Vail köper Andermatt. Epicpass nästa år..?

Ivo del Scandi

Aktiv medlem
Vail köper Andermatt 🤑

Bra eller dåligt?

Fun fact:
Skistar var på väg att köra Andermatt för 10-15 år sedan (då hade ju Skistar all kortet varit riktigt intressant)
Istället kom en egyptisk miljardär in som ägare och byggde massor av moderna liftar i Oberalppasset. Nu säljs alltså hela rasket till Vail & co (även kallat ”evil empire” av skidentusiaster på andra sidan Atlanten)

Kanske läge att köpa ett Epicpass och göra en supersäsong nästa år…?

Härligt. Två skidorter som säkerligen kan hitta samstämmighet i prisnivåer på liftkort :)

Härligt. Två skidorter som säkerligen kan hitta samstämmighet i prisnivåer på liftkort :)
Liftkorten i Andermatt kostar inte ens hälften av Vails (och en bra bit under de dyraste schweiziska orterna).

Men Epicpass är förvånansvärt prisvärt - om man har tiden att utnyttja det..

Liftkorten i Andermatt kostar inte ens hälften av Vails (och en bra bit under de dyraste schweiziska orterna).

Men Epicpass är förvånansvärt prisvärt - om man har tiden att utnyttja det..
Vilka jämför du med då? Fick en chock när jag såg vad de höjt dagskortet till. Speciellt om man bara vill åka på Gemsstock. Men de satsar ju på Vail-klientel, det är helt säkert.
Egyptierns firma behåller för övrigt 40% läste jag här.

Vilka jämför du med då? Fick en chock när jag såg vad de höjt dagskortet till. Speciellt om man bara vill åka på Gemsstock. Men de satsar ju på Vail-klientel, det är helt säkert.
Oj, då har de höjt sen jag var där för 2 år sedan..

Och var det inte ganska billigt med 150 miljoner CHF för 55% av bolaget? (Typ en åttondel av Skistars mcap)

Andermatt Gemstock CHF 93- och Andermatt-Sedrun CHF 89- för ett dagskort är väl rätt saftigt om man jämför t ex med Davos som tar CHF 75-.

Andermatt Gemstock CHF 93- och Andermatt-Sedrun CHF 89- för ett dagskort är väl rätt saftigt om man jämför t ex med Davos som tar CHF 75-.
Sen har de massa varianter för att hålla sig vänner med locals och normala veckogäster. Halvprisabbonemang för folk som vill köpa några enstaka endagskort, familjepriser och även lägre pris (per dag alltså) på flerdagarskort och lågsäsong.

Blir intressant vad som händer för övrigt. Går Andermatt ur Zentralschweizer Schneepass? Blir Vail del av det kortet? Vi får se... ;)

Och var det inte ganska billigt med 150 miljoner CHF för 55% av bolaget? (Typ en åttondel av Skistars mcap)
Det är dyrt att bygga skidorter. Vet inte status och kvalitet på anläggningarna i Andermatt, men som jämförelse kostade bara den nya gondolbanan Eisgrat 3-S i Stubai, 64 millioner Euro att bygga för några år sedan.
Så 150 milj CHF för 55% av Andermatt kanske inte är dyrt?

Edit: Med tanke på att man (ännu) får en veckas fritt tillträde till ett stort skidsystem med alla liftar, pister etc. för ungefär samma pris som det kostar att bo på hotell 2-3 nätter, så är det väl ännu ok i Alperna.

Senast ändrad:
Ja, dyrt med liftar. En sån gondol som Eisgrat från Andermatt till Gemsstock vore något. ;) Har ju länge funnits en preliminär plan för utbyggnaden på Gemsstock, se om det är den som tar fart nu då.
Om jag fattar det rätt är planen att 111 miljoner CHF ska gå till investeringar på berget. Firman ASA får 39 miljoner som de ska använda för ännu mer investeringar i byn (byarna, gör de något i Sedrun/Disentis?).

