Val av skidor? Scratch BC WRS, Public Enem, annat?

seb_han

Ny medlem
Tja, som så många andra här behöver jag lite tips och råd på vilka skidor jag ska köpa…

Erfarenhet:
Har åkt skidor sedan 6 års ålder (dvs i 16år), med ett 8års långt uppehåll (då jag åkte bräda, men har i år insett vad som är det rätta). Ser mig själv som en god- till mkt god åkare i förhållande till att jag har åkt ca 2veckor/år i alperna.

Åkstil:
70% pist 20% offpist (så mycket som förhållanden erbjuder..) 10%(park).
Gillar att åka snabbt och på stora skär, samtidigt som det är kul att ibland "tejpa ihop" knäna och köra kortsväng. Parken vistas jag sällan i men gillar att nyttja "naturliga" hopp mm till att snurra något varv, eller att köra switch-slalom mellan tyskaturister.
Har inte åkt speciellt mkt offpist på skidor, men har i år gjort en säsong i Alperna och fått in lite grunder så att jag utan problem kan ta mig ner i puder. Man ska inte skylla på utrustningen, men med ett par skidor med en midja på 75 så har kanske inte förutsättningarna varit de bästa.

Nuvarande utrustning:
Har spenderat 1200:- på den utrustningen som jag äger just nu, då jag var helt inriktad på att köra bräda (ack så fel jag hade):

Skidor: Völkl Legend mått: 100/75/90 (modell från -03..tror jag)
Bind: Salomon s912
((Pjäxor: Salomon av okänd modell (Wave 880?) ))
Vikt: 73
Längd: 178

Som ni kan se så lämnar min nuvarande utrustning ganska mycket över att önska sig…Men jag är ändå nöjd med vad den ger mig (förmodligen för att jag inte testat något annat sen jag var 13).
Twintip är ett krav samt att skidorna inte börjar fladdra när man pressar dom i lite högre hastigheter. Är helt enkelt ute efter ett par allroundskidor!
Har inget behov av att ha årets skidor utan har tittat en del på 06/07 modellerna, främst kikat på Sportkonrad.de (då jag hört att priserna ska vara bäst där?). Väljer således mellan de fjolårsmodeller som finns på sidan.
Fastnat för Scratch BC WRS men även titta lite på K2 Public Enemy. Gillar dock inte designen riktigt på K2 skidan…

Vad säger ni?

Jag kan inget som skidor, igentligen... men efter en säsong med bara skidåkare så snappade man upp en del :)

Varför ska du ha twintip. Kommer du åka switch något eller för att det ser bra ut... Inte så många som utnyttjar sina twintips som dem ska tycker jag :)

Mantra ? men ingen twintip...

Mojo 90 ? Twintip - Finns på skistore.se för 4500 kr med bindningar just nu (!)

Om du kan tänka dig att skippa baklänges åkandet mellan tyska turister så är Salomons X-Wing serie riktigt roliga. Beroende på vilka du tar så får du lite olika kvaliter men om man går på X-Wing Hurricane så får du en skida som är hyfsat bred och har förhållandevis mycket radie.

.. tyvärr kan jag inte tänka mig ett par skidor utan twintip, inte för att det är så rackarns fränt med twintip utan just för att det är nästan lika kul att åka med röven först som vad det är med ansiktet...dvs jag åker mycket switch!

Som jag skrev inna så är jag ganska inne på Scratch BC WRS, då det verkar var en bra skida till ett bra pris (300Euro). Fler åsikter om den, eller ex Mojo 90!?

köp scratch BC WRS, riktigt bra allround skida, själv glider jag på Public enemy och den är precis som du inte vill, blir sladdrig i höga hastigheter..

samt att designen är hetare på scratch,

mojo90 kan va ett bra alternativ,

Kan gott rekommendera Scratch BC WRS, Åkte på dessa en hel säsong i Val Thorens 06/07 och kan inte klaga alls på dessa. Fladdrar inte i höga hastigheter, riktigt goa i pudret.

