Att ställa in bindningar och DIN - värden.

Jarle
Online 3971 inlägg
Jarle 3971 inlägg 10 år sedan | Senast ändrad Jarle (5 år sedan)

Som rubriken lyder är här en liten guide för att ställa in bindningarna rätt och förhoppningsvis undvika några tråkiga skador.

Förspänning
Att ha rätt förspänning är mycket viktigt för att din bindning ska fungera korrekt. Felaktig förspänning kan leda till tjuvsläpp, eller värre, att bindningen inte löser ut som den ska. En bra inställd förspänning ger också bättre kontakt mellan pjäxa -> skida.

Förspänningen justeras med den undre, och mindre, av de två skruvarna som sitter bak på bindningens häldel. Oftast finns en urfräsning/fasning/markering på skruven eller någonstans runt skruven. Har skruven en fasning så ska denna vara i linje med markeringen, har skruven inte det så är det ofta så att hela skruvhuvudet ska vara i linje med markering, det finns dock undantag (t.ex Salomon 916/920ZZ*). Finns inga markeringar eller annat så ska skruvhuvudet vara jäms med plasten/metallen.
I kort kan jag rekommendera att om du känner dig osäker på hur förspänningen ska vara inställd så be om hjälp i en butik eller annan kunnig person du vill inte lära dig den hårda vägen.

*
Salomon http://www.tetongravity.com/forums/attachment.php?attachmentid=16372&stc=1&d=1159486759
och Look/ross/dynastar (14,15 och 18 max DIN) som har en skruv på var sida om kolven. På dessa finns en liten plastmarkering som ger en fingervisning om hur den ska vara ställd. På mina stämmer detta dock inte 100 % (tack för påminnelse FF)

Höjd och breddjusteringar
På en del tådelar finns det skruvar som justerar höjd bredd.
För höjden brukar jag göra följande:
Skruva inställningen så att det blir ett tydligt mellanrum mellan platta och pjäxa. Sedan tar jag ett dubbelvikt kvitto och stoppar in mellan pjäx/platta och börjar skruva så att platta/pjäxa närmar varandra. Om pappret går sönder när du försöker dra ut det är bindningen för låg och glider papperet för lätt är det för stort mellanrum. Papperet ska glida ut utan någon större kraft. Det medföljer oftast instruktioner för detta i bindningens kartong.

Vingarna (bredden) ställer jag så att de ligger mot pjäxan, men åter igen inte för hårt och inte för löst. Har vingarna separat justering, oberoende av varandra, så är det bara att vara noggrann och ta det lugnt så pjäxorna hamnar som man vill.

DIN-inställningen
DIN-skalan är de siffrorna som står i rutan på din bindning. Ett vanligt missförstånd är att den visar vikt/10. DIN-skalan är ett mått på hur stort moment som behövs för att vrida bindningen tills den löser ut. DIN står för Deutsches Institut für Normung.

Vad ska man då ställa in bindningarna på? Ja, låt oss säga att vi börjar med att ställa den på vikt/10 - 1, min vikt på 75 kg skulle då alltså ge värdet 6,5. Sedan finns en hel drös parametrar att ta hänsyn till och exempel på dessa är:

Vikt
Väger du mer så krävs ett högre värde för att du ska sitta fast. Bindningen utsätts helt naturligt för större belastning.

Styrka
Hur stark och vältränad är du? Är du stark kan du skruva skalan lite högre, är du sämre tränad kan du skruva lite nedåt.

Sullängd
Hur långa sulor har du på dina pjäxor? En kort sula skapar större moment och en längre mindre. Detta betyder att en längre pjäxa svårare löser ut på DIN 6 än en kortare (givetvis i samma modell av bindning).

Åkteknik/stil
Är du en duktig åkare utsätts bindningarna för större påfrestningar, likaså om du åker aggresivt.

Skador och dagsform
Har du en gammal skada i någon led i benet? Ställ då den bindningen lägre än den andra, exempelvis om jag har en skada i vänster knä ställer jag vänster skidas bindning på 5 och har kvar höger bindning på 6.

