Köp & Sälj
Artiklar
Forum
Nya inlägg
Forumlista
Sök trådar
Medlemmar
Regler/Hjälp
Skidorter
Snödjup
Boende
Prylar
Video
Shop
Logga in
Bli medlem
Vad är nytt
Sök
Sök
Sök bara rubriker
Notera
Av:
Nya inlägg
Forumlista
Sök trådar
Medlemmar
Regler/Hjälp
Meny
Logga in
Bli medlem
Ladda ner Freeride som app
JavaScript är inaktiverat. För en bättre upplevelse, vänligen aktivera JavaScript i din webbläsare innan du fortsätter.
Du använder en gammal webbläsare. Den kanske inte visar den här eller andra webbplatser korrekt.
Du bör uppgradera eller använda en
alternativ webbläsare
.
Forum
Utrustning
Parkskidor
Val av carving skida
Svara på tråd
Meddelande
<blockquote data-quote="Gelendesprung" data-source="post: 142634" data-attributes="member: 35006"><p>Dynastar Driver tillhör den av AceDG omtalade "recreational"klassen och är om jag inte minns fel topmodellen i detta segment hos Dynastar, säkert en bra skida för en "normal"-åkare som i huvudsak åker pist.</p><p></p><p>Fischerskidan har jag aldrig hört talas om, den finns inte på Fischers hemsida vilket kan betyda att det är en fjolårsmodell, mer troligt är att det rör sig om en s.k. SMU-Special MakeUp. </p><p></p><p>SMU är skidor som i grund och botten är en annan skida ur ordinarie sortiment som ex. levererats i en speciell färg till en specifik sportkedja t.ex. team sportia eller sport conrad. Dessa skidor vet nog handlaren i fråga mest om, oftast får man mycket skida för pengarna. Huruvida SRCn ligger i toppen eller botten av Fischers "recreational"klass är alltså svårt att säga.</p><p></p><p>Enklare "recreational"-skidor är oftast är riktigt tråkiga, även om man åker väldigt lugnt, toppmodellerna kan däremot erbjuda roliga om än lättåkta skidor om man håller hastigheterna på en hyfsad nivå i pisten och inte behöver offpist- eller parkegenskaper.</p><p></p><p>Som AceDG skriver så ska man ta sig en funderare på HUR man tänkte åka, jag antar att carving-tekniken är ny för dig och det kan i så fall vara bra att fråga sig själv om man tänkt anama den. Jag tycker absolut att man ska göra det, carvingskidor är till för att "carvas". Ta en skidlektion, du kommer gilla det.</p><p></p><p>Slutligen skulle jag vilja gå tillbaka till frågan, vilka skidor ska du köpa? Eftersom det går att få tag på nästan alla typer av skidor till vettiga priser från t.ex. Sport Conrad så tycker jag att det är synd att köpa en enklare "recreational"-skida, Dynastaren är som sagt bra för en viss typ av åkare men det finns alternativ, jag hittade t.ex. Atomic M:ex och Rossignol 8s hos Conrad <a href="http://www.sportconrad.de/2A_02_Liste.asp?sub_Page=&sub_Kat=02-SEAU" target="_blank">http://www.sportconrad.de/2A_02_Liste.asp?sub_Page=&sub_Kat=02-SEAU</a> till riktigt bra pris. Den förra skulle passa om du vill ha en skida med offpist-touch och den senare är en svängig slalom-carver om man gillar korta svängar. </p><p></p><p>För n¨rmare rekomendationer skulle det som sagt vara bra att veta lite mer om dig som skidåkare. Gällande pjäxor är passformen tok-viktig oavsett hur man ska åka eller hur mycket så prova ordentligt och köp i butik här hemma, pjäxor är inte billigare på nätet.</p><p></p><p>Lycka till!</p></blockquote><p></p>
[QUOTE="Gelendesprung, post: 142634, member: 35006"] Dynastar Driver tillhör den av AceDG omtalade "recreational"klassen och är om jag inte minns fel topmodellen i detta segment hos Dynastar, säkert en bra skida för en "normal"-åkare som i huvudsak åker pist. Fischerskidan har jag aldrig hört talas om, den finns inte på Fischers hemsida vilket kan betyda att det är en fjolårsmodell, mer troligt är att det rör sig om en s.k. SMU-Special MakeUp. SMU är skidor som i grund och botten är en annan skida ur ordinarie sortiment som ex. levererats i en speciell färg till en specifik sportkedja t.ex. team sportia eller sport conrad. Dessa skidor vet nog handlaren i fråga mest om, oftast får man mycket skida för pengarna. Huruvida SRCn ligger i toppen eller botten av Fischers "recreational"klass är alltså svårt att säga. Enklare "recreational"-skidor är oftast är riktigt tråkiga, även om man åker väldigt lugnt, toppmodellerna kan däremot erbjuda roliga om än lättåkta skidor om man håller hastigheterna på en hyfsad nivå i pisten och inte behöver offpist- eller parkegenskaper. Som AceDG skriver så ska man ta sig en funderare på HUR man tänkte åka, jag antar att carving-tekniken är ny för dig och det kan i så fall vara bra att fråga sig själv om man tänkt anama den. Jag tycker absolut att man ska göra det, carvingskidor är till för att "carvas". Ta en skidlektion, du kommer gilla det. Slutligen skulle jag vilja gå tillbaka till frågan, vilka skidor ska du köpa? Eftersom det går att få tag på nästan alla typer av skidor till vettiga priser från t.ex. Sport Conrad så tycker jag att det är synd att köpa en enklare "recreational"-skida, Dynastaren är som sagt bra för en viss typ av åkare men det finns alternativ, jag hittade t.ex. Atomic M:ex och Rossignol 8s hos Conrad [URL]http://www.sportconrad.de/2A_02_Liste.asp?sub_Page=&sub_Kat=02-SEAU[/URL] till riktigt bra pris. Den förra skulle passa om du vill ha en skida med offpist-touch och den senare är en svängig slalom-carver om man gillar korta svängar. För n¨rmare rekomendationer skulle det som sagt vara bra att veta lite mer om dig som skidåkare. Gällande pjäxor är passformen tok-viktig oavsett hur man ska åka eller hur mycket så prova ordentligt och köp i butik här hemma, pjäxor är inte billigare på nätet. Lycka till! [/QUOTE]
Verifiering
Skicka svar
Forum
Utrustning
Parkskidor
Val av carving skida
Tillbaka
Topp