Köp & Sälj
Artiklar
Forum
Nya inlägg
Forumlista
Sök trådar
Medlemmar
Regler/Hjälp
Skidorter
Snödjup
Boende
Prylar
Video
Shop
Logga in
Bli medlem
Vad är nytt
Sök
Sök
Sök bara rubriker
Notera
Av:
Nya inlägg
Forumlista
Sök trådar
Medlemmar
Regler/Hjälp
Meny
Logga in
Bli medlem
Ladda ner Freeride som app
JavaScript är inaktiverat. För en bättre upplevelse, vänligen aktivera JavaScript i din webbläsare innan du fortsätter.
Du använder en gammal webbläsare. Den kanske inte visar den här eller andra webbplatser korrekt.
Du bör uppgradera eller använda en
alternativ webbläsare
.
Forum
Utrustning
Freeride - Skidor
val av skida, går det att kombinera?
Svara på tråd
Meddelande
<blockquote data-quote="Jarle" data-source="post: 787709" data-attributes="member: 33485"><p>Det jag hade satsat på om jag var du är en skida som är medelstyv, rockad, 100-110 mm (+- lite beroende på om du åker mest pist eller offpist) och en svängradie mittemellansvängradie (runt 18-23m beroende på vad du själv tycker om?)</p><p>Bindningarna bör du nog placera där rekommenderad punkt är enligt tillverkaren på den skidan du köper. Om du nu inte vet vart du vill ha den men då du frågar antar jag att du inte vet så kör på rekommenderad, det är inte värre än att du kan montera om skidan om du nu inte är nöjd.</p><p></p><p>Några svängglada allätare</p><p></p><p>- Line Sir Francis Bacon</p><p>- Hendryx, vilken som helst skulle nog kunna gå utom de bredaste, dyra dock</p><p>- Extrem Å-bahn</p><p>- Armada JJ</p><p>- Fatypus D-sender (kan vara i styvaste laget, dessutom svåra att få tag på i Sverige)</p><p>- K2 obSETHed 09/10</p><p>- Völkl Gotama</p><p>- Ross S6/S3</p><p>- Scott P4</p><p>m.fl.</p><p></p><p>Finns många skidor i den kategorin så för att kunna kapa det ytterligare skulle du kunna kika runt lite på pryldatabasen eller ge lite mer info om hur mycket du vill svänga, hur fördelningen offpist/pist ser ut, vilka skidor du åkt på tidigare och vad du tyckte om dem.</p><p></p><p>Breda skidor går inte långsammare, de är lite långsammare/krävs mer kraft vid kantväxling, däremot är de mer lättkörda utanför pisterna.</p><p></p><p>Dynafit är en turbindning, så om du inte har tänkt att tura större delen av tiden hade jag inte rekommenderat den.</p><p>Vilka bindningar har du åkt på innan och vad har du haft DIN-skalan (den lilla rutan med markör och siffror) inställd på?</p></blockquote><p></p>
[QUOTE="Jarle, post: 787709, member: 33485"] Det jag hade satsat på om jag var du är en skida som är medelstyv, rockad, 100-110 mm (+- lite beroende på om du åker mest pist eller offpist) och en svängradie mittemellansvängradie (runt 18-23m beroende på vad du själv tycker om?) Bindningarna bör du nog placera där rekommenderad punkt är enligt tillverkaren på den skidan du köper. Om du nu inte vet vart du vill ha den men då du frågar antar jag att du inte vet så kör på rekommenderad, det är inte värre än att du kan montera om skidan om du nu inte är nöjd. Några svängglada allätare - Line Sir Francis Bacon - Hendryx, vilken som helst skulle nog kunna gå utom de bredaste, dyra dock - Extrem Å-bahn - Armada JJ - Fatypus D-sender (kan vara i styvaste laget, dessutom svåra att få tag på i Sverige) - K2 obSETHed 09/10 - Völkl Gotama - Ross S6/S3 - Scott P4 m.fl. Finns många skidor i den kategorin så för att kunna kapa det ytterligare skulle du kunna kika runt lite på pryldatabasen eller ge lite mer info om hur mycket du vill svänga, hur fördelningen offpist/pist ser ut, vilka skidor du åkt på tidigare och vad du tyckte om dem. Breda skidor går inte långsammare, de är lite långsammare/krävs mer kraft vid kantväxling, däremot är de mer lättkörda utanför pisterna. Dynafit är en turbindning, så om du inte har tänkt att tura större delen av tiden hade jag inte rekommenderat den. Vilka bindningar har du åkt på innan och vad har du haft DIN-skalan (den lilla rutan med markör och siffror) inställd på? [/QUOTE]
Verifiering
Skicka svar
Forum
Utrustning
Freeride - Skidor
val av skida, går det att kombinera?
Tillbaka
Topp