tripple overhead, räkna med livstid, if ever. Men en raid räcker ju å andra sidan för att punga ut lönen på resor ytterligare ett år. Lägg ut ett inlägg på www.kallsupen.com och du för de tips du behöver.
Klart du ska köra!

Freeheal. Kan vara det klämmtjeckaste inlägget jag läst på freeride. Blandar med fräckt fackspråk, engelska och one-liners för att latja till det lite extra. extremt svårt svar.... Mer av sånt tack!

Jag vill själv lära mej vågsurfa det ser så kul ut hoppas att jag får tips av alla som skriver in på det här forumet.
Nu undrar jag bara vad du är för <<<<<<kille eller tjej>>>>>>>

Lycka till det lär behövas!!!!!

ses kanske någon gång bye bye!!!

Kan bara hålla med ovanstående.

Storleken HAR betydelse, börja inte med en för liten bräda. Du bör minst ha en minimal 7`0``. Ju större desto bättre, gärna en longboard på drygt 9`0``.

Börja inte i för stora vågor. Med en stor bräda blir det väldans svårt att dyka genom vågorna. Det leder till att det blir jobbigt att komma ut och istället tröttnar du fort. En 1/2 meters vitvatten duger gott.

Undvik rev och stenar, ett beachbreak med sandbotten är att föredra, det gör mindre ont.

Det underlättar att i början ha någon med som kan surfa. Någon som kan ge tips om när, var och hur du ska paddla och var du ska ligga/stå på brädan.

Sist men inte minst, åk dit där det finns vågor. Det är tyvärr väldans svårt att bli duktig av att bara paddla omkring i Sverge. 10-15 gånger per år är för lite.

Lycka till!

Tillbaka
Topp