Att ställa in bindningar och DIN - värden.

Som carled säger så ska man nog inte behöva gå över 12 känns det som om man bara väger 75 kilo...
Möjligtvis i vissa lägen om man ska göra nåt riktigt galet men knappt då..
Väger själv 80-90, har också 298 mm fötter, starka ben och när jag har mina på 10 så kan jag vrida ut foten stillastående så jag brukar köra på 12 fram och 13-14 bak och mina tjuvlöser aldrig men dom flyger åt skogen när jag kraschar!
Tycker det är ganska bra att testa hur lätt man kan vrida ur dom med benstyrka och sen gå därefter.
Gillar också att ha mer bak då det inte är lika känsligt och står man rätt och är duktigt på att fördela vikten så ska det vara ganska svårt för tådelen att lösa ut och hoppar man så att tådelen löser ut vid landningen så var det antagligen ingen vidare landning ändå!

En tanke som for genom mitt huvud alldeles nyss var vad konstituerar egentligen en tjuvlösning? Är det alla gånger som skidorna löser när man egentligen inte vill att de ska lösa? Dvs även i inte helt perfekta landningar på dropp? Skyller man sin egna dåliga teknik vid till exempel landningar på dåliga bindningar som tjuvlöser?

Senast ändrad:
Tompan14 sa:
En tanke som for genom mitt huvud alldeles nyss var vad konstituerar egentligen en tjuvlösning? Är det alla gånger som skidorna löser när man egentligen inte vill att de ska lösa? Dvs även i inte helt perfekta landningar på dropp? Skyller man sin egna dåliga teknik vid till exempel landningar på dåliga bindningar som tjuvlöser?
Det här är en tjuvlösning!

Edit: Kom för övrigt på ironin att jag själv postar den här videon i den här tråden efter att ha fått höra av vissa "visa" män att jag körde på tjejDIN =10 och att jag då försökte på ngt sätt...försvara det hela :P... DIN10 endast på den del som löste ut...vänsterhälKLICK!

Hm, det här kan bli en semantiskt intressant diskussion. Jag skulle nog vilja påstå att tjuvlösa är när bindningen löser ut under åkning, utan att den behöver. Sen om den är lågt ställd eller inte spelar väl ingen roll för begreppet?

Jag tycker att det här är en rätt solklar tjuvlösning.
pickpocket-1.jpg

Tillägg till carl-pedal: kolla förspänningen på Duken de ska ju sitta sjukt tight annars löser de för lätt.

Pillard sa:
Hm, det här kan bli en semantiskt intressant diskussion. Jag skulle nog vilja påstå att tjuvlösa är när bindningen löser ut under åkning, utan att den behöver. Sen om den är lågt ställd eller inte spelar väl ingen roll för begreppet?
Visst är det så, visst är det så.

JL76 sa:
Tillägg till carl-pedal: kolla förspänningen på Duken de ska ju sitta sjukt tight annars löser de för lätt.
Just Dukes är den bindning som jag gärna har lite tightare förspänning än vad som är rekommenderat enligt manualen...samt att jag justerar upp DINen 2steg. "You dont wan't to marker out"

PNyberg sa:
Pillard sa:
Jag måste protestera mot denna förslagna urvattning av begreppen.

Det är bara tjuvlösning/tjuvutlösning om bindningarna är korrekt inställda.

Om bindningarna är felaktigt inställda så är det klantighet.

Att blanda ihop de två skapar bara en gråzon av allmänna utlösningar.
(cue all the bad jokes...)

/r

rabbit sa:
PNyberg sa:
Pillard sa:
Jag måste protestera mot denna förslagna urvattning av begreppen.

Det är bara tjuvlösning/tjuvutlösning om bindningarna är korrekt inställda.

Om bindningarna är felaktigt inställda så är det klantighet.

Att blanda ihop de två skapar bara en gråzon av allmänna utlösningar.
(cue all the bad jokes...)