Känner du lite smärta/slöhet i något/båda knäna efter en vurpa eller något annat? Ställ bindningen lite lägre.

Känner du dig lite slö i kroppen? Skruva ner.

Före och åkområde
Olika fören och områden behöver ofta olika inställningar då man sällan är lika duktig på att åka pist/park/opistat. Jag som åker mest opistat ställer därför bindningen lite lägre då jag ska hoppa. Ska jag raila ställer jag den ännu lägre p.g.a. att bindningen inte påfrestas lika hårt.

Om pisten är hård och snabb så ställer jag bindningen lite högre, är det kladdigt slask så ställer jag den lägre.

Utrustning
Ett par bredare/längre/styvare skidor ger en hävarmseffekt (det går oftast också fort) och man kan då skruva lite högre medans en mjuk/kort/smal skida oftast bör ställas lägre.

Hur ska du åka?
Ska du lattja runt och slöåka så ställ bindningen lågt. Ska du tokladda ställer du den högre. Ett långsamt fall med högt ställd bindning är som att önska sig knäskador i julklapp. Långsamma fall med racebindningar är samma sak. Därför bör man åka fort utav bara h-vete så grejerna flyger av lätt när man vurpar wink.

En racebindning har högre elasticitet och löser ut svårare än vanliga, därför är det bättre att börja lägre på dessa än vad du hade gjort om du åkte på en vanlig.
Elasticitet är hur långt bindningen tillåts röra sig innan den släpper. Grovt och förenklat kan vi säga att en "vanlig" bindning av märket X vrider sig 45 grader i tådelen innan den släpper pjäxan medans samma märkes racebindning släpper pjäxan vid 90 grader. Detta var då väldigt extrema gradantal och långt ifrån verkligheten, men ni förstår principen. En racebindning har också ett högre tryck som trycker tillbaka pjäxan/bindningen till utgångsläget. Det behövs alltså ett större tryck under en längre tid för att få en racebindning att lösa ut jämfört med en vanlig bindning.

Oerfarna skidåkare och nybörjare bör ställa bindningen ganska lågt för att undvika skador. Be gärna någon skidbutik att ställa in bindningarna åt dig.

Det är inte rekommenderat att ställa bindningen högre än att du kan vrida ur foten från tådelen och klicka ur häldelen. Hårt spända pjäxor ger bättre kraftöverföring från fot till bindning och löst knäppta vice versa.

Bidra Gärna med länkar till andra trådar/forum så lägger jag in dessa här:

Salomon - http://www.tetongravity.com/forums/show … ht=salomon (tack igen FF smile)

EDIT
Jag la till lite mer om skillnaderna mellan butiks och racebindningar och vad som menas med elasticitet.

Hoppas det kommer till nytta
/Jarlenäs

skistore.se/mtbstore.se Citera

Svar

akel-spektakel
451 inlägg
akel-spektakel 451 inlägg 10 år sedan

bra tråd borde klistras om den inte redan ar det

åk sakta och gör fina svängar Citera
Jarle
Online 3971 inlägg
Jarle 3971 inlägg 10 år sedan

akel-spektakel :

bra tråd borde klistras om den inte redan ar det

La precis ut den ju wink Tack för komplimangen

Carled
3588 inlägg
Carled 3588 inlägg 10 år sedan

Jäkligt bra skrivit Jarle! Och du håller dig undan från att göra knivig uttalanden, gediget!

Cause my life is dope and I do dope shit. Citera
lasssekongo
448 inlägg
lasssekongo 448 inlägg 10 år sedan

Hahah bra robert, du äger H-T på att skriva långt nu L)

www.happypictures.tk Citera
SverigeTomten
2182 inlägg
SverigeTomten 2182 inlägg 10 år sedan

Man borde ställa in skidbindningar på samma sätt man gör med snöbrädorna.
Det skulle vara mycket lättare skulle jag tro.

Ingen som har lust att bygga någonting sådant?

