val av filter till Contour HD

Iller

Aktiv medlem
Kör med Contour HD men har vid flera tillfällen råkat ut för att bilden frätts ut (lite oklar över ordvalet) när det varit för ljust. Finfina klipp i virgin-colouirer som endast blir vita i mitten är lite trist. Jag gissar att det skulle vara bra med ett filter.

Tack vare den nya produkten http://contour.com/camera/accessories/lens_kit så får man nu en 37 mm-gänga och då kan ju detta enkelt ordnas.

Frågan är alltså - vad ska jag skruva på? gråfilter? polarisationsfilter?
Har någon erfarenhet av detta?

polfilter låter mysigt, det mörkar ju ner, kirrar fina färger och filtrerar bort jobbiga reflektioner

men va vet ja...

har aldrig blivit så för mig. men den är inte så bra på att ta skärpa när det inte är strålande sol...

Någon som testat något filter?

Själv funderar jag på ett ett gråfilter, men bör jag välja x4 eller x8?

Hur gick det med filterköp för er? Ska själv inhandla något spännande under veckan men har i ärlighetens namn dålig koll på det.

SiouX
Om du har ringarna som man får med i filterkittet så är det bara att gå till närmsta fotobutik och kika vad som passar. Kolla contours forum och FB-sida också, där finns en hel del tips & trix

Jag har inte hunnit testa ännu men har blivit rekommenderad att köpa en grålins ND4 25%. Det är ju lite tidigt att testa i Sverige ännu eftersom det är så lite ljus och jag åker inte till alperna förrän i slutet av januari.

Nej det är nog inte vitbalansen som är fel, det är bländaren som är för stor och den går inte att justera ned ytterliggare.

Har nu testat grålins och den har givit avsedd effekt. Den tidigare utfrätta bilden som uppträdde då jag körde solbelysta, orörda (dvs utan kontraster) pudersluttningar i alperna (starkare sol än i Sv) är nu korrigerad. Möjligen hade jag valt en lins som dämpar lite mindre men det går nog att ordna i redigering.

Däremot har jag en ny fundering: Har någon provat en bra (gärna billig med tanke på kraschrisken) vidvinkel till sin contour? Jag har testat en billit snap on men då klarar kameran inte att fokusera.

Kör du 720 eller 1080? För med 720 tycker jag att vidvinkeln är optimal utan att bli GoPro-jibbig i känslan... ;-)

25% grålins, det är noterat. Kul att det funkade för jag vet exakt vad du menar med de där åkmässigt perfekta sluttningarna som blir skit på kamera.

Hur gick tankarna angående polariserat?

Har inga problem med utfrätningar/överexponering när jag ställer in kameran ordenligt, däremot kan man få en hel del roliga effekter med filter, håller på att utförskar denna värld fortfarande dock. Kommer inom kort lägga upp en film i contour-tråden om inställningar och hur de påverkar/ser ut i färdigt material.

Har någon några frågor ang. inställningar så kasta iväg det på PM eller liknande

Nu vet jag inte hur pass avancerad mjukvaran i kameran i, men det finns ingen möjlighet att ställa ner känsligheten i sensorn (ISO-värdet)?

Jag ställde om kameran så mycket man kunde (inte ISO) men hade ändå problem. Observera att detta alltså inte gäller ganska bra dagar utan de dagar med helt orört snötäcke i kombination med klar himmel i alperna (mycket starkare sol än sverige). Dessutom kan man inte ställa om kameran utan dator (gäller nog inte GPS:en) och det är vanligare att vädret ändras än att jag har med datorn i väskan.

Avseende polariserat så valde jag bort detta av två skäl. Dels blev jag rekommenderad av cyberphoto (som jag hittills endast har bra erfarenheter av vad gäller råd) och dels var jag tveksam till effekten av polfilter när man inte kan kontrollera hur det ser ut - grålins är mer förutsägbart så att säga.