/r
Ah nu så :) Skämt åsido jag satt och skrev det där inlägget lite stressat och hann inte riktigt vara så uttömmande som jag önskat. Problemet om man kräver att bindningen ska vara "korrekt inställd" för att man ska uppnå tjuvlösning är att tjuvlösning aldrig kan uppstå. Om bindningen löste ut utan att du kraschat så var den ju uppenbarligen för löst ställd för just det underlag och den åkning du utsatte den för (eller så hade du helt enkelt för klen bindning för dina förutsättningar). Samtidigt kan jag ju inte kalla det tjuvlösning ifall jag skulle ställt en marker hyrbindning på 3 och sen bränt iväg i en ispuckelpist och skidan sen löser ut. Hur vi ska lösa detta vet jag dock inte riktigt. För min del är en tjuvlösning då när jag åker med samma inställning som brukar funka men bindningen väljer att lösa ut i ett läge där det inte är någon direkt vridningsbelastning på mitt knä eller någon annan led som kan skadas. Det vanliga för min del är slag från sidan på skidan som hel enkelt stannar kvar och jag åker vidare på den andra. I de fallen var det tom en något överraskande för tidig utlösning, som orsakade en krasch (för att fortsätta på den inslagna uppenabara humorvägen ;))

Pillard sa:
:)
Pillard sa:
Problemet om man kräver att bindningen ska vara "korrekt inställd" för att man ska uppnå tjuvlösning är att tjuvlösning aldrig kan uppstå.
Jag anser att ovanstående påstående är falskt.

Det som är/blir svårt att bevisa är att det verkligen var tjuvutlösning och inte bara klantighet.

Bindningar skall ju kunna lösa ut, dvs vara "korrekt inställda".
Det räknas inte som tjuvutlösning om man drar bindningarna i botten, skrotar och bindningarna med alla dess skruvar sitter kvar runt pjäxan med den sönderslitna skidan spridd över fjället.

Man måste acceptera att bindningar kan vara för hårt ställda, men det ingår ju i uttrycket "korrekt inställd"?

PNyberg's video ovan känns ju som en solklar "tjuvutlösning" tills han insinuerar att han hade vänster häl på DIN 10 ?
PNyberg sa:
Edit: Kom för övrigt på ironin att jag själv postar den här videon i den här tråden efter att ha fått höra av vissa "visa" män att jag körde på tjejDIN =10 och att jag då försökte på ngt sätt...försvara det hela :P... DIN10 endast på den del som löste ut...vänsterhälKLICK!
Jag skulle vilja påstå att om PNyberg är av normalproportioner för en svensk man i 25-30 årsåldern så indikerar detta att bindningarna inte var "korrekt inställda" och att videon mao visar ett strålande exempel på klantighet.
Mitt i all den där fina åkningen iofs, men ändå. ;)

Senast ändrad:
rabbit sa:
Jag anser att ovanstående påstående är falskt.

Det som är/blir svårt att bevisa är att det verkligen var tjuvutlösning och inte bara klantighet.
Det är här semantiken börjar bli intressant på riktigt. Detta måste alltså betyda att vi kan åsätta en objektivt vedertagen DIN-nivå för vissa givna förutsättningar. Eftersom den enda sanningen när det gäller DIN är att det som funkar är korrekt blir ju varje tjuvlösning per definition en dåligt inställd bindning. På grund av detta menade jag att vi måste ta bort bedömningar från begreppet ifall begreppet ska kunna användas.

Jag väger mer än PNyberg och kör normalt på 8-9 i DIN. För det mesta funkar det bra men det har hänt att bindningen löst ut vid puckliga slag från sidan. Betyder det att jag inte råkat ut för tjuvsläpp eftersom PNyberg inte råkade ut för tjuvsläpp utan klantighet när hans löste ut på DIN 10?

Det enklaste vore kanske rent allmänt ifall vi lät den som råkar ut för en \"tjuvlösning\" själv avgöra, det kan ju vara en lösning, men då har vi inget att diskutera och det vore ju sjukt tråkigt ;)

Pillard sa:
Eftersom den enda sanningen när det gäller DIN är att det som funkar är korrekt blir ju varje tjuvlösning per definition en dåligt inställd bindning.
Nej. Den korrekt inställda bindningen har, helt enkelt, råkat ut för en så extrem belastning, tex schlaag, bristande skare av titt-anal[r], höghastighetsdarrande skida eller nåt liknande (bara fantasin begränsar) att bindningen inte orkade med.
Självklart hade man suttit kvar på skidan om man skruvat pjäxorna rakt ner i skidorna men det är ointressant eftersom en bindning kan vara för högt ställd. (se tidigare inlägg)

