Val av Flux bindningar.

eriand

Ny medlem
Val av Flux bindningar.
Hej folk,

en affär i stan har 20% på alla nyinkomna snowboardsaker denna veckan, däribland Flux bindningar! Så behöver akut hjälp med att välja. Ska va iväg hela säsongen så vill ha riktigt bra saker. Åker mycket park men tycker att mjuka bindningar är alldeles för ostabilt. Vill antagligen ha lite allround, kollade på union force och undrade om Flux har något motsvarande. Från Flux hemsida (som för övrigt inte är mycket att skryta me) verkar det som att SF45 eller DMCC skulle passa. Någon där ute som kan något om Flux som vill dela med sig av sin kunskap. All input är välkommen!

Tack!!
/Erik

Val av Flux bindningar.
DMCC är svindyra (typ 4000 i butik) och jag är ytterst tveksam om de finns att få tag på i Sverige. SF45 däremot är ett par stabila allaroundbindningar som säkerligen skulle passa dig. De kostar ett par hundringar mer än Union Force men jag tycker lätt att de är värda det. Jag skulle också säga att SF45 är lite stabilare än Union Force samt att de har skönare straps och bättre spännen.

Val av Flux bindningar.
SF45 låter som det perfekta valet imo. Hoppas bara de finns i butiken. Om de inte skulle göra det, vad ligger närmst sf45 i Flux utbudet?

Val av Flux bindningar.
Har kollat runt massa på thegoodride.com och försökt läsa på om alla tänkbara bindningar nu. Tyvärr kommit fram till att SF45 antagligen är lite för hård för mig (synd för verkar annars vara en sjukt bra bindning), vill kunna jibba lite och inte känna mig för stel när det ska railas. TT30 verkar ha för dålig dampening och Shock absorption för att va bra i parkmiljö. kollade också på DS30, som verkar va lite för mjuk för mig.

Så fått tänka om lite och fått upp ögonen för Burton Cartel som på pappret verkar nästan perfekt. Har dock fått lite känsla av att Burton inte är så populärt här på forumet och undra mest om det ligger något i det lr om det mest handlar om märket i sig man inte tycker om?

Också fastnat för Union Atlas som i princip har samma "syfte" som cartel. Så står nog i val mellan dessa atm.

Är burton cartel värd att köpa med 20% rabatt eller ska man välja Union Atlas å beställa från någon sida?

Val av Flux bindningar.
What!? Titan aka TT30, har inte dålig dampening/shock absorption, sen ska du ju dämpa med bena vettu ;)

Annars ta union.

Val av Flux bindningar.
eriand sa:
Så fått tänka om lite och fått upp ögonen för Burton Cartel som på pappret verkar nästan perfekt. Har dock fått lite känsla av att Burton inte är så populärt här på forumet och undra mest om det ligger något i det lr om det mest handlar om märket i sig man inte tycker om?

Också fastnat för Union Atlas som i princip har samma "syfte" som cartel. Så står nog i val mellan dessa atm.

Är burton cartel värd att köpa med 20% rabatt eller ska man välja Union Atlas å beställa från någon sida?
Det beror ju på att Union och Flux är religion här på forumet.

Personligen har jag aldrig provat varken Union eller Flux, den enda jag känner som provat något av dem (efter alltid stått på cartel) var missnöjd med Union Force att den kändes cheap och någon annan Union-modell med något om att man trampade på strapsen vid insteg hela tiden. Rent optiskt håller jag med forumets åsikt om att Flux:sen ser gedignare ut. Han som provade Union la dem åt sidan och hoppade på Forum Republic (faction för låg hiback och shaka overpriced).

Däremot skulle jag aldrig påstå att Cartel är någon bra über-jibb-bindning, det är nog lite väl styv, där finns det nog nice:are alternativ.

Jag tror ändå Cartel är en av de bättre allround-parkbindningarna, det finns nog någon anledning till att den är så populär i den tysktalande park-världen. Samma med Camber brädor.

Senast ändrad:
Val av Flux bindningar.

@Thomsson: säkert inte dålig men sämre än många andra enligt thegoodride.com

@delta: tack för lite djupare input än bara "ta blabla" ;) Tycker det är mycket svårt att välja..