Hey man! peace man! Citera
akel-spektakel
451 inlägg
akel-spektakel 451 inlägg 10 år sedan

SverigeTomten :

hur ställer man in snowboardbindningar

åk sakta och gör fina svängar Citera
Jarle
Online 3971 inlägg
Jarle 3971 inlägg 10 år sedan

Carled :

Jäkligt bra skrivit Jarle! Och du håller dig undan från att göra knivig uttalanden, gediget!

Tack du, synd att den inte blev lika bra som din vallatråd smile

FF
2068 inlägg
FF 2068 inlägg 10 år sedan | Senast ändrad FF (10 år sedan)

Bra tänkt.

Tycker din avdelning om DIN-inställningar blev bra och täcker väl det mesta under denna rubrik. Kanske vore också en kort förklaring till vad som menas med elasticitet bra.

Den första hälften av texten gör mig dock lite förvirrad. Det är väl snarare märket av bindning som dikterar möjligheter till inställningar. Exempelvis så kan du ställa in tåbredd, tåhöjd och förspänning på de flesta salomon, medans du bara kan ställa in förspänning på en look/rossignolbindning.

Förspänningen på en "bra" look-bindning med sån där vridbar häl ser också helt annorlunda ut. En skruv på vardera sidan om bindningen och sen en slags plastgrunka som skall indikera när förspänningen är korrekt. Grunkan verkar dock mer ge en fingervisning, för att man skall kunna pröva sig fram till rätt tryck. Eftersom trycket är diagonalt nedåt på dessa blir det lite annorlunda och man vill ju gärna ha en tight känsla med pjäxan mot bindningen...

Kanske också kasta in länkar till sidorna om bindningsinställnignar på TGR där de äkta prylbögarna huserar.

Lite konstruktiv kritik bara wink

Edit: en länk:

Salomon - http://www.tetongravity.com/forums/show … hp?t=82360

Kruxelidux_ninjamaster
2330 inlägg
Kruxelidux_ninjamaster 2330 inlägg 10 år sedan

SverigeTomten :

NAjjj.. skulle ju bli fett fult

Jarle
Online 3971 inlägg
Jarle 3971 inlägg 10 år sedan | Senast ändrad Jarle (10 år sedan)

FF :

Förspänningen på en "bra" look-bindning med sån där vridbar häl ser också helt annorlunda ut. En skruv på vardera sidan om bindningen och sen en slags plastgrunka som skall indikera när förspänningen är korrekt. Grunkan verkar dock mer ge en fingervisning, för att man skall kunna pröva sig fram till rätt tryck. Eftersom trycket är diagonalt nedåt på dessa blir det lite annorlunda och man vill ju gärna ha en tight känsla med pjäxan mot bindningen...

Tackar och bockar för kritiken.
Som sagt i inledningen så vet man vad det är som gäller på sådana doningar smile Har själv ett par fks 155 med denna. Glömde dock bort det helt i mitt skrivande! Lägger nu till detta smile

FF :

Den första hälften av texten gör mig dock lite förvirrad. Det är väl snarare märket av bindning som dikterar möjligheter till inställningar. Exempelvis så kan du ställa in tåbredd, tåhöjd och förspänning på de flesta salomon, medans du bara kan ställa in förspänning på en look/rossignolbindning.

Det är väl bara Lab-bindningarna som går att justera på detta vis? Dedäringa z-prylarna och, de numera borttagna, s-modellerna (där också 916 & 920 ingick) gick det väl inte ställa mer på de "vanliga" modellerna? Inte mina gamla s914 iaf.

AlvinS
55 inlägg
AlvinS 55 inlägg 9 år sedan

På Head\'s nya bindningar finns det vissa säkerhetsfunktioner som gör att pjäxan släpper åt fler olika vinklar, beroende på hur man faller i backen, så det påverkar ju vad man kan ställa in DIN-inställningarna på. Med andra ord kan man ställa in Head\'s bindningar på ett högre DIN-tal om man åker aggressivt även om man inte väger så mycket eftersom bindningarna löser ut i 180 grader (fram) och 150 grader (bak).