Pillard sa:
Jag väger mer än PNyberg och kör normalt på 8-9 i DIN. För det mesta funkar det bra men det har hänt att bindningen löst ut vid puckliga slag från sidan. Betyder det att jag inte råkat ut för tjuvsläpp eftersom PNyberg inte råkade ut för tjuvsläpp utan klantighet när hans löste ut på DIN 10?
DIN är ju beroende på allt ifrån sullängd, åkskicklighet, skidans längd och bredd, din styrka eller snarare "förmåga att utveckla kraft" osv. osv.
Här finns det stort utrymme/gråzon, att diskutera huruvida bindningen var korrekt inställd för att utreda huruvida den som claimar tjuvutlösning har rätt, och är en riktig tuffing[tm], eller om han/hon kört på tjejDIN[r] (se ovan)

Pillard sa:
Det enklaste vore kanske rent allmänt ifall vi lät den som råkar ut för en \\\"tjuvlösning\\\" själv avgöra, det kan ju vara en lösning, men då har vi inget att diskutera och det vore ju sjukt tråkigt ;)
Vad vore en afterski utan att häckla den som claimar tjuvutlösning? :D
Eller föreslå att personen ifråga borde byta till märke x för att slippa tjuvutlösningar i framtiden etc.
Men just därför måste begreppet existera och skilja sig ifrån en felaktigt inställd bindning.
Här har ju sponsrade skidåkare en fördel eftersom de, med (viss) trovärdighet, kan skylla sin tekniker/vallare/skidfixare för klanteriet med den felaktigt inställda bindningen.

Jävla proffs! ;)
/r

rabbit sa:
Här har ju sponsrade skidåkare en fördel eftersom de, med (viss) trovärdighet, kan skylla sin tekniker/vallare/skidfixare för klanteriet med den felaktigt inställda bindningen.

/r
Not-sure-if-serious-or-just-being-a-troll.jpg

Vad menar du egentligen med en "korrekt inställd" bindning?

Jarle sa:
Jag tycker din guide är väldigt välskriven och visar på vilken mängd faktorer som ingår i att åstadkomma en "korrekt inställd" bindning.
Inte "troll".
I övrigt, se ovan.

rabbit sa:
Jarle sa:
Jag tycker din guide är väldigt välskriven och visar på vilken mängd faktorer som ingår i att åstadkomma en "korrekt inställd" bindning.
Inte "troll".
I övrigt, se ovan.
Jag tänkte mer på den citerade texten till bilden, känner ingen sponsrad åkare som har egen tekniker, tveksam till om det existerar utanför portåkningen :P

Vad som är en korrekt inställd bindning är inte helt lätt, inställningarna de kör på i DH skulle ju kunna beskrivas som korrekta iom att det krävs en hög DIN för att inte lösa ut under åkning men tar de ett litet olyckligt fall är en knäskada inte långt borta.

En bindning som är inställd efter rekommendationerna är skonsamt mot knän men kan leda till andra skador pga tjuvlösningar, hade Per befunnit sig på fel ställe när skidan släppte hade det kunnat gå illa och då befann hann sig DIN-mässigt i gråzonen där emellan.

En korrekt inställd bindning antar jag skulle lösa innan knäskador uppstod men aldrig tjuvlösa, något jag inte tror är möjligt med tanke på hur varierande åkningen är. Det skulle ju vara möjligt att ändra DIN på berget inför varje åk, men det känns lite omständigt.

Senast ändrad:
Jarle sa:
Jag tänkte mer på den citerade texten till bilden, känner ingen sponsrad åkare som har egen tekniker, tveksam till om det existerar utanför portåkningen :P
Jag utgick ifrån att en diskussion om "tjuvsläpp" gäller alla skidåkare. ;)

Till saken.
Att det är väldigt svårt att åstadkomma en "korrekt inställd bindning" är vi ju alla överrens om. Vi verkar också vara överrens om att det går?
argumentet i korthet sa:
Vad jag påstår är; att även om bindningen är korrekt inställd så kan den utsättas för en kombination av yttre omständigheter som gör att den inte klarar av sitt jobb, och därmed "tjuvlöser", och att detta skiljer sig ifrån när man "kliver ur" en felaktigt inställd bindning.
Initiellt gav jag mig in i diskussionen för att få behålla denna distinktion inom skidkulturen istället för att urvattna skidåkarnas språk genom att slänga ihop två begrepp till ett. (som Pillard och PNyberg argumenterade för.)

