Köp & Sälj
Artiklar
Forum
Nya inlägg
Forumlista
Sök trådar
Medlemmar
Regler/Hjälp
Skidorter
Snödjup
Boende
Prylar
Video
Shop
Logga in
Bli medlem
Vad är nytt
Sök
Sök
Sök bara rubriker
Notera
Av:
Nya inlägg
Forumlista
Sök trådar
Medlemmar
Regler/Hjälp
Meny
Logga in
Bli medlem
Ladda ner Freeride som app
JavaScript är inaktiverat. För en bättre upplevelse, vänligen aktivera JavaScript i din webbläsare innan du fortsätter.
Du använder en gammal webbläsare. Den kanske inte visar den här eller andra webbplatser korrekt.
Du bör uppgradera eller använda en
alternativ webbläsare
.
Forum
Utrustning
Parkskidor
Val av carving skida
Svara på tråd
Meddelande
<blockquote data-quote="Mountain_Man" data-source="post: 142645" data-attributes="member: 13863"><p>hur omfattande det "ganska långt FR-mail till en tjej" som MnO har skrivit är ... Går väl sannolikt att publicera som en komplett handbok i ämnet! ;-)</p><p></p><p>Mycket klokt är sagt i såväl valet av skidor som pjäxor av människor som har betydligt bättre koll än jag. Men jag anser att standardrådet till en skidåkare som du är att satsa en slant på ett par bra pjäxor och avvakta med köp av skidor tills du själv har skaffat dig en uppfattning om vilken typ av skida du vill ha.</p><p></p><p>Dagens moderna skidor skiljer sig nämligen enormt från varandra i köregenskaper. För tjugo år sedan var det mycket enklare att välja skidor...</p><p></p><p>Mitt förslag är att du köper ett par bra pjäxor som passar din fot (märke och modell har mindre betydelse), köp dem i en affär där du får bra hjälp att prova och välja (om du inte anser dig kunna klara det själv). Välj INTE en pjäxa med en prislapp på under 2 500:- (ord.pris), de billigare pjäxorna är enklare i sin konstruktion och har sämre materialval vilket definitivt märks. Tänk på att en ny pjäxa INTE ska vara skön, den ska sitta tajt som sjutton utan att klämma ... (men det här kan MnO reda ut!). Hittar du rätt pjäxa kan du ha den i många år!</p><p></p><p>När du sedan har din pjäxa hyr/testar du olika skidmodeller för att få en känsla för vad som passar dig. Breda/smala/kvicka/stabila/korta/långa/mm. När du testar skidor bör du alltid tänka på att det ofta tar några åk innan man kört in sig på en viss modell och får en känsla för hur den fungerar. De skidor som känns lättåkta och trevliga direkt (läs Salomon ...) kan bli en besvikelse på sikt eftersom de kanske inte pallar för lite hårdare körning och tuffa förhållande.</p><p></p><p>Men om du nu nödvändigtvis vill köpa ett par skidor tycker jag precis som Gelendessprung att ATOMIC M:ex och Rossignol 8s hos SC är riktigt bra köp. </p><p></p><p>That´s all foks! / MM</p></blockquote><p></p>
[QUOTE="Mountain_Man, post: 142645, member: 13863"] hur omfattande det "ganska långt FR-mail till en tjej" som MnO har skrivit är ... Går väl sannolikt att publicera som en komplett handbok i ämnet! ;-) Mycket klokt är sagt i såväl valet av skidor som pjäxor av människor som har betydligt bättre koll än jag. Men jag anser att standardrådet till en skidåkare som du är att satsa en slant på ett par bra pjäxor och avvakta med köp av skidor tills du själv har skaffat dig en uppfattning om vilken typ av skida du vill ha. Dagens moderna skidor skiljer sig nämligen enormt från varandra i köregenskaper. För tjugo år sedan var det mycket enklare att välja skidor... Mitt förslag är att du köper ett par bra pjäxor som passar din fot (märke och modell har mindre betydelse), köp dem i en affär där du får bra hjälp att prova och välja (om du inte anser dig kunna klara det själv). Välj INTE en pjäxa med en prislapp på under 2 500:- (ord.pris), de billigare pjäxorna är enklare i sin konstruktion och har sämre materialval vilket definitivt märks. Tänk på att en ny pjäxa INTE ska vara skön, den ska sitta tajt som sjutton utan att klämma ... (men det här kan MnO reda ut!). Hittar du rätt pjäxa kan du ha den i många år! När du sedan har din pjäxa hyr/testar du olika skidmodeller för att få en känsla för vad som passar dig. Breda/smala/kvicka/stabila/korta/långa/mm. När du testar skidor bör du alltid tänka på att det ofta tar några åk innan man kört in sig på en viss modell och får en känsla för hur den fungerar. De skidor som känns lättåkta och trevliga direkt (läs Salomon ...) kan bli en besvikelse på sikt eftersom de kanske inte pallar för lite hårdare körning och tuffa förhållande. Men om du nu nödvändigtvis vill köpa ett par skidor tycker jag precis som Gelendessprung att ATOMIC M:ex och Rossignol 8s hos SC är riktigt bra köp. That´s all foks! / MM [/QUOTE]
Verifiering
Skicka svar
Forum
Utrustning
Parkskidor
Val av carving skida
Tillbaka
Topp