Val av carving skida

Ek_is

Ny medlem
Val av carving skida
Hej! Jag närmar mej 35 år och efter 20 års uppehåll på slalomfronten bestämt mej för att köpa en prisvärd slalomutrustning. Efter helgens premiär på ett par lånade carving skidor så kännde ja att en del av tekniken satt kvar även efter 20 års uppehåll.
Jag har läst en del på detta forum och kommit fram till att www.sportconrad.de verkar ha schyssta priser, så de lutar åt att ja kommer göra en beställning där.
De skidor ja fastnat för är Fischer SRC Carv + Fischer FS 10 för 199,00 € samt Dynastar Driver X10 AIS+ Look AIS 10 som är pris sänkt från 379,95 € till 259,00 €

www.teamsportia.se har en Fischer SRC ESPRIT för 1995sek som liknar sportconrads SRC Carv förutom färgen.. Så vad skillnaden är mellan dessa skidor kanske nån kan svara på?

Dynastar Driver X10 hittar ja ingen som säljer i Sverige så det är svårt att veta om den är lönsam att köpa hos sportconrad... nån som vet? Pris sänkt= Prisvärd?

Sen till det svåra är ju om ja ska välja Fischers skida eller Dynastar... Kanske inte spelar så stor roll eller vad säger ni?
Pjäxor sen hade ja tänkt ge runt 1500-sek för... Kollade runt lite på stadium,Intersport och team sportia för att försöka titta ut samt prova några som även sportconrad saluförde, men hittade ingen med exakt samma namn utan de va alltid nån siffra eller bokstav som skiljde dem åt. Så de vet ja inte om ja vågar chansa att beställa av sportconrad utan att ha provat.

Val av carving skida
God morgon!

Innan du väljer utrustning bör du svara på några frågor.
Hur ofta åker jag (1v/år, 10v/år)?
Var åker jag mest (Hemmabacke, Fjäll, Alper)?
Vilken terräng (pist, off-pist)?
Hur åker jag tekniskt (oskolad, skolad, tävlinsskolad)?
Hurr vill jag åka (slöåka, åka aktivt, långa eller korta svängar?)?
Hur är min allmänkondition (otränad, tränad)?
Längd och kroppsvikt?

Dom skidor du nämner ligger i klassen "recreational", dvs lagg för den stora massan som åker lite nån gång ibland. I våra konssnöpister är bl a goda egenskaper på hårt underlag viktigt, och i denna kategori skidor så kan det vara lite si och så med det. Vad gäller priset så får man vad man betalar för. Conrads priser är överlag mycket bra. Kika också under "ALPIN AUSLAUF SETS", dvs utgående modeller. Här kan man göra klipp!

Pjuck kan man med fördel prova i butik hemma och köpa över nätet, men som sagt man bör vara säker på modellen.

Att köpa från Conrad funkar snabbt och bra. Jag har inga anmärkningar. Dom bör fått en ökning av Svenska kunder med några hundraprocent denna säsong!

Fundera på frågorna och kom gärna igen.

Vänligen,
Ace DG

Val av carving skida
du kan med fördel beställa skidorna från sport-conrad. det blir billigare och det går relativt snabbt åxå.

Det jag skulle göra med pjäxorna är köpa dom i svensk butik för då kan du få värma pjäxorna gratis, lästa om pjäxan om det skulle behövas för en relativt billig peng.
Och framför all så har dom flesta svenska butikerna "öppetköp" vilket innebär att du kan ta hem pjäxan å ha lite"pjäxdans" på parketten å störa dina närmast grannar lite inför säsongen.
Det är trotts allt din fötter och du ska gå med dom resten av ditt liv.
Sköna pjäxor är bra pjäxor.
Kosta på dej en skön pjäxa. det har du igen i längden

Val av carving skida
Dynastar Driver tillhör den av AceDG omtalade "recreational"klassen och är om jag inte minns fel topmodellen i detta segment hos Dynastar, säkert en bra skida för en "normal"-åkare som i huvudsak åker pist.