Sen ber jag om ursäkt till PNyberg och alla hans bekanta och familj om jag på något sätt trampat någon på tårna genom att ta hans video och uttalande om "tjej-DIN" som exempel för min argumentation.
De lösa uttalandena jag citerade i mina tidigare inlägg, var tacksamma att använda just för att man enkelt kunde tänka sig argument för bägge slutsatserna, dvs "tjuvsläpp" av korrekt inställd vs "kliva ur" en felaktigt inställd vilket dessutom illustrerar en poäng för trådens orginalsyfte, dvs; "Att ställa in bindningar och DIN - värden"

-snö
/r

[tankebubblan]
-> duktig friåkare i tävling, 80kg, tajta pjäxor, styva/långa skidor,kraftfull åkning i slagig terräng, vill vinna till varje pris etc etc, indikerar väldigt hög DIN.
medan:
-> duktig friåkare i tävling, 70kg, bekväma pjäxor, mjuka prototyp-skidor, känsliga fötter, katt-lik åkstil, ingen tävlingshets, förkylning i kroppen och en vilja att kunna dansa på festen på kvällen indikerar DIN=10 som fullt tillräcklig om inte lite högt.
[/tankebubblan]

ps/ om jag ändå på något sätt förolämpat någon så bjuder jag denna på en öl på någon av skidtestarhelgerna till hösten. /ds

Senast ändrad:
Klart är ju att olika terräng och åkstil borgar för riktigt olika inställningar och, egentligen, borde man ju kanske orka justera bindningen lite mer beroende på förhållandena för att slippa både tjuvsläpp och vridna knän. Jag menar, köra skog i tungt puder är en helt annan ball game än att storsvänga eller brantåka på hårdpack.

Ur den synpunkten är dynafits faktiskt bra. Även om det är en minst sagt godtycklig skala mellan tummen och pekfingret tar man ändå ställning varje gång man klickar i skidorna, till hur hårt man vill skidorna ska sitta. Personligen kör jag enligt devisen att så hög som guideboken säger exponeringen på åket är (E1-E4), ska resultera i lika många klick på tåspaken ;)

Senast ändrad:
PNyberg sa:
Vattendroppe sa:
rabbit sa:
ps/ om jag ändå på något sätt förolämpat någon så bjuder jag denna på en öl på någon av skidtestarhelgerna till hösten. /ds
Jag är förolämpad! :D
Känner mig otroligt förolämpad! Tar en Mariestad, tack :)
Känner mig också enormt kränkt faktiskt. Jag efterskänker dock min öl, eftersom jag redan har världens bästa skida och inte behöver testa nåt nytt ;)

Vattendroppe sa:
PNyberg sa:
Pillard sa:
Känner mig också enormt kränkt faktiskt. Jag efterskänker dock min öl, eftersom jag redan har världens bästa skida och inte behöver testa nåt nytt ;)
Såja, nu börjar det likna nåt! :D
Jag blir liite orolig över Pillard som tydligen kräver mer än en gratis öl för att släpa sig på skidtestarhelg.
Hmmm, troll? :D

rabbit sa:
Vattendroppe sa:
PNyberg sa:
Pillard sa:
Jag blir liite orolig över Pillard som tydligen kräver mer än en gratis öl för att släpa sig på skidtestarhelg.
Hehe, jag behöver minst tre ;)

Hur ska man förstå det här:

Sullängd
Hur långa sulor har du på dina pjäxor? En kort sula skapar större moment och en längre mindre. Detta betyder att en längre pjäxa svårare löser ut på DIN 6 än en kortare (givetvis i samma modell av bindning).

Hur blir det större moment med kortare sulor?

kappakomplett sa:
Hur ska man förstå det här:

Sullängd
Hur långa sulor har du på dina pjäxor? En kort sula skapar större moment och en längre mindre. Detta betyder att en längre pjäxa svårare löser ut på DIN 6 än en kortare (givetvis i samma modell av bindning).

Hur blir det större moment med kortare sulor?
Jag tror det som menas snarare är att samma vridmoment (i knäet/underbenet) ger en lägre kraft i tådelen på pjäxan om du har längre hävarm, alltså att det helt enkelt står lite fel (eller att jag misstolkat det som står). Motsvarande gäller såklart till häldelens utlösning, eftersom du i det fallet kommer få en vridpunkt kring bindningens tådel.