Avseende vidvinkeln så använder jag en 1080 (uppdaterad mjukvara) men saknar att kunna se brädspetsen i bild när man kör med kameran på huvudet. I korridorer så tror jag att fetare vidvinkel blir lite mer dramatiskt. Jag har funderat på att komplettera med en go-pro men det blir i så fall till nästa säsong. Överlag så gillar jag dock vinkeln på 1080 eftersom den ger en ganska äkta känsla men lite möjlighet att ändra ger varierade och därmed roligare filmklipp.

Slutligen så vill jag tipsa brädåkare om att köra med kameran i bakhanden. Det ger överlägset den bästa fartkänslan eftersom kameran kommer så nära marken (nu har jag avslöjat hur man får sina söndags-åk att se ut som hard core).

Jag tänkte mer vilken upplösning du kör på kameran... Du måste ju inte köra 1080 bara för du har den kameran (jag har också 1080), men kör nästintill uteslutande den lägre upplösningen då den ger större vindvinkel.

Jag kör i princip uteslutande ACTION HD - 720p 1280 x 720 pixels 60 FPS.
Det ska ju ge den större vinkeln på 135° men jag gissar att detta endast innebär 135° i bredd och ca 75° i höjd eller?
Min TV-skärms-vinkel-matematik-kunskap är begränsad men något säger mig att Contour inte talar om vad den vertikala vinkeln är eftersom den inte är så stor...

Iller sa:
Avseende polariserat så valde jag bort detta av två skäl. Dels blev jag rekommenderad av cyberphoto (som jag hittills endast har bra erfarenheter av vad gäller råd) och dels var jag tveksam till effekten av polfilter när man inte kan kontrollera hur det ser ut - grålins är mer förutsägbart så att säga.
Jag är intresserad, varför rekommenderade Cyberphoto dig att undvika polariserat filter?

Jet: Inte undvika men då den fotograf jag fick tala med insåg att jag inte skulle kunna vrida på filtret för att kontrollera effekt så tyckte han att gråfilter lät klokare. Jag har inte gps-varianten där man ju faktiskt kan vrida och kolla. Om någon har erfarenhet från pol på contour så meddela gärna.

J-G: man måste ha linskitet, då byter man den yttersta ringen mot en ring med filtergänga.

Iller sa:
Har nu testat grålins och den har givit avsedd effekt. Den tidigare utfrätta bilden som uppträdde då jag körde solbelysta, orörda (dvs utan kontraster) pudersluttningar i alperna (starkare sol än i Sv) är nu korrigerad. Möjligen hade jag valt en lins som dämpar lite mindre men det går nog att ordna i redigering.

Däremot har jag en ny fundering: Har någon provat en bra (gärna billig med tanke på kraschrisken) vidvinkel till sin contour? Jag har testat en billit snap on men då klarar kameran inte att fokusera.
Intressant med gråfilter. Har själv funderat på att köpa men ännu inte slagit till.
Efter att nyligen kommit tillbaka från alperna har jag upplevt samma problem som dig med att väldigt solstarka dagar på öppna snöfält fräts ur trots nedskruvad exponering. Finns det någon möjlighet att få se en video filmad med ditt filter på för att kunna få någon koll på resultatet?

Haha, ja men det blir nog nästan lagom till nästa säsong. Ligger ganska mkt efter på redigeringsfronten och har lite mkt annat nu tyvärr men lovar att återkomma i frågan så fort jag hinner. Kanske kan hinna leta fram klippet o kasta upp utan vidare redigering.

Iller sa:
Haha, ja men det blir nog nästan lagom till nästa säsong. Ligger ganska mkt efter på redigeringsfronten och har lite mkt annat nu tyvärr men lovar att återkomma i frågan så fort jag hinner. Kanske kan hinna leta fram klippet o kasta upp utan vidare redigering.
OK. :)
Eller så får man ta och köpa sig en Contour med blåtand så det går att se resultatet direkt i sin iPhone istället för att behöva komma hem och känna sig besviken över en hel dags kass film..

27352
Andra delen av klippet (det med gråfilter) visar också på ett problem jag haft med filtret - snön fastnar mer än på den vanliga linsen.

Wow, fruktansvärt bra resultat!!!

