Val av rygga

macmac

Medlem
Val av rygga
Hej,
Jag har lite svårt att bestämma mig för vilken rygga jag ska välja. Har tittat närmare på Ortovox sortiment, primärt : ORTOVOX FREE RIDER 26+ och Ortovox Tour Rider 32. Deras Haute Route är inte ett alternativ, eftersom den bara klarar skidor som är smalare än 120 mm (om jag fattat det hela rätt) och jag har ett par DPS Wailer 112. Har läst en del om Free Ridern, men haft svårare att få feedback kring Tour Ridern, någon som kan hjälpa mig där? Iaf är det primära användningsområdet liftnära offpiståkning, men även dagsturer. Kan någon av dessa två vara goda alternativ, eller finns det någon annan som du rekommenderar?
(Till saken hör att jag har ett Haglöfs Vassi-ställ som är helblått, så det får ju gärna matcha lite också... ;))

Val av rygga
Tydligen hade jag missuppfattat det hela (lurigt som 17). Skickade iaf en fråga till Ortovox och fick följande svar:
"the skifixation at the Haute Route 35 is up to 135 wide. I am riding the K2 Obsethed Dimensions: 146 - 117 – 134 and it fits very well. So with your ski it shouldn't be a problem. But you also have the possibility to use the diagonal (French) skifixation. In my case I like this more than the classic fixation."

Fann även denna sida där skillnaderna mellan Free Ridern, Tour Ridern och Haute Routen framgår tydligt:
http://www.wsf.se/sv/kataloger/outdoor/ortovox_1213_low.pdf

Just nu lutar det åt en röd Haute Route 35... nån som har några tankar? :)

Val av rygga
För max en dagstur behöver du inte en så stor ryggsäck. Borde räcka med ca 25 liter.

Kolla även Osprey Kode, har lite fler möjligheter att bära skidorna på

Val av rygga
Tänk också på att Ortovoxerna oftast har inbyggt ryggskydd. Det är en av anledningarna till att jag har hållit mig borta än så länge.

Val av rygga
Jag har freeride 26.
Smarta förvaringsfack som är lätta att komma åt, ganska vattentät skön att ha på sig.
Om du inte har allt för mycket packning så har jag den på ryggen även i sittliften.
Har du mycket i den så räcker det att släppa övre spännet sen vrida fram den på magen, funkar med andra ord bra i lift.
Jag gillar den och använder den när jag åker med familjen, bonus då att den har ryggskydd.
När jag är utan familj så åker jag med vanligt ryggskydd om jag är i pist.
Bäst är att gå till en butik och sätt på dig några olika ryggor och känn dig fram vilken som sitter bäst och har bra lösningar.

Val av rygga
CLA sa:
För max en dagstur behöver du inte en så stor ryggsäck. Borde räcka med ca 25 liter.

Kolla även Osprey Kode, har lite fler möjligheter att bära skidorna på
Har tittat lite på Koden innan oxå, men läste nån review som sågade snowboardbärsystemet så det gjorde den mindre intressant. Fick dock möjlighet att testa den idag i butik, passade inte alls min rygg, blev jättestor glipa i mitten. Tack för tipset kring rygga och storlek iaf! :)

Val av rygga
Pillard sa:
Tänk också på att Ortovoxerna oftast har inbyggt ryggskydd. Det är en av anledningarna till att jag har hållit mig borta än så länge.
lundatok sa:
Har en av varje hemma. :-)
Nitrogendykare sa:
Jag har freeride 26.
Smarta förvaringsfack som är lätta att komma åt, ganska vattentät skön att ha på sig.
Om du inte har allt för mycket packning så har jag den på ryggen även i sittliften.
Har du mycket i den så räcker det att släppa övre spännet sen vrida fram den på magen, funkar med andra ord bra i lift.
Jag gillar den och använder den när jag åker med familjen, bonus då att den har ryggskydd.
När jag är utan familj så åker jag med vanligt ryggskydd om jag är i pist.
Bäst är att gå till en butik och sätt på dig några olika ryggor och känn dig fram vilken som sitter bäst och har bra lösningar.
Till min förvåning hade de en Freeride 26:a inne på naturkompaniet i Malmö när jag var förbi idag. Testade den och den funkade ganska bra. Upplevde den dock som något problematisk att att justera. "Njurbältet" kändes nämligen inte optimalt och jag saknade även möjlighet att ställa in den vid nacken (hur nära/långt borta man vill ha den). Storleksmässigt kan den nog va rätt lagom även om jag hellre går lite större om möjlighet att spänna åt finns. Tyvärr hade de ingen Haute Route inne så jag kunde inte jämföra. Testade dock en Dakine Arc, och det var nog den som satt bäst och som jag tyckte hade bäst anpassade inställningsmöjligheter.