Kontentan är dock helt korrekt, med en mindre sula ska du ha högre DIN.

Senast ändrad:
Ja, det du skriver kan jag förstå, tror jag. Man får tänka sig ett moment som vill vrida pjäxan, och därmed vrida foten och därmed underbenet och knäet etc. Det momentet får inte bli för stort. Om pjäxan är lång krävs det en mindre kraft i tådelen för att åstadkomma detta vridmoment. Den långa pjäxans sula ger ett större moment i vridningspunkten för underbenet än en kortare sula skulle göra för samma kraft? Därför bör bindningen lösa ut för en mindre kraft när pjäxans sula är lång. Därför bör bindningen för en lång sula ställas på mindre DIN och ceterus paribus en kortare sula ska ha högre DIN.
För krafter som anbringas i hälen på pjäxans sula borde skillnaden vara mindre? Eftersom det borde skilja mindre i relativ längd för olika pjäxstorlekar vad gäller avståndet från hälen till vridningspunkten för underbenet.
Men du tänker dig att när bindningens häldel ska lösa ut så ska vi räkna med en vridpunkt kring tådelen?
Det måste finnas en hel del forskning kring det här?

kappakomplett sa:
Ja, det du skriver kan jag förstå, tror jag. Man får tänka sig ett moment som vill vrida pjäxan, och därmed vrida foten och därmed underbenet och knäet etc. Det momentet får inte bli för stort. Om pjäxan är lång krävs det en mindre kraft i tådelen för att åstadkomma detta vridmoment. Den långa pjäxans sula ger ett större moment i vridningspunkten för underbenet än en kortare sula skulle göra för samma kraft? Därför bör bindningen lösa ut för en mindre kraft när pjäxans sula är lång. Därför bör bindningen för en lång sula ställas på mindre DIN och ceterus paribus en kortare sula ska ha högre DIN.
Kalaskorrekt!

kappakomplett sa:
För krafter som anbringas i hälen på pjäxans sula borde skillnaden vara mindre? Eftersom det borde skilja mindre i relativ längd för olika pjäxstorlekar vad gäller avståndet från hälen till vridningspunkten för underbenet.
Men du tänker dig att när bindningens häldel ska lösa ut så ska vi räkna med en vridpunkt kring tådelen?
Det måste finnas en hel del forskning kring det här?
Nja. Det du skriver senare är korrekt (enligt min modell). Det vill säga att när vi har utlösning i häldelen kommer vi ha en vridning kring tådelen förutsatt att tådelen inte gått sönder, eftersom tådelen är "stum" uppåt. Om du tänker efter lite blir det logiskt, om du applicerar krafter i samtliga punkter på pjäxans sula kommer krafterna i framkant bara ge upphov till en normalkraft i pjäxans tådel, medan krafterna i bakkant kommer komprimmera fjädern och ge upphov till utlösning om de är stora nog. Ergo gäller samma tankemönster även vid vertikalutlösning!

Ähumm ... tänk på att fjädern och tillhörande "skala" inte är ett precisionskalibrerat finmekaniskt underverk ... sedan finns det en handull andra parametrar som påverkar varje unikt set med skida,bindning,sko och skidåkare! Så ... alltså ... det är kanske inte så smart att diskutera DIN ... möjligtvis kul, eller! ? ;-)

/MM

Mountain_Man sa:
Ähumm ... tänk på att fjädern och tillhörande "skala" inte är ett precisionskalibrerat finmekaniskt underverk ... sedan finns det en handull andra parametrar som påverkar varje unikt set med skida,bindning,sko och skidåkare! Så ... alltså ... det är kanske inte så smart att diskutera DIN ... möjligtvis kul, eller! ? ;-)

/MM
Verkligheten är överskattad!