Fischerskidan har jag aldrig hört talas om, den finns inte på Fischers hemsida vilket kan betyda att det är en fjolårsmodell, mer troligt är att det rör sig om en s.k. SMU-Special MakeUp.

SMU är skidor som i grund och botten är en annan skida ur ordinarie sortiment som ex. levererats i en speciell färg till en specifik sportkedja t.ex. team sportia eller sport conrad. Dessa skidor vet nog handlaren i fråga mest om, oftast får man mycket skida för pengarna. Huruvida SRCn ligger i toppen eller botten av Fischers "recreational"klass är alltså svårt att säga.

Enklare "recreational"-skidor är oftast är riktigt tråkiga, även om man åker väldigt lugnt, toppmodellerna kan däremot erbjuda roliga om än lättåkta skidor om man håller hastigheterna på en hyfsad nivå i pisten och inte behöver offpist- eller parkegenskaper.

Som AceDG skriver så ska man ta sig en funderare på HUR man tänkte åka, jag antar att carving-tekniken är ny för dig och det kan i så fall vara bra att fråga sig själv om man tänkt anama den. Jag tycker absolut att man ska göra det, carvingskidor är till för att "carvas". Ta en skidlektion, du kommer gilla det.

Slutligen skulle jag vilja gå tillbaka till frågan, vilka skidor ska du köpa? Eftersom det går att få tag på nästan alla typer av skidor till vettiga priser från t.ex. Sport Conrad så tycker jag att det är synd att köpa en enklare "recreational"-skida, Dynastaren är som sagt bra för en viss typ av åkare men det finns alternativ, jag hittade t.ex. Atomic M:ex och Rossignol 8s hos Conrad http://www.sportconrad.de/2A_02_Liste.asp?sub_Page=&sub_Kat=02-SEAU till riktigt bra pris. Den förra skulle passa om du vill ha en skida med offpist-touch och den senare är en svängig slalom-carver om man gillar korta svängar.

För n¨rmare rekomendationer skulle det som sagt vara bra att veta lite mer om dig som skidåkare. Gällande pjäxor är passformen tok-viktig oavsett hur man ska åka eller hur mycket så prova ordentligt och köp i butik här hemma, pjäxor är inte billigare på nätet.

Lycka till!

Val av carving skida
Problemet med frågor av den här typen är ofta att de skidåkare som köper skidor i den breda allround-budget-gruppen sällan är tillräckligt medvetna för att kunna beskriva en skidas egenskaper. Oftast kan det räcka med att skidan är i rätt färg och presterar ungefär i linje med vad alla andra skidor runt 2500 gör för att köparen ska vara mer än nöjd. Att en sådan åkare ska kunna beskriva skillnader mellan olika märken och modeller är att förvänta sig för mycket. Avancerade åkare med intresse för materialfrågor väljer sällan något annat än top-of-the-line i butikshyllan eller högre och kan därför sällan redogöra för detaljskillnader hos skidor i dom lägre segmenten där antalet modeller exploderar i en oöverskådligt fyrverkeri i färger och modellbeteckningar.

Men åsikter finns ju alltid och en hel del bra uttalanden har redan fällts av ovanstående skribenter. Jag tycker liksom Gelendesprung att du ska välja en lite dyrare skida uppemot eller strax över 3000, eller 300 euro då. Då rör du dig fortfarande en bit under topmodellerna, men du kan vara mer säker på att du får en vettig skida utan att för den delen riskera att det blir för svåråkt eller stumt.

Fischer SRC Carv är som jag ser det en ren nybörjarskida. Den finns exempelvis också på www.snow-online.de (tack Str8liner för det tipset) för 189 Euro, vilket tyder på att 200 Euro snarare är ett standardpris i Tyskland än ett bra erbjudande. Antagligen är det en dekaltrimmad variant av skidorna i CX-serien omgjord för att lite mer likna Fischers raceskidor. När tyskar och österrikare kommer till alporter och ska hyra eller köpa skidor säljer säkerligen en skida med lite neonkryddad racegrafik bättre än en anonym allroundskida. Jag kan sätta hundra spänn på att SRC Carve är samma skida som CX 2.2, dvs en riktig budgetmodell.

