Vajerskidan Rossignol Bandit DC108

burgars

Medlem
Någon som lagt märke till att denna prototypskida är i produktion? Det har surrats om denna på forumet tidigare.
Det är en utanpåliggande vajer på framskidan som man kan ställa om med ett litet spänne, så att det blir omvänt spann/rocker i framskidan när man önskar.
DC står för Dual Camber. Den kommer i 185 och 195 140-108-120
En smalare också DC95: 165, 175, 185 och 130-95-115
95:an kommer också utan vajer SC95 (single camber!).

Blir intressant att se om Henke kör på dessa i vinter!

Provspände lite på dom under ISPO i vintras, intressant idé men jag är faktiskt lite tveksam till hur det funkar i praktiken och om det håller. Vi får väl se i vinter.

Alltså den är ju skapt för att man ska åka stort på dom. Säkert i samma styvhetsklass som b-squad. Så jag är jäkligt skeptisk till att det ska funka bra.
Läste på TGR om DC108 där en kille som kände en rossisponsrad kille i whislter. Han sa iaf att han inte gillade den nya skidan och att den gamla squaden var en bättre skida.

Då kan man alltså tänka sig att det kommer att produceras en "gammal vanlig" B-squad också till teamåkarna, men inte till gemene man?

SC108..den skidan skulle jag köpa! En fetare b-squad utan spann och yttepytte tiprocker...det vore en bra skida!

Hörde förresten något i vintras om att Henke var missnöjd med Rossi och skulle byta till BD! Vet ej om detta stämmer.

SC108 alltså!!
Såg det nu. Blir bara svårare och svårare att hitta "rätt" skida...finns så mång potentiella

Ingen som kommer ihåg k2 merlin med lampan som skulle minska vibrationer genom att förbruka energin i skidan?

Det blev ju en jävla hit!

Känns som Ross vajerexpriment faller under samma kategori.

Men kul att dom vågar pröva nått nytt!

Ja vafan, det är kul att tillverkarna vågar exprimentera! Tänk när mcconkey kom med sina Spatulas och alla tyckte han var fullkomligt galen. Det var bara ett par år sedan...

Om bara konstruktionen är hållbar, och det blir tillräckligt mycket förädring i spannet så tror jag fan på det. En köttarskida som du kan ställa om då man vill surfa.

Fastnar mycket snö på vajern. Tror den skulle vara jobbig i Sveriges förhållanden. Sen tyckte jag personligen att det inte ser ut som att det blir alltför stor skillnad med vajern spänd eller inte. Har bara sett folk som har kört på den. Inte kört på den själv...

//H

Det är ju det som är grejen, det måste ju bli en skillnad. Om det går från mycket spann till inget spann tror jag inte på det, det krävs lite rocker. Har man bara lite rocker kan en styv skida bli riktigt rolig den med...

Tillbaka
Topp