Val av pistskida

Iller

Aktiv medlem
Val av pistskida
Behöver pistskidor.
Skall användas i korta backar lokalt i Sundsvallsområdet (kommer kanske att tas med till svenska fjällen om det inte snöat på länge men jag kommer aldrig att släpa ned dem till alperna eller CA). Mest för hårt före med kanonsnö och is. Med tanke på detta tänkte jag satsa på kortsväng och bra isgrepp.

Jag åker med bra balans men inte perfekt teknik, aldrig tävlat, mycket uthållig, kantar bra, sladdar mkt lite. 70 kg 183 cm. 3 säsonger som bummare.
Övriga skidor är Hendryx Purple Haze för backcountry och mjuk pist samt K2 PE 179 för slask, och blandat. Åker också en hel del bräda.

Pga budget står valet mellan följande:
-Tecno Pro XT 500, 165 cm (möjligen 175cm men det blir nog lite långt)
-Völkl Tiger Ten, 168 cm
-att vänta och köpa dyrare skidor om något år om detta är skidor som verkligen inte
rekommenderas

Båda paren kostar samma, 3600:- med bindning.

Skidlängdskalkulatorn säger lite längre skidor men jag undrar om inte 175 blir lite för långt som slalomcarvers?

Tyvärr har jag inte möjlighet att testköra.

tacksam för hjälp /m

Val av pistskida
Om du är ute efter en slalomcarver med fokus på riktigt korta svänga bör du gå på en skida runt 155-165, lite mer stabilitet och längre svängar så kan du gå upp på 170-175cm.

Ett tips är att kolla efter ett par beggade tävlingsskidor, brukar vara riktigt billiga och då får du det absolut bästa som går att få tag på för en vanlig konsument. Herrarnas slalomskidor är 165-167cm och damernas är 155-160cm.

Val av pistskida
Tack för snabbt svar.
Jag hade ursprungligen tänkt köpa ett par gamla tävlingsskidor men har haft problem att hitta några till rimligt pris. De jag hittat har kostat 6-8' men ffa ofta varit för tyngre åkare. Jag tänkte satsa på storslalomskidor för damer istället men även det har jag misslyckats med att få tag på därför min fundering kring dessa skidor (se ovan) istället. Jag tror att kring 165 blir bra för mig, mina gamla PE kan ge mig lite mer stabila storlslalomsvängar så dessa ska vara kvicka.

Val av pistskida
Jag kör på 175 cm XT500.
Som G-kraftsknarkare tycker jag att de (med mina 93 kg) funkar bäst i mellanstora svängar, men man är inte alls låst vid detta.
För mig hackar de en del om det blir brant och jag fortfarande satsar på G-krafter, samtidigt som jag vill begränsa farten (=snäva svängar på skär som avslutas tvärs backen).
Jag har skitkul på dem, bra budgetval, men ta du kortare om det är kortsvängar du vill köra.

Val av pistskida
Om du bor i Sundsvall så kan du alltid kolla upp med slalomklubben där. Borde inte vara några problem att hitta ett par billiga beggade lagg från nån där. Tänk på att du inte behöver vara rädd för ett par äldre skidor, dom har inte förändrats något drastiskt sen de gick ner till 155cm för herrar (runt 2001). Se bara till att dom är i bra skick och har tillräckligt mycket stålkant kvar.

Kollade lite fort på Köp & Sälj och hittade bl a:

https://www.freeride.se/admarket/ad.php?id=39830

https://www.freeride.se/admarket/ad.php?id=39784

Senast ändrad:
Tillbaka
Topp