Ride Capa kom också upp när jag kollade runt bland liknande bindningar btw. Några tankar om dem?

Någon bra sida men bra priser på Union då? är det boardstore.se som gäller?

vad är för/nackdelar med metall bakdel istället för plast btw?

Senast ändrad:
Val av Flux bindningar.
Metall är stumt, plast eller rättare sagt plastkompositer kan blandas för mer eller mindre flex

Val av Flux bindningar.
Har alltid åkt med plast tidigare och hade nog föredragit det. Men det är nog bara för att då vet jag lite vad jag får. Metall är nytt å skrämmande...

Val av Flux bindningar.
TT30 har riktigt bra med dämpning. De som säger något annat måste jämföra med tokmjuka bindningar. Till den åkning du beskriver kommer TT30 att passa perfekt.

Val av Flux bindningar.
En dumm fråga: är den gamla Titan samma bindning som TT? Jag kunde bara få Titans så mycket billigare än TT. En annan fråga: Är Titan styvare en Super Emblem? Jag har gamla Super Emblems, men dom är nästan litet för mjuka för mina 95 kilo, annars dock de bekvämaste bindningarna jag har haft.

Val av Flux bindningar.
Gamla Titan är samma bindning som TT30. Till i år är det i och för sig ganska mycket nytt på TT30, men känslan i bindningen och styvheten är samma.

Titan är lite styvare än Super Emblem.

Val av Flux bindningar.
Vad är skillnaden mot förra årets TT30? Har läst nått om toestrapsen men verkar inte vara en förändring till det bättre där enligt mkt man läst? Vad mer skiljer, vad är bra och vad är dåligt?

Val av Flux bindningar.
Bejnan sa:
Vad är skillnaden mot förra årets TT30? Har läst nått om toestrapsen men verkar inte vara en förändring till det bättre där enligt mkt man läst? Vad mer skiljer, vad är bra och vad är dåligt?
Den stösta skillnaden är att årets TT30 har en helt ny bottenplatta som är lättare och lite mer slimmad.

När det gäller toestrapen har man strippat den från lite material. Jag personligen tycker inte att den på något sätt blivit sämre.

Val av Flux bindningar.
Hmm kan få ett par DMCC´s för samma pris som SF45. men inte världens bästa åkare å tror nästan DMCC blir för hårda och känsliga för mig. eller är det någon som har prövat dom? :|

men är det värt det ändå? kör mest puder och all mountian. :lol:

Val av Flux bindningar.
Jag kan ju vara part i målet kanske:D? Men DMCC Light är ju inte svårare att åka på än ett par SF45 och de är inte heller direkt styvare men du får en lättare bindning och en bindning som verkligen levererar fin respons och komfort.

Du säger att du kör mest puder och all mountain. Då blir ett par DMCC Light helt perfekta!!

Val av Flux bindningar.
Vilka Flux Bindningar har ersatt den gamla Super Titan linjen?

Har ett par från 07 som jag har varit grymt nöjd med, över 300 dagar i pisten och jag har bytt ut 1 (!) del, "pump" spännet som gav upp (Tack Marcus för att jag fick nya + reservdelar). Far har också ett par och de är kalas.

Så, vilka ska man köpa idag om man vill få motsvarande i flex?

Val av Flux bindningar.
Nosskire sa:
Vilka Flux Bindningar har ersatt den gamla Super Titan linjen?

Har ett par från 07 som jag har varit grymt nöjd med, över 300 dagar i pisten och jag har bytt ut 1 (!) del, "pump" spännet som gav upp (Tack Marcus för att jag fick nya + reservdelar). Far har också ett par och de är kalas.

Så, vilka ska man köpa idag om man vill få motsvarande i flex?
SF45 ska du ha. PM:a mig så kan jag nog hjälpa till lite.

Val av Flux bindningar.
Är det stor skillnad på flux supertitan och SF45? Hur är de jämfört med dmcc light? Jag tycker att supertitanen är lite klumpig och inte så följsam vid hopp och lek även om den ger skönt stöd när man vill ligga på kant.

Val av Flux bindningar.
Synd du itne va i åre under höstmarknaden. Jacob sålde DMCC för 500kr. ta en chansning å ring honom å kolla om han har kvar.

Tillbaka
Topp