Köp & Sälj
Artiklar
Forum
Nya inlägg
Forumlista
Sök trådar
Medlemmar
Regler/Hjälp
Skidorter
Snödjup
Boende
Prylar
Video
Shop
Logga in
Bli medlem
Vad är nytt
Sök
Sök
Sök bara rubriker
Notera
Av:
Nya inlägg
Forumlista
Sök trådar
Medlemmar
Regler/Hjälp
Meny
Logga in
Bli medlem
Ladda ner Freeride som app
JavaScript är inaktiverat. För en bättre upplevelse, vänligen aktivera JavaScript i din webbläsare innan du fortsätter.
Du använder en gammal webbläsare. Den kanske inte visar den här eller andra webbplatser korrekt.
Du bör uppgradera eller använda en
alternativ webbläsare
.
Forum
Utrustning
Parkskidor
Val av carving skida
Svara på tråd
Meddelande
<blockquote data-quote="MnO" data-source="post: 142644" data-attributes="member: 12152"><p>Det är ärligt talat mest gammal skåpmat på Pureski. Du hittar utan problem likvärdiga priser i godtycklig reahylla i vanliga sportaffärer. Det är en samling dussinskidor som är mycket svåra att placera i rätt prestandafack pga att det är gamla årsmodeller blandat med nyare grejor. Atomic SX 10 (undrar vad den blåa är för en skida? Dam kanske?), iaf i den gröna färgen är bra skidor. GS9 också, även om den utstålar mer race i design än i egenskaper. Salomon Scream 10 är lite tråkigt mainstream, men är en bra allroundskida. Dyr dock. Det är nästan omöjligt att bedöma de skidor som kostar under 2000 kr på pureski. Det är skidor som när de var aktuella var modeller i det oövergripbart stora träsket av skidor som riktar sig till den stora omedvetna massan. Just det aktuella året kanske man hade lite småkoll även på sådana skidor, men när årsmodellerna tickar vidare försvinner dom in i det eviga mörkret. Det kan vara i princip vad som helst. </p><p></p><p>Skulle jag vara tvungen att välja någon skida i den lägre prisklassen där hade jag valt någon av Rossignolskidorna. Ross har i alla prisklasser mer dämp än andra märken och därför känns ofta lite billigare Rossignol som lite mer seriösa än motsvarande modeller från andra märken. Jag hade nog tagit den där Ross-skidan för 995:- med bindning i 177cm längd. Då har du ett par skidor att komma igång med och sen kan du komplettera med ett par seriösare skidor när det börjar lossna. Den skidan är nog likvärdig med vad som finns i budgetklassen hos uthyrare i många fjällanläggningar. Iofs är det klar risk för att bindningen är av sällan skådad dålig kvalitet. Men det borde iaf sitta en 10-bindning på och det klarar du dig nog med. Det är viktigast att satsa på ett par bra pjäxor i nuläget tycker jag. </p><p></p><p>Vill du lägga mer pengar och få bättre skidor tycker jag inte att det finns någon anledning att välja att handla från Pureski. Skidor av så pass okänd art skulle inte jag våga mig på att handla på postorder. Det kan vara riktigt mjuka grejor exempelvis. Det är ändå skillnad om man på en sportaffär hittar en billig skida. Då kan man böja lite och knacka och känna efter hur man upplever bygget. </p><p></p><p>Om de Langepjäxor du har tittat på ligger rätt i prestandanivå beror mycket på hur du ser på din framtida utveckling som skidåkare. Ska du åka mest pist med 165-180cm pist-, race eller allroundskidor med midja under 80mm är FR85 ett ypperligt val. Även om du har tänkt bli en jibber på gamla dar funkar dom utmärkt. Om du däremot i kristallkulans inre ser dig själv med större friåkningsskidor uppåt 190cm med 100mm midja åkandes mer avancerad offpiståkning kommer den inte att räcka till. Då behöver du en pjäxa som på Langespråk (ingen riktig standard mellan tillverkare) har ett flextal på ungefär 110-130 och det är lika bra att investera i rejäla doningar direkt. Med viss upprepning säger jag igen att det sista bara gäller OM du har tänkt köra större skidor. I övrigt är FR85 ett bra val. </p><p></p><p>Det är ingen idé att fråga folk om råd när det gäller pjäxmodeller i allmänhet. Bestäm dig för en prestandanivå och testa igenom pjäxor från alla tillgängliga tillverkare på den nivån. Information om det hittar du på tillverkares hemsidor och genom att snacka med kunnig butikspersonal. Köp efter en rejäl provrunda den pjäxa som sitter bäst och tightast på foten. Om du är intresserad av mer allmänna råd inför ett pjäxköp så skrev jag just ett ganska långt FR-mail till en tjej som frågade mig i ämnet. Meddela mig om du är intresserad av att ta del av det.</p></blockquote><p></p>
