Val av all mountain skidor

dalle819

Ny medlem
Jag söker efter en skida som är bra i park, pist och offpist.
Jag funderar på att köpa någon av de här:

Salomon 2012
Armada El Ray
Armada Pipe Cleaner
Atomic Panic
K2 Silencer

Med antingen Marker Jester, Marker Griffon eller Salomon STH 14 bindningar.

Jag är 180 cm lång, väger ca. 70 kg. Jag har just börjat köra i park men är ganska erfaren i pist och offpist. Jag åker inte så jätteofta så de får inte vara för dyra.
Vilka tycker ni att jag skall ta? Eller har ni mer förslag än de som jag hade hittat?

Senast ändrad:
finns 10000000000000 trådar, men alla de är väldigt smala om du ska shredda offpist. kolla k2 kung fujas eller line blend. rossingol s6 är också en bra allmountainskida meb bra parkegenskaper.

Jag har sett på dem också men då jag bara kör offpist i Sverige och Finland så blir det kanske inte för smalt.

Armada AR 7 fungerar bra över allt, kanske inte optimal i djup djup offpist. Grym i pisten, och i parken. Åker själv på dem med Jester. 9 av 10 !

Inga freestyle skidor är dåliga i pist, park eller offpist. Det är ju bara så att du har skidor som är bättre på det området och någon annan skida som är bättre på det området. Förklara hur du brukar åka och vad du vill åka. Åker du rakt fram eller svänger du? Köttar du eller är du mer teknisk? osv osv. K2 Kung Fujas är underbar. Line blend ska inte vara dålig heller. likaså Salomon 2012. rossignol S3. Men sök först tack! Många många timmar och dagar och veckor och månader innan du gör en egen tråd :)

Vad grundar du ditt beslut på när du valde dom skidorna du har skrivit? Ingen av dom fungerar egentligen riktigt bra i offpisten, skulle vara Salomon 2012 i så fall då (jag uttalar mig inte om Atomicen då jag inte har så bra koll på den). Jag skulle rekomendera att du kikar lite på Moments skida Tahoe. Själv åker jag på ett par Moment Night Train och är hur nöjd som helst med dessa, men dom är ju för lite djupare puder så om du inte kör så mycket sådant skulle jag säga Tahoen som är lite smalare (127-96-118) och fungerar bra i svenska/finska förhållanden. Angående bindningen så kör jag själv på ett par Marker Griffon och fullkomligen älskar dessa bindningar!

Men är det någon av de skidor som du har nämnt som du vill ha så skulle jag säga Salomon 2012 med en Marker Griffon bindning.

/JD

Om medel finns och man väger inte som en vante, tycker jag man ska satsa på jester, som kjell i ullared .. " Jävla plastaskit..."

Tack för alla tips!

På de fjäll som jag brukar köra på så finns det int så mycket lössnö, så därför behöver jag inte så jättefeta skidor.
Jag är nog ganska teknisk och svänger ganska mycket.
Helst skulle jag vilja köpa Kung Fujas från 2010 som inte är lika breda som 2011 men de finns inte vid Sport Conrad.

Men jag har hört att Salomon 2012 inte är så bra i pist, så jag tror inte jag köper dom.

Och sorry om jag tar upp ett ämne som har varit uppe jättemånga gånger men de trådar som jag har hittat var ganska gamla. :)

Jag har ett par Atomic Coax med atomic ffg12 bindningar och tycker dom funkar riktigt bra. Har lite kontakter inom Amersports som äger Salomon och Atomic och då rekommenderade dom mig att köpa Atomic Coax då dom funkar bra över hela berget.
Var i Kungsberget idag tex och eftersom det snöat mycket dom senaste dagarna så fanns det rätt gått om puder som man flöt skönt på, i pisten gick det också bra så länge man inte letade upp dom isigaste partierna och i parken var det inga problem. Är iofs ingen vidare bra parkåkare, hoppar i dom röda hoppen och kan göra lite 360 o sånt men dom funkar bra för det.
Har mina bindningar mittmonterade eftersom jag tycker om parken en del och för att få lite kvickare skidor.

Är 180cm och väger 75kg så vi är rätt lika där och jag kör på ett par 183cm.
Så kolla på dom också tycker jag.

Tillbaka
Topp