Lundatok: Hur upplever du Haute Routen? Känns den väldigt stor i jämförelse med Freerider 26:an? Kan ryggan spännas åt om man inte har full packning? Hur är åtstramningsmöjligheterna uppe vid nacken?

Val av rygga
Angående Dakine Arc så är den nu avskriven då den inte är gjord för att bära bräda med...jaja, en mindre o välja mellan iaf..! :)

Val av rygga
Tänk på att testa ryggsäcken på riktigt innan köp. Det är en sak att den sitter bra när den är fylld med luft och lite plast och du har på dig en tshirt, en helt annan när den är packad med saker som väger något och med skidkläderna på.
Toppstramare är definitivt guld värt men inte en omöjlighet att ordna i efterhand.

Val av rygga
Minimal sa:
vad har ni i ryggorna? Lavinutrustning?
lavinutrustning, stighudar, extra par vantar och strumpor om man blir blöt, ett extra lager för överkroppen om det blir kallt, mackor/bars, plunta med minttu/jäger, termos med choklad/kaffe, kamera, förstahjälpenkit, solglasögon

endast fantasin sätter gränserna

Senast ändrad:
Val av rygga
Tompan14 sa:
Tänk på att testa ryggsäcken på riktigt innan köp. Det är en sak att den sitter bra när den är fylld med luft och lite plast och du har på dig en tshirt, en helt annan när den är packad med saker som väger något och med skidkläderna på.
Toppstramare är definitivt guld värt men inte en omöjlighet att ordna i efterhand.
Precis, bra tips! Hade med skidjackan och vi provade med vikter och kudde iaf... angående toppstramarna, hur fixar man det efteråt? Spännband runt hela kroppen eller? :)

Val av rygga
Andmotion har 30% på sina Ortovox just nu, skynda och fynda :) Själv så köpte jag en Haute Route 35 i blått för 1100:-

Senast ändrad:
Val av rygga
Gammal tråd men de aktuella ryggsäckarna nämns ju här.

Jag är intresserad av feedback på Ortovox Tour Rider 30 och Ortovox Haute Route 32. Är det värt viktskillnaden för att få ett dedikerat fack för lavinutrustning på Haute Route?

Om någon har några åsikter om Gregory Pack Targhee 32 så är jag tacksam även för det.

Precis som för trådskaparen så gäller det liftnära offpiståkning samt någon enstaka dagstur.

Tack på förhand.
Andreas

Val av rygga
IngenSpeciell sa:
Jag är intresserad av feedback på Ortovox Tour Rider 30 och Ortovox Haute Route 32. Är det värt viktskillnaden för att få ett dedikerat fack för lavinutrustning på Haute Route?
Har inte använt någon av dessa men fack för lavinutrustning är absolut värt det.

Val av rygga
nyckfull sa:
IngenSpeciell sa:
Har inte använt någon av dessa men fack för lavinutrustning är absolut värt det.
För att förtydliga så finns det fack även i Tour Rider men då sitter det mot ryggplattan i det primära facket. Haute Route har ett fack enbart för lavinutrustning.

Val av rygga
Jag köpte en Gregory Targhee 32 inför den här säsongen. Har inte åkt speciellt mycket med ryggsäck på tidigare så har inte speciellt mycket att jämföra med när det kommer till andra skidryggsäckar och deras funktioner men jag är supernöjd!

Jag har än så länge använt den under några strödagar i Romme, en vecka i Chamonix och en kortvecka i Hemavan Tärnaby.
Ryggan sitter som en smäck, sitter väldigt bra och behagligt på ryggen med bra möjligheter att anpassa efter person.
Storleken tycker jag är precis lagom för min användning. Jag har oftast med mig en kamera med extra objektiv, nån gopro med lite tillbehör, en fleecetröja, ibland lunch, extra strumpor, tunnare vantar, extra lins till goggles, spade, sond och transceiver.
En hel del saker, säkert alldeles onödigt mycket men väskan känns ändå inte som att den tynger ner mig.
Skidorna sitter även väldigt bra på väskan när det ska knatas med dem på ryggen.

Rekommenderas starkt!

Val av rygga
En beggad rygga med airbag, patron och sändare? Vad kan man få det för? Förstår självklart att det beror på hur nytt det är och vad ägaren vill ha för det men ett snittpris ungefär.

Tillbaka
Topp