Det är klart en skillnad mellan de tre orterna. För en sju år sedan tillbringade jag en säsong, mestadels i Colorado, men var i Vail bara några dagar, så jag är osäker på vad det finns för övriga aktiviteter där. Jag var över i Colorado några år senare och Vail bara en dag då. Från Vail finns det massor av skidorter som man kan besöka, i Colorado och Utah, dra även en tur till Wyoming och Jackson Hole. I Kanada har jag varit vid tre längre tillfällen, Whistler är mer utmanande åkmässigt än Vail, och det finns finfina orter runtom BC (även AB har ju Banff). Det är hyfsat lätt att tillbringa 2-3 månader i Whistler, men det finns andra fina platser också. Visst, det blir billigare om man kan hitta ett långtidsboende man kan få bra kontakt med andra säsongare och locals, man kan faktiskt återkomma andra säsonger och besöka andra ställen. Valdisere har jag bara varit vid ett par kortare tillfällen, jag är inget vidare på språket och föredrar ibland att man kan konversera lite lättare i usa och kanada. Valdisere är tuffare åkning än Vail, och många gånger har vi anlitat guide för att hitta den bästa lössnön för att senare åka själva, och där är det också ganska lätt att tillbringa en säsong, men att besöka andra närligande orter lockar, upptäcktsfärden är en del av upplevelsen. Jag har dålig koll på andra aktiviteter i de tre orterna. Jag har varit i alperna de senaste åren och är just nu sugen på usa eller kanada (men inte så länge). Det som jag minns tydligast från Whistler är en axelskada, samt stripshowerna som vi besökte då och då (förutom all fräck lössnö- och parkåkning).
Du lär få en kanonresa i vinter!
Edit: Whistler har ju ett par sjuka parker!