Antar att du har samma inställningar med och utan filter, vilka inställningar är det?

Jag vet inte exakt hur Contouren fungerar men att du har problem med att bilden är för ljus (överexponerad) har att göra inställningarna. Moderna kameror har normalt en ljusmätare, om denna är fel inställd så kan bilden bli för mörk eller ljus. När du väl monterar på ett gråfilter kommer kameran exponera bilden ljusare i förhållande till innan. I slutändan ser bilden (typ) likadan ut.
Se i inställningarna om du istället kan ställa ned exponeringen några steg.. Börja tex med -2,0ev.
Dock tycker jag det är lite knasigt att det blir ljusare... I regel vill kameran underexponera när du fotar i snö..

Var inte rädda för polfilter. Tvärt om så rekommenderar jag er starkt att testa det. Jag jobbar själv som fotograf och det är extremt sällan jag fotar utan polfilter. Det ni kommer se störts skillnad på är att det mörkar ned himmeln, speciellt i 90° till solen. Brukar få förgrunden att poppa rejält! =)

Lycka till!

Puh, börjar bli lite trött på att alla vet hur jag borde ställa in en contour.
Det är bra med tips och jag är jätteglad att ni bryr er men utgå inte från att alla som skriver om detta är helt okunniga. Vi är ändå ett par stycken som filmat en del med kameran ifråga och testat alla olika inställningar utan att få det att fungera. Det är absolut möjligt att det går att fixa med någon inställning men det kräver i så fall annan mjukvara än vad contour erbjuder. Se vänligen deras hemsida för frågot kring detta. Jag är inte heller rädd för polfilter men det är som bekant inte himlen som jag vill mörka ned, det är snön. Dessutom så är det också, som jag skrivit ovan, inte möjligt att vrida filtret på kameran och se resultatet i fält (om man inte har gps-varianten vilket jag skrivit att jag inte har). Det är också inte särskilt bra om exponeringen ändras för att jag vinklar om kameran (vilket jag gör i varje sväng). Jag misstänker också att filtret riskerar att skruva av sig själv om man inte skruvar dit det ordentligt. Det blir liksom en del vibrationer...

Carled - nej jag ställde om exposure från -3 i första klippet till 0 i andra, på det sättet fungerar kameran fint även på eftermiddagen i skogen när det snöar om jag tar bort filtret. Eftersom jag måste jämföra puderdagar (jämt snötäcke) så ville jag inte chansa bort en fin dags filmning bara för att testa. Jag har nog något gammalt klipp med Exp 0 utan filter men det är ännu mer crap.

Håller med Iller....kör själv med gråfilter efter samma rek. som Iller angående polfilter kontra gråfilter.
Funkar riktigt bra och är ju väldigt lätt att ta av/skruva loss om det mulnar på eller man drar in i mörkaste skogen.
Men även om man har filtret på vid lite sämre ljusförhållanden så har man ju iaf helt ok bildkvalite.... känns fan lättare att bara skruva på ett filter efter egen bedömning än att hålla på och fippla med iphonen...man vill ju ändå åka skidor!

Är det bara jag eller verkar det som alla förståsigpåare inte riktigt greppar att vi snackar om en hjälmkamera på 10cm?

Gå och snacka gluggar någon annanstans!

Jag får se till att köpa gråfilter när läge infinner sig. Det verkar helt klart vara bästa lösningen. Härnäst väntar ett snöigt Gränsen/Björkis och det lär inte vara alltför mycket sol. Dock har jag köpt gängtillbehöret och ett litet ministativ för lite coola stavvinklar!

Btw, vilka vettiga ställen finns det där man kan köpa sig ett gråfilter, någon som har några direkt länkar? Känns sådär att lägga ut 400:- eller mer...

Kolla Dustins studentpriser.