Jag kan bjuda på ett intressant perspektiv på Fischers skidor som baseras på mina erfarenheter under ett skidtest på en schweizisk skidort i våras. Jag testade då bla tre skidor ur Fischers RX-serie och kunde jämföra egenskaper i olika prisklasser. RX2, RX6 och RX8 teståktes, just pga att jag ville känna skillnaden mellan skidor i ett marknadssegment som man ofta får frågor om, men där man sällan har något bra svar. Nu har du ju inte låst in dig på Fischer på något sätt, men resonemanget i sig kan nog ändå vara intressant att ta del av och är säkert tillämpart i viss mån på de flesta märken. Skidor i en viss prisklass tenderar att vara ungefär lika påkostade oavsett vilken tillverkare det rör sig om. Jag tar mig friheten att låta dessa tre skidor ensamt representera tre olika prestandasegment.

------------------
Klass BUDGET
------------------

RX2 är en skida i ungefär samma prisklass som ovan nämnda CX2.2. Den är eventuellt ett par hundra dyrare, men det beror i så fall mer på image än tillverkning då det är samma typ av glasfiberburna sprutade skumkärna som hos CX2. Den här skidan bjuder på en plastig och billig känsla. Snökontakten är störande direkt och högfrekventa vibrationer går rakt upp i foten på ett sätt som nästan påminner om ett par inlines med hårda hjul. Med andra ord är det en klassisk massproducerad skumkärneskida med en i det närmaste överdrivet lättsam attityd. Det "passiva" greppet var förvånande bra, men störs hela tiden av att den odämpade konstruktionen inte hanterar ens små ojämnheter i underlaget. Den här skidan passar en 50-årig relativt lätt nybörjare som ändå har ambitioner att lära sig skärande sväng, men framförallt åker skidor för socialt umgänge och naturupplevesler. Skidan går snällt in i svängar och har en för kategorin något förvånande on/off-känsla i skäret, vilket gör att man tydligt upplever när man verkligen skär och när det sladdar. Det är en egenskap som säkert är riktigt bra för en åkare som vill lära sig att skära. Det här är en skida som jag tycker man har passerat iom att man har kommit så långt i sitt skidintresse att man väljer att köpa egna skidor.

--------------------------
Klass MEDEL-ALLROUND
--------------------------

RX6 är en skida som hamnar två snäpp upp i modellserien iom att RX4:an inte testades. Skillnaden i konstruktion jämfört med RX2 är en allmänt uppbiffad glasfiberstruktur som dessutom har fått hjälp av några strimmor kolfiber. Här tar man ett rejält kliv upp i prestanda. Snökänslan är fortfarande för ren jämfört med toppskidor, men här har man ändå nått förbi gränsen för vad som kan accepteras. Det är en skida som ligger och rör sig påfallande lätt på snön på nåt sätt. RX6 känns lite veka i hanteringen olika typer av underlag (det fanns allt mellan stenhårt och slask att välja på den dagen beroende på vilket väderstreck man åkte i). Men nu finns det ett svar och en stuns i botten som man iofs ganska snart övervinner om man trycker på ordentligt. Skillnaden mot RX2 hittas främst i möjligheten till att driva på i skärande svängar och att man kan ta ojämnheter med kraft istället för passivitet. Det här är en skida som jag hade kunnat tänka mig att åka runt på OM jag inte hade vetat att det fanns bättre grejor. Efter ett par åk lär man sig gränserna för vad den klarar av och då går det faktiskt så pass bra att man funderar på om man verkligen behöver en dyrare skida. Denna känsla försvinner såklart direkt när man byter tillbaka igen till ett par högprestandaskidor. Den tidigare frågeställningen i huvudet besvaras efter byte omgående med ett rungande "JA", men jag tycker ändå att det är intressant att konstatera att även en så billig skida kan ge god underhållning så länge man är medveten om begränsningarna.