\"

Tådelen
https://www.freeride.se/img/photo/normal/e72baac1ac88174a6f6bc4f306fecd37.jpg
DIAGONAL TOE
Full Diagonal Toes feature 180° release action from horizontally to vertically. Maximum safety in backward twisting-fall situations.
Race Diagonal Toes are tuned for racing purposes. Due to higher release force vertically than horizontally, it holds up to the high backward lean forces occuring in racing.

Häldelen
https://www.freeride.se/img/photo/normal/a8538a07644b0f7dd35d21222f56ace5.jpg
DIAGONAL HEEL
The Light Diagonal Heel has been redesigned for even better performance. 150° release action provides even more safety. Whether in backwards of forwards twisting falls, the load on knees and ligaments is lowered and the risk of injury is reduced.
Convenience
Cleverly designed Diagonal release cam for easy step in.
Performance
Perfectly balanced heel retention in all directions enables high levels of power transmission without unwanted releasing.

ABS-system
https://www.freeride.se/img/photo/normal/9917aeddde16e522da1c3c621d6e40ae.jpg
ABS SYSTEM
Safety
Release without any friction significantly reduces strain on ligaments in forward twisting falls. Perfect release regardless of temperature, boot-wear, icing-up or dirt on the binding.
Convenience
Self-cleaning design and maintenance-free.
Performance
Best results in independent safety testing and awarded with the TÜV high quality mark.

Jarle
Online 3971 inlägg
Jarle 3971 inlägg 9 år sedan

Nja, nu står det ju att de har designat den så att man inte ska behöva vrida upp DIN'en, utan den löser lite svårare "uppåt". Är du säker på att det där är tyrolias nya bindning? Jag hade för mig att de hade slopat rullbandet och gått tillbaka till vanlig AFD? Rätta mig om jag har fel smile

FF
2068 inlägg
FF 2068 inlägg 9 år sedan

varför är inte den här tråden sticky?

AlvinS
55 inlägg
AlvinS 55 inlägg 9 år sedan

Det där är Tyrolia/Heads racebindning (Freeflex)
citat från hemsidan.

Jarle
Online 3971 inlägg

AlvinS :

Det där är Tyrolia/Heads racebindning (Freeflex)
citat från hemsidan.

Ok, då är det väl bara peak 15/18 som har vanlig AFD nu, racebindningen har tydligen kvar rullbandet.

"Release without any friction significantly reduces strain on ligaments in forward twisting falls. Perfect release regardless of temperature, boot-wear, icing-up or dirt on the binding"
Undrans vad de har ändrat på för att få detta resultat? Någon som vet?

Nojlas
3047 inlägg
Nojlas 3047 inlägg 9 år sedan

FF :

Hur kunde jag missa det?
Nu är det klistrat i alla fall!

Finns ju tabeller för grundinställningar från leverantörerna.
http://www.dinsetting.com/ har man lagt in dem i en funktion.
Bra för er som undrar vad ni ska ställa bindningen på!

www.dpsskis.com Citera
Utter
3104 inlägg
Utter 3104 inlägg 9 år sedan

Nojlas :

FF :

Hur kunde jag missa det?

Ställer mig lite tveksam till den hemsidan dock. Så mycket mer som spelar in än de faktorer som finns med där. Jag skulle t ex köra på 10 i din oavsett Solly eller Marker. Beror mycket på vilken binding från de olika tillverkarna som används.

Jarle
Online 3971 inlägg

Utter :

Nojlas :

FF :

Hur kunde jag missa det?

Ställer mig lite tveksam till den hemsidan dock. Så mycket mer som spelar in än de faktorer som finns med där. Jag skulle t ex köra på 10 i din oavsett Solly eller Marker. Beror mycket på vilken binding från de olika tillverkarna som används.

De som kikar på den och ställer in efter den mallen behöver nog inte tänka på fler faktorer, dessutom så handlar det nog om "turistbindningar" i 97% av fallen då den mallen används. Det är vad jag tror i vart fall.

Nojlas
3047 inlägg
Nojlas 3047 inlägg 9 år sedan | Senast ändrad Nojlas (9 år sedan)

Utter: För den som inte vet vad man ska ställa bindningen på ger den ett bra förslag tycker jag. (Så vitt jag vet grundar den sig i salomons och markers egna tabeller)
Det är också en mall för "turistbindningar", inte för racebindningar.
Har man mkt god teknik och åker hårt utvecklar man mkt mkt mer kraft, och kan behöva dra åt hårdare. Men då är man ofta fullt medveten om det och behöver ingen mall.