Vad gäller vinklar så är det ett ganska intressant kapitel.
Jag kör mest bräda (speciellt på bra dagar) och jag tycker att vinkeln från huvudet blir lite tråkig om man inte kör followcam, då är den utmärkt. Jag har, som i klippet ovan, kört en hel del med kameran i bakhanden och i början tyckte jag att det var lite irriterande men nu har jag lärt mig att skita i om jag kraschar och drar handen i backen (bra att inte ha dyrare gps då...). Det är nog den vinkeln jag tycker blir snyggast.
För några v sedan såg jag en åkare med en GoPro på knät och det borde också vara en fin idé, kanske går att fixa med Contours Headband Mount. Jag är dock lite skeptisk till resultatet. När jag kör med kameran i handen har jag dels möjlighet att stötdämpa, dels möjlighet att vinkla om (och titta bakåt tex) och dessutom misstänker jag att det blir lite åksjuka när kameran vinklas i varje sväng.
Ett fäste för att sätta fast kameran på brädan/skidan skulle vara kul men det blir nog mest snö på linsen då.
Jag har sett bilder på olika fästen för att lyfta kameran ovan åkaren men det måste ge enorma skakningar om man drar på (jag har svårt att inte få mkt skak bara jag kör med kameran på hjälmen). Dessutom tror jag att en bom i ryggsäcken kan bli rätt farligt om man kraschar.
Slutligen så har jag använt kameran en del för att filma som en vanlig videokamera och det fungerar förvånansvärt bra - även inomhus om ljuset är bra. Nackdelen är att det verkar som om micken sitter bak så man får lite dåligt ljud om man filmar någon som pratar.

Det fungerar alldeles utmärkt att köra kameran på knät/underbenet, tog bara en gogglestrap och knöt hårt runt benet. Hade den där när jag var ute och filmade lite ghettourbans innan säsongen, tyvärr gick materialet förlorat pga en datorkrasch.

Att ha kameran på skidan fungerar bra så länge den är riktad bakåt.

När det gäller snö på linsen fick jag ett tips om nå medel som man kan ha på som gör att snö/vatten rinner av väldigt lätt. Tydligen vanligt bland folk som filmar surf.

Blev riktigt snyggt med gråfilter Iller, vad körde du med för inställningar utöver exponering -3?

Hej!

Ursäkta att jag tränger in bara men har också problem med min Contour HD. Har googlat en hel del men ni verkar veta mest.
rzl2Mg-Y8lQ]https://www.youtube.com/watch?v=rzl2Mg-Y8lQ[/MEDIA]
Som ni ser på filmen som jag gjorde förra veckan blir filmen överexponerad (?) eller vad det nu heter vid sol ovanifrån. Jag tänker på de vertikala linjerna som duker upp.
Har ni råkat ut för sånt? Kan det vara fel på kameran eller en lins löser problemet kanske?

Tacksam för svar

Ditt huvudproblem är att det är alldeles för lite snö och ett riktigt trist berg du åker på.
Vad gäller kameran så har jag kört i värre sol (se ovan) utan att få några linjer på det viset (däremot blev det ju utfrätt) men det kan ju vara värt att prova ett filter enligt ovan. Dyker problemen bara upp i motljus så löser du sannolikt det med ett grå- eller polfilter.

Ditt huvudproblem är att det är alldeles för lite snö och ett riktigt trist berg du åker på.
:lol: Den var bra.

Men skämt och sido jag har fått hem nu linskittet och extraliserna som jag beställde i måndags.
Skall ut imorgon och köra med stora grabbarna. Tänkte att testa uv filtret först. Har köpt även en pol filter men det lär bli inte så soligt imorgon i Skåne, östkusten så det får bli en annan gång att filma med denne.

Återkommer med resultat.

Ha en trevlig helg. :cool:

Återanvänder gammal tråd för en att upprepa frågan om vidvinkel:

Har någon provat att sätta en vidvinkellins på sin contour/HD (135° vidvinkel)?
Jag har provat själv med en 0,3x och det fungerar inte (kameran klarar inte att fokusera) men jag undrar hur det blir med 0,45x eller 0,7x eller vad ni nu har provat.

Det skulle vara mer praktiskt att ha möjlighet att sätta på lins vid behov ist f att släpa på 2 kameror. 135° är mkt bättre för follow cam men 170° är roligt ibland.

Tillbaka
Topp