[QUOTE="MnO, post: 142644, member: 12152"] Det är ärligt talat mest gammal skåpmat på Pureski. Du hittar utan problem likvärdiga priser i godtycklig reahylla i vanliga sportaffärer. Det är en samling dussinskidor som är mycket svåra att placera i rätt prestandafack pga att det är gamla årsmodeller blandat med nyare grejor. Atomic SX 10 (undrar vad den blåa är för en skida? Dam kanske?), iaf i den gröna färgen är bra skidor. GS9 också, även om den utstålar mer race i design än i egenskaper. Salomon Scream 10 är lite tråkigt mainstream, men är en bra allroundskida. Dyr dock. Det är nästan omöjligt att bedöma de skidor som kostar under 2000 kr på pureski. Det är skidor som när de var aktuella var modeller i det oövergripbart stora träsket av skidor som riktar sig till den stora omedvetna massan. Just det aktuella året kanske man hade lite småkoll även på sådana skidor, men när årsmodellerna tickar vidare försvinner dom in i det eviga mörkret. Det kan vara i princip vad som helst. Skulle jag vara tvungen att välja någon skida i den lägre prisklassen där hade jag valt någon av Rossignolskidorna. Ross har i alla prisklasser mer dämp än andra märken och därför känns ofta lite billigare Rossignol som lite mer seriösa än motsvarande modeller från andra märken. Jag hade nog tagit den där Ross-skidan för 995:- med bindning i 177cm längd. Då har du ett par skidor att komma igång med och sen kan du komplettera med ett par seriösare skidor när det börjar lossna. Den skidan är nog likvärdig med vad som finns i budgetklassen hos uthyrare i många fjällanläggningar. Iofs är det klar risk för att bindningen är av sällan skådad dålig kvalitet. Men det borde iaf sitta en 10-bindning på och det klarar du dig nog med. Det är viktigast att satsa på ett par bra pjäxor i nuläget tycker jag. Vill du lägga mer pengar och få bättre skidor tycker jag inte att det finns någon anledning att välja att handla från Pureski. Skidor av så pass okänd art skulle inte jag våga mig på att handla på postorder. Det kan vara riktigt mjuka grejor exempelvis. Det är ändå skillnad om man på en sportaffär hittar en billig skida. Då kan man böja lite och knacka och känna efter hur man upplever bygget. Om de Langepjäxor du har tittat på ligger rätt i prestandanivå beror mycket på hur du ser på din framtida utveckling som skidåkare. Ska du åka mest pist med 165-180cm pist-, race eller allroundskidor med midja under 80mm är FR85 ett ypperligt val. Även om du har tänkt bli en jibber på gamla dar funkar dom utmärkt. Om du däremot i kristallkulans inre ser dig själv med större friåkningsskidor uppåt 190cm med 100mm midja åkandes mer avancerad offpiståkning kommer den inte att räcka till. Då behöver du en pjäxa som på Langespråk (ingen riktig standard mellan tillverkare) har ett flextal på ungefär 110-130 och det är lika bra att investera i rejäla doningar direkt. Med viss upprepning säger jag igen att det sista bara gäller OM du har tänkt köra större skidor. I övrigt är FR85 ett bra val. Det är ingen idé att fråga folk om råd när det gäller pjäxmodeller i allmänhet. Bestäm dig för en prestandanivå och testa igenom pjäxor från alla tillgängliga tillverkare på den nivån. Information om det hittar du på tillverkares hemsidor och genom att snacka med kunnig butikspersonal. Köp efter en rejäl provrunda den pjäxa som sitter bäst och tightast på foten. Om du är intresserad av mer allmänna råd inför ett pjäxköp så skrev jag just ett ganska långt FR-mail till en tjej som frågade mig i ämnet. Meddela mig om du är intresserad av att ta del av det. [/QUOTE]
Verifiering
Skicka svar
Forum
Utrustning
Parkskidor
Val av carving skida
Tillbaka
Topp