Senast ändrad:
Det byggs redan rejält i Andermatt…. Väster om tågstationen såg det här om dagen nästan ut som Hammarby sjöstad på 90-talet. Massor av byggkranar som reser lägenheter kring Radissonhotellet….
Blir spännande och se om de får samma problem med köer om några år, som Åre har nu!?!

Det byggs redan rejält i Andermatt…. Väster om tågstationen såg det här om dagen nästan ut som Hammarby sjöstad på 90-talet. Massor av byggkranar som reser lägenheter kring Radissonhotellet….
Blir spännande och se om de får samma problem med köer om några år, som Åre har nu!?!
Har väl varit köer på
Gemstock sedan 2004 minst? En lördag morgon med sol så har det alltid varit en jävla kö för att komma upp? Så var det i alla fall från 2004 till när jag flyttade därifrån 2010?

Det bästa med Saviriz var väl att han utvecklade Nätchen och Sedrun för det är där alla rika vill vara för där är solen.

Precis, Gemsstock har jag undvikit på helgerna sen länge pga flaskhalsen vid mellanstationen (och ibland i dalen också även om man är tidig). Inte varit där på helg när alla nya liftar på andra sidan varit öppna, så vet inte om det blivit bättre. Som nämns har ju antalet bäddar ökat kraftigt, men nog till stor del solskensåkare som köpt/hyr där som sagt.

Edit: undrar ju hur lång tid det tar innan alla välställda som skaffat lägenhet där börjar klaga så högljutt efter att de stått på motorvägen i kön framför tunneln i 1 timme innan de kommit till avfarten varje fredag att de faktiskt gör något åt det? :ROFLMAO:

Precis, Gemsstock har jag undvikit på helgerna sen länge pga flaskhalsen vid mellanstationen (och ibland i dalen också även om man är tidig). Inte varit där på helg när alla nya liftar på andra sidan varit öppna, så vet inte om det blivit bättre. Som nämns har ju antalet bäddar ökat kraftigt, men nog till stor del solskensåkare som köpt/hyr där som sagt.

Edit: undrar ju hur lång tid det tar innan alla välställda som skaffat lägenhet där börjar klaga så högljutt efter att de stått på motorvägen i kön framför tunneln i 1 timme innan de kommit till avfarten varje fredag att de faktiskt gör något åt det? :ROFLMAO:
Ångrar fortfarande att jag inte köpt lägenheten på Spycher jag blev erbjuden. Jävlar vad pengar jag hade tjänat på den om jag sålde den nu…

Jag hade "klagat" mer på att ett sydvänt skidområde blir "slushy" redan i februari.;)
Zillertal t ex har pga av sin extrema utbyggnad tyvärr också trafikinfarkt ut ur och in i dalen varje lördag under högsäsong. Vägnätet har inte byggts ut.
Samma vecka 8 och lördag förmiddag när vi körde hem från Graubünden det här året var som natt och dag i jämförelse. Som att ta en tur på motorvägen här hemma en söndag förmiddag.:)

Såg kön mot tunneln från tåget i fredags em och undrade om det var en olycka eller liknande. Men det är alltså helt normalt på fredagar eller??

Jag såg också att de bygger ett andra tunnelrör, men att det dröjer ytterligare 7 år innan det blir klart…..

Såg kön mot tunneln från tåget i fredags em och undrade om det var en olycka eller liknande. Men det är alltså helt normalt på fredagar eller??

Jag såg också att de bygger ett andra tunnelrör, men att det dröjer ytterligare 7 år innan det blir klart…..
Ja, helt normalt. Finns ju en anledning att avfarten mot Göschenen/Andermatt redan idag är 1,8 km. Gissar att det inte var så lång kö nu, ingen långhelg eller så. På påsk lär det bli en mil minst, och sen igen på Kristiflygare och pingst. På sommaren när det är sommarlovsstart är det ibland kö ner till Erstfeld eller ännu längre. 2-3 mil dvs. Sen norrut på söndagarna då...

Det nya röret är så att de kan sanera det existerande, inte gjorts sen det byggdes på 80-talet. Så om 10-12 år kanske det finns två öppna. Planen då är att fortsatt bara ha en fil i varje riktning, men åtminstone inte med mötande trafik.