------------------------
Klass TOP ALLROUND
------------------------

RX8 är en modell som fortfarande har ett något lättsamt skimmer runt omkring sig, men nu börjar man närma sig riktigt bra grejor. Fischer har här pillat in deras AirCarbon Ti-konstruktion, vilket innebär en klart mer påkostad skida. Den här modellen påminner mycket om Race RC i känslan, dvs det är bra skidor, men man saknar den där lilla extra kryddan som ger självförtroende i svåra situationer. Här är snökontakten mer lik prestandaskidor, även om karaktären är tydligt odämpad. Det känns iaf som att det finns någon form av metall i skidan tillsammans med en mer spänstig fiberkonstruktion. Flexet är lite hårdare än tidigare nämnda skidor och det märks framförallt i högre farter. Pressar man på ordentligt blir man snart medveten om att det inte rör sig om några högfartsskidor, men jag kunde ändå åka på i princip som jag normalt gör med mina vanliga butiksraceskidor utan att begränsas av skidan. Returen och svaret i kortsväng och aggressiva svängväxlingar i allmänhet är faktiskt imponerande. Skidan känns verkligen spänstig, vilket iofs kan bero på avsaknaden av dämpning. Med rätt slip hade den här skidan tveklöst kunnat prestera tillräckligt för att vara min pistskida i små anläggningar under en säsong. Totalt sett en riktigt kul skida för åkare i den övre medelklassen som letar efter en snärtig och rapp snöpolare.

---------------------
Alla skidor testades i längden 170cm.
Om någon undrar hur jag kan komma ihåg så detaljerad info om skidorna så beror det på att jag brukar kort notera och spara mina åsikter efter skidtestning.

Vad får man då ut av ovanstående resonemang? Jag tycker att du ska sätta en högre gräns för vilka skidor du kan acceptera. Tänk på att man med lätthet bränner tusen spänn i liftkort under en enda långhelg och i den aspekten är 1500 inte speciellt mycket extra för att få ett par bättre skidor. Totalt sett blir merkostnaden per skiddag inte stor, men däremot är mervärdet av att åka på ett par bättre skidor ovärderligt i mina ögon. Den i det här fallet angivna typskidan RX6 kan ses som ett mått på en prestandanivå som man inte bör underskrida om man har intresse av att utveckla sin åkning. Jag vet inte vad den skidan kostar, men jag skulle tippa på att den hamnar strax under 300 Euro, därmed inte sagt att jag rekommenderar den modellen utan jag är mer ute efter att nämna ett exempel. Just Fischer tycker jag faktiskt är ett rätt dåligt val när det gäller budgetskidor. Jag har aldrig testat någon Fischerskida som har förvånat i prestation så pass mycket att man har tagit den för en dyrare skida, men däremot har motsatsen inträffat vid ett flertal tillfällen. En skida som jag däremot blev positivt överraskad av när jag testade den var Atomic Izor 7 som teståktes på samma skidtest som ovan. Den kostar 299 på Snow-Online och var en trevlig bekantskap. Jag sitter på jobbet nu och har inte tid med någon längre svada här på forumet, men jag tyckte iaf att den var bäst av dom skidor jag testade i 2500-3000kr-klassen.

Ibland är det ekonomin som styr. Det ska man inte glömma. Om du har bestämt dig för att lägga 2000kr på ett par skidor kan det kännas tungt att gräva fram ytterligare en dryg tusing. Om du tänker i dom banorna tycker jag att du ska ta en något längre längd på skidorna än vad som är brukligt. En billig skida som dessutom är kort känns väldigt fladdrig. Om du har tänkt handla en 170 väljer du en 175:a istället tex. Då lurar man till sig lite mer stabilitet och prestanda till samma pris.

Jag kollade runt lite snabbt och hittade det som jag tycker är den bästa budgetlösningen: Ett par Head C200 på Snow-Online för 169 Euro. Jag tycker att Head överlag är ganska bra på att bygga in skapliga prestanda i riktigt billiga skidor. 200:an är en populär modell hos uthyrare bla och jag har flera kompisar som har hyrt den i tex Åre och som har uppskattat den. Egentligen är det skrämmande att man kan få så mycket skida för så lite pengar med tanke på hur mycket man själv lägger på prylar varje år. Ibland önskar man att man kunde gå tillbaka till den tid när man kunde handla ett par sådana skidor och vara nöjd med dom. (Den typen av funderingar infaller oftast strax efter att det rasslar till i kontoutdragsskrivaren i Bankomaten). För mig är det helt otroligt att man fortfarande ser folk som åker med gamla slitna raklagg när det finns sådana här erbjudanden. Men det är en annan historia.

