val av skida, går det att kombinera?

metalic

Ny medlem
Hej alla glada åkare!
Grym forum där jag lärt mig massa nya termer :D
Behöver lite hjälp dock: jag tänkte för denna säsongen köpa nya skidor men vet inte riktigt vad som kan passa.
Älskar att åka i skogen och offpist, men även kul att dra iväg ibland på pisten, dra några svängar...
Jag är 181 cm lång, väger runt 76 kg och åkt nog varje år iallafall 10-15 dagar i trysil eller något svenskt fjäll, är nog medelbra troligtvis som åkare.

Nu vet jag inte om det är så men ju bredare skidan är desto långsammare går de, men mer stabilt? Många tipsar om 105-110 mm, är det vart jag borde lägga mig också? Monteringen av bindningarna: mitten eller bak? Läste om Dynafit är det de jag borde satsa på?

Ang skidor: Rossignol S6 BC, eller någon variant av K2? Känns som en jätte djungel det här.
Öppen för vad som egentligen.

Tack!!

Det jag hade satsat på om jag var du är en skida som är medelstyv, rockad, 100-110 mm (+- lite beroende på om du åker mest pist eller offpist) och en svängradie mittemellansvängradie (runt 18-23m beroende på vad du själv tycker om?)
Bindningarna bör du nog placera där rekommenderad punkt är enligt tillverkaren på den skidan du köper. Om du nu inte vet vart du vill ha den men då du frågar antar jag att du inte vet så kör på rekommenderad, det är inte värre än att du kan montera om skidan om du nu inte är nöjd.

Några svängglada allätare

- Line Sir Francis Bacon
- Hendryx, vilken som helst skulle nog kunna gå utom de bredaste, dyra dock
- Extrem Å-bahn
- Armada JJ
- Fatypus D-sender (kan vara i styvaste laget, dessutom svåra att få tag på i Sverige)
- K2 obSETHed 09/10
- Völkl Gotama
- Ross S6/S3
- Scott P4
m.fl.

Finns många skidor i den kategorin så för att kunna kapa det ytterligare skulle du kunna kika runt lite på pryldatabasen eller ge lite mer info om hur mycket du vill svänga, hur fördelningen offpist/pist ser ut, vilka skidor du åkt på tidigare och vad du tyckte om dem.

Breda skidor går inte långsammare, de är lite långsammare/krävs mer kraft vid kantväxling, däremot är de mer lättkörda utanför pisterna.

Dynafit är en turbindning, så om du inte har tänkt att tura större delen av tiden hade jag inte rekommenderat den.
Vilka bindningar har du åkt på innan och vad har du haft DIN-skalan (den lilla rutan med markör och siffror) inställd på?

Tack så jätte mycket för svar Jarle.
Jag kan nämna att jag faktiskt inte ägt några skidor innan, utan varit ungdomsledare och påsåvis kört med vad de haft, oftast inget speciellt liksom. Dock sist jag körde hade jag lånat ett par vita Rossignol twintip med mittmontering (vita), dessa tyckte jag inte alls om, de var långsamma och konstiga i svängarna (kanske bara jag).

Jag skulle nog säga att finns chansen kör jag offpist anytime. Så kanske 65/35% ungefär... Beror lite på gänget man är med.
Förstår att det är svårt att bara nämna enstaka, men är nog inte allt för kräsen ändå. Blir ju första skidan så att säga :)

Behöver pjäxor också men det rekommenderas att man skaffar customfit alltså? Kan vara en bra ide för jag får alltid blodstopp när jag åker haha (testat nog 5-8 olika pjäxor).

Vet faktiskt inget om DIN-skalan.. men även där, bara det liksom är bättre än normen så är jag nog nöjd.
Hoppas jag inte slösar din tid :)

Lungt, därför forumet finns, alltid kul att diskutera prylar :)

Vita Ross med twitip borde vara någon scratch-version. Kan det vart så att de gått en del på rails, kanterna var i taskigt skick och likaså belaget månntro?

Om du har möjlighet så tycker jag att du ska komma iväg på någon av skidtestarhelgerna i höst/början på vintern och skapa dig en uppfattning om vad för slags skidor du tycker om, olika skidor med identiska mått kan bete sig väldigt olika beroende på bl.a. konstruktion och form. Kan du inte det så leta efter något liknande det jag nämnde tidigare, det är skidor som är uppskattade av många, en av de mest "neutrala" kan väl vara obsethed 09/10 (tror 08/09 var snarlik), inte åkt på den själv men sägs vara en rackarns bra skida till det mesta, även fast en del säger att den upplevs som tung och intetsägande.

Själv gillar jag skidor av lite mer jibbkaraktär men fortfarande går att åka på som vettigt folk (aka bra tryck i pist/på hårdpack) och tycker att Scott P4 är en väldigt bra skida i ~105mm kategorin.

Som sagt, skidor runt 105 i midjan (behöver ju inte vara exakt men över 115 tycker jag att de flesta skidor tappar i pist) med en radie runt 20 +- några meter tror jag kommer bli fint.

Angående pjäxor så finns det bara ett sätt att göra det på och det är att gå till en bra skidbutik där det finns en duktig bootfitter, få hjälp av honom och eventuellt också gjuta en sula (rekommenderas starkt). Det är bra att köpa pjäxor där man åker då du bara kan knalla in till bootfittern och trycka pjäxan om det nu skulle behövas. Tänk dock på att inte börja trycka för tidigt då det tar ett tag att åka in en ny pjäxa.

DIN (Deutsches Institut für Normung eller något sådant) berättar hur stort vridmoment som krävs för att bindningen ska lösa ut, läs mer om inställningar och liknande här

Ta en kik på den tråden och försök fundera på vad du ställer bindningarna på ungefär så kommer det nog bra förslag på bindningar :)

Senast ändrad:
Tack, ska kika på det hela! Jag kommer tillbaka till den här tråden om det dyker upp några konstigheter :)

Tillbaka
Topp