Men visst, du har en poäng. "10" är ju inte samma på alla bindningar...
Tillverkarna verkar dock köra en mall för alla bindningar. (Eller fins det en race-mall också?

www.dpsskis.com Citera
goesson
1 inlägg
goesson 1 inlägg 9 år sedan

Jarle :

Sullängd
Hur långa sulor har du på dina pjäxor? En kort sula skapar större moment och en längre mindre. Detta betyder att en längre pjäxa svårare löser ut på DIN 6 än en kortare (givetvis i samma modell av bindning).

/Jarlenäs

Bara en tanke som slog mig, bör inte en längre sullängd ge ett större moment på grund av hävstång och på så sätt lösa ut bindningen lättare?

snorkel
968 inlägg
snorkel 968 inlägg 9 år sedan

@goesson: En längre sullängd ger större hävstång och moment på ben och knä och därför ska bindningen sättas lägre.

drdrain
28 inlägg
drdrain 28 inlägg 8 år sedan

Hmm, försöker få lite klarhet här eftersom det verkar finnas hur många inställningar som helst beroende på typ av åkning, underlag, åkstil etc.

För mig som inte skruvat speciellt mycket på bindningarna och den här gången kommer åka pist efter uppehåll på 5 år pga att jag slet av miniskeln samt skaffade familj i samma veva och äntligen ska få upp lillgrabben i backen, dvs visa skidåkning som var min passion innan skadan.

Kommer köra på mina gamla Fisher med Rossignol fps course bindningar.
Dom står idag på 7 fram och 9 bak.
Minns att då dom stod lägre bak så fick jag självutlösning vid hård körning i branta partier.
Men i dagsläget är man 10-15kg tyngre och sämre tränad, bör man sänka inställningarna pga det eller kan tyngden väga upp att man inte är lika tränad som senast ?
Jag kommer troligen att carva för vad benen håller och då vill man ju inte gärna ha självutlösningar, och annars slöåka med grabben.

Jarle
Online 3971 inlägg
Jarle 3971 inlägg 8 år sedan

Hur mycket väger du?

drdrain
28 inlägg

Jarle :

Hur mycket väger du?

runt 110kg, gick som sagt upp 15kg när jag pajade knäet och har hittills bara lyckats tappa 5 av dom sad

felix
3312 inlägg
felix 3312 inlägg 8 år sedan

Det här med DIN och inställningar är inte så jävla viktigt som vissa verkar tro...

Här är min guide:
I botten och ett kvarts varv upp!

psyket söndras som tetris. livsfarligt! Citera
Ace_DG
900 inlägg
Ace_DG 900 inlägg 8 år sedan

Bra initiativ Jarle! Hade inte upptäckt den här tråden 2009 faktiskt.
Inte så mycket att tillägga heller faktiskt.

Drdrain, jag skulle inte ställa tå- och häldelarna på olika värden. Förslår 9 på båda. Hur gamla är dina Rossbindningar? Jag hävdar att bindningar är färskvara. Efter max ca 10 år (beroende på användningsfrekvens, förvaring och underhåll) skrota dom!

Felix är som de flesta unga vildar ute å seglar. En bindning funkar bäst nånstans mitt på skalan, inte i dess övre ändläge. I mitt fall skulle jag ställa in en DIN 6-16 bindning idealt på 10-11 nånting (väger ca 90 kg). Nu är jag gammal och med klena ben å sånt, medan en yngre vältränad förmåga kan gå upp högre. Sen beror det naturligtvis på hur och var man åker.

Japp, tipset är som alltid, kört fort som f-n så kommer du alltid ur bindningarna om det uppstår ett kritiskt läge. Långsamma fall är värst!
Håll grejorna rena, slarva inte, se till att du inte har snö, lera eller annat skit på pjucken. Ökar friktionen och drar ner prestanda enormt!