Jag bifaller den redan kraftiga kören när det gäller pjäxinköp. INTE postorder för bövelen.

Back to work.

/MnO

Val av carving skida
Jag var och spanade igår på ett köpcentrum och klämde naturligtvis lite skidor, framförallt i den något tråkiga rekreationsgruppen som diskuteras i den här tråden. Jag måste säga att det känns som lätt överspänt att beställa skidor från Tyskland just i det här fallet. Just nu finns det drivor med reaskidor till ungefär samma priser och det kan inte vara några som helst problem att hitta något vettigt om man går runt i lite olika butiker. Jag hittade tex en modell från Dynastar som hette Omedrive X för 2495kr och den kändes förvånande biffig för att vara så billig. För egen del dreglades det ett tag på ett par Salomon Equipe 10 2V -05 med Hanglplatta och 914 för 4995 på Stadium här i närheten. Ovanligt mycket racekänsla för att vara Salomon butiksgrejor tycker jag. Inte för att det har med det här att göra, men sugen blir man ju.

/MnO

Val av carving skida
Hur ofta åker jag? Kanske blir ca 2-3v år.
Var åker jag mest? Hemmabacke samt fjäll.
Hur åker jag tekniskt? Oskolad.
Hur vill jag åka (slöåka, åka aktivt, långa eller korta svängar?)? Rätt blandat tror ja.
Hur är min allmänkondition? Ganska så otränad, men de går ju åtgärda;)
Längd och kroppsvikt? 180cm 77kg

Val av carving skida
Ek_is:

1.Kan du åka med skärande svängar, eller åker du med sladd?

2. Tänker du på hur du åker och du skulle kunna åka bättre, eller åker du bara upp och ner utan att fundera så mycket?

Hur och var du åker du nu tycker jag inte är så viktigt, då är hur och var du vill kunna åka i framtiden viktigare.

Val av carving skida
Som du läste innan så är det 20 år sen sist man åkte så några skärande svängar var det väl inte direkt, men detta är väl tänkt i framtiden när man blir lite duktigare.
Självklart tänker ja på hur ja åker och hur ja skall göra för att bli bättre.

Nu ska ja dra iväg å prova ett par pjäxor www.sportlagret.com(Nordica Gts8)(Gts8w va nu skillnaden är?
Ha de gött sålänge!

Val av carving skida
Lange concept 85 FR ligger som sista pjucka i gruppen Freeride i Langes program, och borde väl passa dig rätt bra känns det som. Lange är ett amerikanskt märke, men tusan vet var dom egentligen gör dom. Det gjuts många pjuck i Norditalien vet jag i a f. Bra grejor överlag Lange. Om dom passar dina fötter slå till!
/A

Val av carving skida
Ska dra och prova lite fler pjäxor idag, men annars lutar de åt Lange pjäxorna som känndes sköna.
http://www.pureski.nu/ Verkar ha bra priser på skidor...
Funderade starkt på att beställa ett par Dynastar Driver X10 från sport conrad pris sänkt från 379,95 € till 259,00 € tills ja hittade en massa alternativ hos pureski...
Nåt tips på nån eller några skidor i dynastarn,s klass till bra pris?

