Val av bildredigerinsprogram

hanken

Ny medlem
Halloj!
Precis fått upp intresset för fotografering, och kort därefter (dvs. nu), har intresset för att redigera vissa bilder växt fram.
Det jag vill göra är ytterst simpla grejer (tror jag), såsom att fixa färger, kontraster, lite "autofunktioner". Också sett en del bilder då färger väljs bort i alla delar av bilden förutom på ett visst ställe, vilket ser riktigt shysst ut (t.ex om någon har en grön t-shirt så är den grön fast resten svartvitt).
Med andra ord, vill mixtra med lite onödigt skit men även förbättra resultaten i vissa bilder.

Då är frågan, eftersom jag har tillgång till att "införskaffa" valfritt redigeringsprogram, vilket bör jag välja?
Är det lönt att styra upp flashigaste möjligt Photoshop CS eller ska jag bara lägga vantarna på ett Photoshop Elements för att ha större chans att förstå & hantera funktionerna?

Piiz!

Senast ändrad:
Go big! Eftersom att du precis har fått upp intresset kommer det växa och då är det lika bra att ha de riktiga leksakerna från början!

Det är inte så att t.ex CS-versionen är markant svårare att använda då det har mer avancerade/utvecklade funktioner?

Vad menar du med att citera "införskaffa"?

"Nu är det ju naturligtvis hundratals verktyg som saknas. Programmen innehåller ju tusentals reglage. Men här är huvudpunkterna.

För montage:
En av Elements svagaste delar, där mycket är begränsat är för montage och kraftiga maniuplationer. Här är det få som väljer Elements som verktyg. Kända strypningar är så kallade lagermasker på pixellager.

För bildbehandling:
Främst är Elements strypt i färgbehandlingsdelen. Verktygen för att med stor noggrannhet påverka en bilds färger saknas. Mest saknade är ett bra kurvverktyg och färgbalans.

För RAW-fotografer:
Elements motor för att ta hand om RAW är förvånandsvärt bra. Men för varje version av CS så kommer allt fler funktioner att göra skillnaden större."

http://www.moderskeppet.se/ kan du lära dig en hel del.

Senast ändrad:
Citationstecken då piratkopiering inte tolereras på forumet samt är olagligt.

Tack för tipsen :)
Lutar lite åt cs, känns illa att elements skulle vara "strypt i färgbehandlingen".

Henkzzor sa:
Citationstecken då piratkopiering inte tolereras på forumet samt är olagligt.

Tack för tipsen :)
Lutar lite åt cs, känns illa att elements skulle vara "strypt i färgbehandlingen".
Om du nu ska "införskaffa" kan Photoshop cs4 eller cs3 att föredra.
Sen är elements inte alls så farligt som det låter, du kan göra en hel del där också och vara väldigt nöjd som hobbyfotograf.

Okej, tänkte bara på kommentaren ang. färgbehandling. Är sugen på att mixtra lite med färger, som jag kort beskrev i första inlägget.
Skulle jag kunna göra sånt, som i mitt exempel, med elements?

Jag håller på en helt del men photoshop, dels vanlig bild behandling och endel mer avanserade saker som posters och andra design bilder. Och jag är helt självlärd och jag började med photoshop cs3 de är inte så uber avanserat som folk tror. Ger man de bara lite tid och pillar med de så kommer man snart på hur de fungerar. Så "införskaffa" en cs vertion så du har något att växa med ! Fast ta i så fall cs3 eller cs4 de är dom bästa. Kör själv med 3an jag gillar den mer än 4an.
Jusstja alla standard saker med kontraster och sånt ligger på under fliken. image>adjustments eller om du skaffar ett svenskt bild>justeringar.
Sen kan jag skriva en väldigt enkel tutorial i hur du får allt utom en färg kvar. öppna en bild i ps tryck på b så får du brush tool, Sen ovanför bilden under flikarna står de mode där väljer du color, sen tar de antingen färgen svart eller vit. Så målar du allt du vill ska vara svartvitt. Sen om du vill ha en större udd på penseln högerklickar du på bilden och gör den större.

Skaffa adobe bridge, lightroom och photoshop! (cs4 tycker jag är bäst)
Lightroom
Importera bilder, lägga till taggar på bilder osv..
Bridge
Ha större koll på bilder, sortera bilder osv.. Jag tycker det är smidigast att öppna bilden genom bridge för då kan jag även öppna jpeg-filer i camera-raw! :)
photoshop
här händer allt :D gå in på moderskeppet.se där förklarar dom hur photoshop fungerar och där finns massa tips!

Skaffa inte elements, visst det är lättare men resultatet blir sämre enligt mig :)

Snödjup

Snödjup har sommaruppehåll i väntan på vinterns snödump.
Tillbaka
Topp