Var rädd om era knän ungdomar! Dom ska räcka ett helt liv!

Eder,
Ace DG

...mach 2 ...2.1 sorry Scotty Citera
drdrain
28 inlägg

Haha Felix är nog inte i samma fysiska form som dig dessutom har jag som sagt pajat knäet redan en gång så lite mer rädd om det nu smile

Bindningarna är runt 7år, stått i skrubb i 4-5 år pga skada + divese annat.
Om jag inte missminner mig så har jag för mig att det är 4-14 på mina bindningar så 9 känns väl rimligt då.
Lirar bandy ( ute ) sen i nov så benen är väl ok, men inte riktigt samma muskler.

Dom åker in på helrenovering idag eftersom det rör sig om 3-500:- så får vi se om allt funkar så blir det väl nya lagg nästa säsong.

Tack alla för hjälpen iaf.

Nu blir det fullt ös i backen så slipper man vrida dom och blir bara blåslagen tongue

Tomtefar
280 inlägg
Tomtefar 280 inlägg 8 år sedan | Senast ändrad Tomtefar (8 år sedan)

Någon med mer kunskap om hur man egentligen ska ställa in forward pressure/förspänning på Salomon-bindningar?
Att gå efter en makrering på bindningen känns inte helt rätt om man t.ex. köper nya pjäxor.

Här är för övrigt en manual:
http://www.salomoncertification.com/man … 06_web.pdf

Jarle
Online 3971 inlägg
Jarle 3971 inlägg 8 år sedan

Tomtefar :

Någon med mer kunskap om hur man egentligen ska ställa in forward pressure/förspänning på Salomon-bindningar?
Att gå efter en makrering på bindningen känns inte helt rätt om man t.ex. köper nya pjäxor.

Här är för övrigt en manual:
http://www.salomoncertification.com/man … 06_web.pdf

Vilken modell är det?

Tomtefar
280 inlägg
Tomtefar 280 inlägg 8 år sedan

Jarle :

Vilken modell är det?

S875 samt S916, båda ganska gamla...

riccweee
374 inlägg
riccweee 374 inlägg 8 år sedan

shit, känns som en sån här vore att rekommendera. om ni vill veta hur man hittar sin din setting dvs

http://www.dinsetting.com/dinchart.htm

la_grave
1780 inlägg
la_grave 1780 inlägg 7 år sedan

drdrain :

Jarle :

Hur mycket väger du?

runt 110kg, gick som sagt upp 15kg när jag pajade knäet och har hittills bara lyckats tappa 5 av dom sad

Du är alltså minst 2 meter lång (BMI 25 innan olyckan, för du var väl inte underviktig - 224 cm och uppåt) så då kan du ställa upp bindningen lite eftersom du är så lång och stor. Fast är man drygt 2 m har man ju ofta proportionellt stora fötter: ligger du på 47 eller större kan du ställa ner bindningen.

vezeta
3 inlägg
vezeta 3 inlägg 6 år sedan

Är det någon som vet "exakt" hur mycket teknik och/eller fart spelar roll för bindningsinställningar?
Själv väger jag runt 75 o har inte särskilt vältränade ben (längre), men måste typ skruva upp bindningarna till åtminstone 13-14 för att dom inte ska tjuvlösa för ofta. (marker duke+black crows corvus) eller beror det på att corvusarna är lite långa? stor häveffekt?

Vad har ni andra bindningarna inställda på?

(obs! ingen snoppmätarfråga, är genuint intresserad)

carl-pedal
79 inlägg
carl-pedal 79 inlägg 6 år sedan

Lånar tråden lite.
Kör på ett par ffg 14 (motsvarar sth 14). När jag droppar löser dom ovanligt lätt, har dragit upp dom till 12 och det känns helt ok nu. Men ska man verkligen behöva dra upp dom så långt? Väger 73 pannor.