Val av carving skida
Det är ärligt talat mest gammal skåpmat på Pureski. Du hittar utan problem likvärdiga priser i godtycklig reahylla i vanliga sportaffärer. Det är en samling dussinskidor som är mycket svåra att placera i rätt prestandafack pga att det är gamla årsmodeller blandat med nyare grejor. Atomic SX 10 (undrar vad den blåa är för en skida? Dam kanske?), iaf i den gröna färgen är bra skidor. GS9 också, även om den utstålar mer race i design än i egenskaper. Salomon Scream 10 är lite tråkigt mainstream, men är en bra allroundskida. Dyr dock. Det är nästan omöjligt att bedöma de skidor som kostar under 2000 kr på pureski. Det är skidor som när de var aktuella var modeller i det oövergripbart stora träsket av skidor som riktar sig till den stora omedvetna massan. Just det aktuella året kanske man hade lite småkoll även på sådana skidor, men när årsmodellerna tickar vidare försvinner dom in i det eviga mörkret. Det kan vara i princip vad som helst.

Skulle jag vara tvungen att välja någon skida i den lägre prisklassen där hade jag valt någon av Rossignolskidorna. Ross har i alla prisklasser mer dämp än andra märken och därför känns ofta lite billigare Rossignol som lite mer seriösa än motsvarande modeller från andra märken. Jag hade nog tagit den där Ross-skidan för 995:- med bindning i 177cm längd. Då har du ett par skidor att komma igång med och sen kan du komplettera med ett par seriösare skidor när det börjar lossna. Den skidan är nog likvärdig med vad som finns i budgetklassen hos uthyrare i många fjällanläggningar. Iofs är det klar risk för att bindningen är av sällan skådad dålig kvalitet. Men det borde iaf sitta en 10-bindning på och det klarar du dig nog med. Det är viktigast att satsa på ett par bra pjäxor i nuläget tycker jag.

Vill du lägga mer pengar och få bättre skidor tycker jag inte att det finns någon anledning att välja att handla från Pureski. Skidor av så pass okänd art skulle inte jag våga mig på att handla på postorder. Det kan vara riktigt mjuka grejor exempelvis. Det är ändå skillnad om man på en sportaffär hittar en billig skida. Då kan man böja lite och knacka och känna efter hur man upplever bygget.

Om de Langepjäxor du har tittat på ligger rätt i prestandanivå beror mycket på hur du ser på din framtida utveckling som skidåkare. Ska du åka mest pist med 165-180cm pist-, race eller allroundskidor med midja under 80mm är FR85 ett ypperligt val. Även om du har tänkt bli en jibber på gamla dar funkar dom utmärkt. Om du däremot i kristallkulans inre ser dig själv med större friåkningsskidor uppåt 190cm med 100mm midja åkandes mer avancerad offpiståkning kommer den inte att räcka till. Då behöver du en pjäxa som på Langespråk (ingen riktig standard mellan tillverkare) har ett flextal på ungefär 110-130 och det är lika bra att investera i rejäla doningar direkt. Med viss upprepning säger jag igen att det sista bara gäller OM du har tänkt köra större skidor. I övrigt är FR85 ett bra val.

Det är ingen idé att fråga folk om råd när det gäller pjäxmodeller i allmänhet. Bestäm dig för en prestandanivå och testa igenom pjäxor från alla tillgängliga tillverkare på den nivån. Information om det hittar du på tillverkares hemsidor och genom att snacka med kunnig butikspersonal. Köp efter en rejäl provrunda den pjäxa som sitter bäst och tightast på foten. Om du är intresserad av mer allmänna råd inför ett pjäxköp så skrev jag just ett ganska långt FR-mail till en tjej som frågade mig i ämnet. Meddela mig om du är intresserad av att ta del av det.

Val av carving skida
hur omfattande det "ganska långt FR-mail till en tjej" som MnO har skrivit är ... Går väl sannolikt att publicera som en komplett handbok i ämnet! ;-)

Mycket klokt är sagt i såväl valet av skidor som pjäxor av människor som har betydligt bättre koll än jag. Men jag anser att standardrådet till en skidåkare som du är att satsa en slant på ett par bra pjäxor och avvakta med köp av skidor tills du själv har skaffat dig en uppfattning om vilken typ av skida du vill ha.

Dagens moderna skidor skiljer sig nämligen enormt från varandra i köregenskaper. För tjugo år sedan var det mycket enklare att välja skidor...