Och sen kan du åka hur mycket baklänges du vill med dessa.

Sen är det ju lagom pris iår på dessa med.

ha d gött

Senast ändrad:
4frnt MSP är en skida du kan ta i beräkningarna. Det är deras DOITALL skida. Riktigt jävla bra kvalitet på 4frnt skidor. Behåller flexet riktigt bra sägs det!

Tackar för era svar!

Bestämt mig för Scratch skidorna, nästa fråga blir då:

Vilka bindningar bör jag köpa till?
Passar mina salomon-pjäxor till alla bindningar?

Peace

Alla pjäxor passar till alla utförsbindningar (ser inte dynafit som utförsbindningar).

Bindningar är mest en smaksak men välj för guds skull ingen bindning som är för vek. Det är på det viset marker har blivit nedlusade med massa obefogade rescensioner.

Själv hade jag kört på Marker om du ska beställa från conrad då de inte har Salomon, kolla lite extra på Jester och Duke - årets stora hopp...

Köp scratch bindningen! Lätt, tight, hållbar och prisvärd! Kör sj på Scratch Axial 140ti och är precis sket nöjd!

Ojoj... blev ju gaanska sugen på Scratch 07/08...
Även om skidsässongen för allmänheten är en bit bort, är det någon som vet hur 07/08 modellen skiljer sig mot BC WRS 06/07??
Priskskillnaden är ju inte värst stor med tanke på att det är olika årsmodeller...

seb_han sa:
.. tyvärr kan jag inte tänka mig ett par skidor utan twintip, inte för att det är så rackarns fränt med twintip utan just för att det är nästan lika kul att åka med röven först som vad det är med ansiktet...dvs jag åker mycket switch!

Som jag skrev inna så är jag ganska inne på Scratch BC WRS, då det verkar var en bra skida till ett bra pris (300Euro). Fler åsikter om den, eller ex Mojo 90!?
jag tycker lätt att scratch skidorna är dom snyggaste som finns, har inte testat scratch BC WSR dock, men har ett par gamla fs, å dom e jag ruggigt nöjd med.

PNyberg sa:
Jarle sa:
PNyberg sa:
Köp scratch bindningen! Lätt, tight, hållbar och prisvärd! Kör sj på Scratch Axial 140ti och är precis sket nöjd!
Finns skilda meningar om det ;)
Visst jag kan hålla med om att det inte är ngn fks bindning. Men kvalitet vs pris = mkt bra. Vad har du för synpunkter på den bindningen annars?
Själva bindningen är bra, körde själv på en sådan i vintras (därav mitt ogillande), men det är för många småsaker som krånglar och det faktum att det inte går att ha trekkers i dem gör dem jobbiga i mitt tycke.

Men om man ska ha under racenivå på bindningen så är väl det ett utmärkt val, fast jag hade valt en 914lab, om vi inte ska upp till raceprylarna.

har ett par scratch bc 08 och kan säga att dom känns ruggigt nice, längtar verkligen till första åk dagen...

Jarle sa:
PNyberg sa:
Jarle sa:
Finns skilda meningar om det ;)
Visst jag kan hålla med om att det inte är ngn fks bindning. Men kvalitet vs pris = mkt bra. Vad har du för synpunkter på den bindningen annars?
Själva bindningen är bra, körde själv på en sådan i vintras (därav mitt ogillande), men det är för många småsaker som krånglar och det faktum att det inte går att ha trekkers i dem gör dem jobbiga i mitt tycke.

Men om man ska ha under racenivå på bindningen så är väl det ett utmärkt val, fast jag hade valt en 914lab, om vi inte ska upp till raceprylarna.
Yes..dom suger fullständigt med trekkers. Va riktigt nervöst att skråa med dom. Skulle aldrig använda dom med trekkers vid exponerat skråande.. skräck hela vägern!

Tillbaka
Topp