peace out

Pillard
Online 3078 inlägg
Pillard 3078 inlägg 6 år sedan

Vad har du för sulmått? Jag väger i dag cirkus 80 och är 188 cm lång. Jag själv har kört runt 7 i din tidigare, då med jester och pivot14-bindningar. Folk har blivit chockade här jämt tills det framkom att jag hade 328mm sula. Nu har jag gått ner till 326mm sula och har haft mina sth14driver på din 8 och det ahr fungerat bra tills en isig puckel gav mig en sidosmäll precis vid bindningen, med tjuvsläpp och en yardsale som följd. Efter det skruvade jag upp dem till 9 och prickade en liknande ispuckel igen och då släppte det inte, istället slog skidan upp och slog omkull även min andra fot med en rejäl krasch som följd (den skidan som inte träffade puckeln löste dock ut efter en stund...) Personligen kör jag hellre med lite lösare bindningar. Pajjade knän skrämmer mer än att ramla på sidan med jämna mellanrum (den typen av rammel som jag oftast råkat ut för när skidor tjuvlöst), men visst är det skillnad om man ska köra hårda drop eller "you fall you die-åkning".

carl-pedal
79 inlägg
carl-pedal 79 inlägg 6 år sedan

Vad är hemligheten wink? 298mm yttermått, så ganska små fötter. Är likt dig lite smått oroad för knäna och skulle gärna dra ner dom men känns jäkligt darrigt att veta att dom löser om jag droppar över 2 meter :S. Någon som upplevt något liknande? Kan tillägga att jag har min dukar på 12 också, då jag upplevt att dom också löst i stökig uppkörd snö.

Pillard
Online 3078 inlägg
Pillard 3078 inlägg 6 år sedan

Ah, mitt svar var egentligen till "vezeta". Massa grejer kom emellan så det drog ut på tiden. Små fötter ger ju automatiskt större moment och därför ganska vanligt att man behöver dra upp bindningen en hel del.

JL76
1160 inlägg
JL76 1160 inlägg 6 år sedan

Ffg 14 har nog dålig elastictet, många på tgr hävdar att de tjuvlöser mkt oavsett DIN, byt till en "riktig" sth (dvs driver) eller fks/pivot istället. Drop ställer helt andra krav än vanlig åkning dock ifall du inte har perfekt balans i alla landningar.

kunskap är så tråkigt ospontant Citera
Carled
3588 inlägg
Carled 3588 inlägg 6 år sedan

Jag har 305mm sullängd, 75kg kropp och har nog en åkstil som brukar generera ganska mycket slag och rörelse i skida/bindning (iaf mer än de flesta). Kör mina STH16/FKS på 10,5-11 rakt över hela quivret och det funkar utmärkt. Nu blir det väl inte så mycket klotningar längre men när jag väl går över styret i ngn puckel eller liknande så brukar iaf. en bindning lösa så att de andra skidan kan följa med kroppen i fallet och inte skapa konstiga belastningar.

Behöver man som 75kg ung herre gå över 12 och man inte droppar mer än 10m eller kör på tävlingsnivå är det något som är fel. Antingen är bindningen felinställd eller så är det hybris mellan öronen! carl-pedal, DIN 12 på oversize-bindning och 298mm är inte så konstigt, du ligger nog rätt...

Cause my life is dope and I do dope shit. Citera
koehler
178 inlägg
koehler 178 inlägg 6 år sedan

Som carled säger så ska man nog inte behöva gå över 12 känns det som om man bara väger 75 kilo...
Möjligtvis i vissa lägen om man ska göra nåt riktigt galet men knappt då..
Väger själv 80-90, har också 298 mm fötter, starka ben och när jag har mina på 10 så kan jag vrida ut foten stillastående så jag brukar köra på 12 fram och 13-14 bak och mina tjuvlöser aldrig men dom flyger åt skogen när jag kraschar!
Tycker det är ganska bra att testa hur lätt man kan vrida ur dom med benstyrka och sen gå därefter.
Gillar också att ha mer bak då det inte är lika känsligt och står man rätt och är duktigt på att fördela vikten så ska det vara ganska svårt för tådelen att lösa ut och hoppar man så att tådelen löser ut vid landningen så var det antagligen ingen vidare landning ändå!

Logga in för att skriva i forumet
Bli medlem Logga in Logga in med Facebook