Val av all mountain skidor.

carter2000

Ny medlem
Hej!
Jag är 181cm lång, väger 65kg och är inte speciellt stark. Jag har växt ur all utrustning och har tänkt att köpa allt nytt, och jag behöver hjälp med valet av skidor.
Jag åker ca 60% off pist/i skogen och 40% i pisten. Jag har fokuserat på K2 Shreditor, K2 Annex(superrea), Salomon Q105 och Salomon Rocker2 då de verkar vara bäst anpassade för mig enligt vad jag har läst men är såklart öppen för förslag! Inte allt för dyrt dock då jag är 15 år och inte har någon egen inkomst. Jag hade tänkt att beställa skidor och bindningar i en bundle från sport-conrad.
Alla svar välkomnas och uppskattas enormt!

Senast ändrad:
Jag har inte tips på någon specifik modell.
Men har du kikat Blocket efter begagnade skidor?

Är dom privatägda och ej köpta av t.e.x skiduthyrningen så är dom oftast i så gott som nyksick..

Och för tusenlapparna du sparar så kan du nästan köpa 2 par (Ett par pistracers och ett par backcountry-skidor)

Ett par skidor som ska funka till mkt alltså. Jag kan tycka att du väljer mellan två typer av skidor som skiljer sig lite åt. Ena typen har i stort sett bara tiprocker och den andra rocker i både tip och tail. De med platt tail kommer att vara bättre på hårt och de andra kommer vara mer lekfulla och kvickare i skogen. Eftersom du skriver att du åker mer op/i skogen än i pist så skulle jag välja en av modellerna med tip- och tailrocker.

//Jens, tech-rep Salomon/Atomic

Jag kör på K2 Kung Fujas idag och har kört på dem överallt. Kommer aldrig byta ut dem så länge dem håller! K2s Shreditor 102 är dagens motsvarighet(shreditorn har sjukt snygg färgsättning iår med).:)

Fundera på hur du vill åka, snabbt eller lekfullt, någon park?
När du har svarat på den frågan så läser du lite tester på skidor i klassen som passar dig och/eller frågar i denna tråd. Där efter går du till köp och sälj här på freeride och söker på de skidorna som värkar intressanta.

Av de du nämner är salomon quest en skida som är byggd för att åka lite snabbare(har den själv), K2 annex liknande(har inte testat men har fått den uppfattningen). De andra två är mer lekfulla och om du ska köra park bättre för dig(har testat rocker 2)

Angående längd ca 180.

Tack för svaren allihopa!
Kommer nog att beställa ett par Rossignol soul 7 pga vikten och perfekta längden, har ni förslag på bindningar eller någon anledning att jag inte ska köpa just dem skidorna? Tack på förhand

Maxen99 sa:
Fundera på hur du vill åka, snabbt eller lekfullt, någon park?
När du har svarat på den frågan så läser du lite tester på skidor i klassen som passar dig och/eller frågar i denna tråd. Där efter går du till köp och sälj här på freeride och söker på de skidorna som värkar intressanta.

Av de du nämner är salomon quest en skida som är byggd för att åka lite snabbare(har den själv), K2 annex liknande(har inte testat men har fått den uppfattningen). De andra två är mer lekfulla och om du ska köra park bättre för dig(har testat rocker 2)

Angående längd ca 180.
Lekfullt. Inte jättemycket park men det blir nog en del. Åker mest i skogen

Snödjup

Tillbaka
Topp