Mitt förslag är att du köper ett par bra pjäxor som passar din fot (märke och modell har mindre betydelse), köp dem i en affär där du får bra hjälp att prova och välja (om du inte anser dig kunna klara det själv). Välj INTE en pjäxa med en prislapp på under 2 500:- (ord.pris), de billigare pjäxorna är enklare i sin konstruktion och har sämre materialval vilket definitivt märks. Tänk på att en ny pjäxa INTE ska vara skön, den ska sitta tajt som sjutton utan att klämma ... (men det här kan MnO reda ut!). Hittar du rätt pjäxa kan du ha den i många år!

När du sedan har din pjäxa hyr/testar du olika skidmodeller för att få en känsla för vad som passar dig. Breda/smala/kvicka/stabila/korta/långa/mm. När du testar skidor bör du alltid tänka på att det ofta tar några åk innan man kört in sig på en viss modell och får en känsla för hur den fungerar. De skidor som känns lättåkta och trevliga direkt (läs Salomon ...) kan bli en besvikelse på sikt eftersom de kanske inte pallar för lite hårdare körning och tuffa förhållande.

Men om du nu nödvändigtvis vill köpa ett par skidor tycker jag precis som Gelendessprung att ATOMIC M:ex och Rossignol 8s hos SC är riktigt bra köp.

That´s all foks! / MM

Val av carving skida
Nu står ja i valet å kvalet mellan Dynastar Driver X10 för 259,00 € eller ATOMIC M:ex för 299€ hos sport conrad.
Den senare verkar ju va ett riktigt klipp med tanke på att den kostat 799,95 €
Jag tror att många valt Atomic skidan, men är den att rekomendera till mej eller e den för avancerad på nåt sätt så att dynastar skidan vore ett bättre val.
Som sagt så kan ja inte så mkt så ja vore tacksam för tips...

Val av carving skida
Maken till gedigna svar har jag sällan sett. Ek_is bör enligt min åsikt bjuda MM, Gelende och MnO på en rejäl lunch eller liknande om tillfälle ges som tack.

Val av carving skida
Kan börja med att säga att mitt jobb går i princip ut på att välja skidor till folk med dina problem, du har inte åkt skidor på länge och har inte någon direkt koll på dagens skidor och vad dom har för olika egenskaper.

Skulle vilja ge dig ett annat skidalternativ som iofs kostar mer en den du tänker (troligtvis) satsa på.

Atomic Metron 9
mått: 125-74-109
Svängradie: 13,5m i 171

Atomic metron9 är en mycket angenämn skidupplevelse för pengarna och skulle troligtvis passa bra för dig just nu.
teknikmässigt så kan det ju vara svårt att åka på en skida med en sån kort svängradie men den "breda" midjan gör så att skidan inte blir lika nervös vid "raktframåkning" som en smalare skida med en liknande radie (SL carvers).
En annan fin grej med just den skidan är att du får ett jäkligt brett åkaspekt den tacklar väll de flesta snöförhållanden möjligen utom riktigt djup lössnö, och funkar faktiskt riktigt fint i lite längre svängar i moderata hastigheter.

Den korta svängradien kommer göra så att du får en snabbare ingång i sväng och möjligtvis en snabbare kännsla för vad som händer när man kantar ett par carving skidor, med en längre svängradie blir inte effekten av skidor på högkant lika markant speciellt inte i lägre hastigheter.

M9:an är också en relativt mjuk skida i böjlinjen men man kunde endå pressa skidan lite och fick till sköna skär.

Jag tyckte personligen att skidan var skitkul för pengarna och tycker det är en hyfsat optimal nybörjar skida enligt mina egna teorier enda nackdelen kan vara att det blir svårare att sladda ur sväng när dom är så skurna bak men det ska nog gå fint endå.

Längmässigt skulle nog 171 vara bra för dig om du vill ha något som ska hålla när du börjar åka lite fortare och möjligtvis ger dig ut utanför pisten.

Angående pjäxor ska du inte lägga dig under 2995:- ordinarie pris för att få en sko som ger dig lagom med stöd.
Och ta självklart en skidlektion som föregående har föreslagit, då slipper du uppfinna hjulet själv!

Lycka till.

Snödjup

Tillbaka
Topp