Senast ändrad:
Ja, helt normalt. Finns ju en anledning att avfarten mot Göschenen/Andermatt redan idag är 1,8 km. Gissar att det inte var så lång kö nu, ingen långhelg eller så. På påsk lär det bli en mil minst, och sen igen på Kristiflygare och pingst. På sommaren när det är sommarlovsstart är det ibland kö ner till Erstfeld eller ännu längre. 2-3 mil dvs. Sen norrut på söndagarna då...

Det nya röret är så att de kan sanera det existerande, inte gjorts sen det byggdes på 80-talet. Så om 10-12 år kanske det finns två öppna. Planen då är att fortsatt bara ha en fil i varje riktning, men åtminstone inte med mötande trafik.
Å faan! Det såg ut att behövas två filer söderut!!! Är det samma problem åt andra hållet också??

Å faan! Det såg ut att behövas två filer söderut!!! Är det samma problem åt andra hållet också??
Ja, men det är det hårt motstånd mot från folk som tror att folk åker mindre bil om det är dåliga vägar. :rolleyes:

Norrut brukar det sprida ut sig bättre, alla åker inte hem från semestern samma dag. Men kan bli ett par mil kö i Ticino också.

Ja, men det är det hårt motstånd mot från folk som tror att folk åker mindre bil om det är dåliga vägar. :rolleyes:

Norrut brukar det sprida ut sig bättre, alla åker inte hem från semestern samma dag. Men kan bli ett par mil kö i Ticino också.
O ja. Där har man suttit i kö. Bättre på sommaren så man kan cykla över passen till Ticino.

Är det någon som har hört något om hur liftkortspriserna är tänkta för nästa år (säsongskort). VI har de tre senaste åren haft säsongskort för hela familjen för Skiarena och det har hittills varit mycket prisvärt. Vi börjar bli lite oroliga att vi behöver hitta ett nytt ställe ett åka till.

Problemet just nu känns inte vara liftkorten utan svårigheten att hitta bra boende.

Köer har det varit de senaste 10 åren till Gemsstock om det är nysnö och helg, samt ännu lite mera det är sol, en vanlig dag har Gemsstock blivit lugnare efter alla liftar på solsidan bort mot Oberalp pass. Men även. med lite köer blir den liftnära åkningen på Gemsstocjk ganska snabbt uppåkt vid en dump, ytorna är stora men så är även intresset för dom som står i kön (går ju inte att beklaga att även andra giller puder :)) , så hoppas man inte får för sig att bygga fler, och effektiva liftar på Gemsstock.

Vail köper nu även majoritet i Crans Montana.
Tråkigt.
Denna oligopolisering medför inga fördelar för oss som kunder.

Tråkigt.
Denna oligopolisering medför inga fördelar för oss som kunder.
om du inte har ett Epicpass förstås....

Men just Crans Montana har (i alla fall tidigare) ingått i det folkliga Magic Pass (som säljer drygt 300.000 kort/år).

Jag såg en presentation där Magic pass VD sa att Crans Montana hade tappat typ 30-40% av omsättningen när de gick ur Magic Pass (lite svårt med översättningen)

De kanske vill byta ut sina gäster mot penningstinna amerikanare..?

De kanske vill byta ut sina gäster mot penningstinna amerikanare..?
Mysko det där, deras fokus har väl varit penningstinna schweizare och expats i Vaud och Genéve sen länge? Läste senast i dag att Genéve är tredje dyraste staden att bo i i världen, delat med NYC (Zürich och Singapore delade ettor), så lär väl inte saknas folk i det klientelet? Sydvänt som tusan i hela skidområdet, borde passa de som helst sitter på en terass i solen. :LOL:

om du inte har ett Epicpass förstås....
Om olika skidorter tillsammans erbjuder kunderna fler lösningar är det positivt, t ex Snow Tirol Card. Skidorterna i Kärnten/Osttirol erbjuder också möjligheten med ett gemensamt liftkort.
Om skidorterna ägs av en enda part är ju något helt annat, det är inte långsiktigt fördelaktigt för konkurrens, mångfald och pris.

Senast ändrad:
Tillbaka
Topp