Nja. Det du skriver senare är korrekt (enligt min modell). Det vill säga att när vi har utlösning i häldelen kommer vi ha en vridning kring tådelen förutsatt att tådelen inte gått sönder, eftersom tådelen är \"stum\" uppåt. Om du tänker efter lite blir det logiskt, om du applicerar krafter i samtliga punkter på pjäxans sula kommer krafterna i framkant bara ge upphov till en normalkraft i pjäxans tådel, medan krafterna i bakkant kommer komprimmera fjädern och ge upphov till utlösning om de är stora nog. Ergo gäller samma tankemönster även vid vertikalutlösning!
Ja, vid vertikal utlösning borde det vara en vridpunkt i tådelen.
Men vid vridutlösning i häldelen borde det finnas flera fall.
Det kan vara så att tådelen av pjäxan är pressad neråt eller uppåt och att det är små sidokrafter i tådelen, i så fall blir det som du säger. Men det kan väl också vara så att det är sidokrafter i tådelen och samtidigt sidokrafter i häldelen (åt motsatt sida då). Bara det att sidokraften i häldelen ligger strax över gränsvärdet för utlösning och sidokraften i tådelen ligger strax under. Det ger en utlösning i häldelen. I detta fall blir vridningspunkten någonstans mitt på pjäxan.

kappakomplett sa:
Ja, vid vertikal utlösning borde det vara en vridpunkt i tådelen.
Men vid vridutlösning i häldelen borde det finnas flera fall.
Det kan vara så att tådelen av pjäxan är pressad neråt eller uppåt och att det är små sidokrafter i tådelen, i så fall blir det som du säger. Men det kan väl också vara så att det är sidokrafter i tådelen och samtidigt sidokrafter i häldelen (åt motsatt sida då). Bara det att sidokraften i häldelen ligger strax över gränsvärdet för utlösning och sidokraften i tådelen ligger strax under. Det ger en utlösning i häldelen. I detta fall blir vridningspunkten någonstans mitt på pjäxan.
Nu var det ett tag sen jag använde en step-in bindning nu, men häldelen är väl stum för horisontalutlösning, precis som tådelen är stum för vertikalutlösning?`

Men hur som helst blir ju summan av kardemumman detsamma, en längre pjäxa ska ha lägre DIN!

Näe ... det finns bindningar som löser ut i alla riktningar förutom nedåt ... med mer eller mindre elasticitet i samtliga utlösningsriktningar.

En sak som sällan eller aldrig diskuteras är hur skidan påverkar utlösningen. Rimligtvis har skidans flex, vridstyvhet och uppbyggnad en avsevärd betydelse ... bit i den nördar!

/MM

PS! Ser att Jarle skriver några rader om skidans betydelse oxå, snyggt! DS.

Senast ändrad:
Pillard sa:
rabbit sa:
Vattendroppe sa:
PNyberg sa:
Pillard sa:
Hehe, jag behöver minst tre ;)
Klart du skall ha tre öl! Inga problem, kul att du kommer! :)

Mountain_Man sa:
Näe ... det finns bindningar som löser ut i alla riktningar förutom nedåt ... med mer eller mindre elasticitet i samtliga utlösningsriktningar.

En sak som sällan eller aldrig diskuteras är hur skidan påverkar utlösningen. Rimligtvis har skidans flex, vridstyvhet och uppbyggnad en avsevärd betydelse ... bit i den nördar!

/MM

Den riktigt intressanta frågan måste ju ändå vara hur tech-bindningar beter sig! ;)

Vattendroppe sa:
Mountain_Man sa:

/MM

Den riktigt intressanta frågan måste ju ändå vara hur tech-bindningar beter sig! ;)
Dynafitbindingen löser väl lateralt i häldelen?

kappakomplett sa:
Jajamen, dessutom ändras hävarmarna radikalt i en tech-bindning beroende på hur skidan råkar vara flexad för tillfället. Just därför att det är en intressant frågeställning ;)

Mountain_Man sa:
@Vattendroppe
Yepp, det är det enda som är intressant att diskuteras en lördagkväll ... häldelen är lite lurig, hur fungerar det egentligen?

/MM
Bortsett från den ekopolitiska situationen i nordkorea så är det nog det enda intressant ämnet att diskutera en lördagskväll.

Menar du häldelen på tech eller häldelen på en vanlig bindning? Menar du techbindningen skulle jag argumentera för att den inte fungerar alls, för sen det att jag fick till en inställning som inte innebär att mina hardside ordnade med yardsales lite i tid och otid har mina skidor inte trillat av en enda gång :P Utom när jag har knallat förstås, men det var mitt eget fel.

Vattendroppe sa:
kappakomplett sa:
Jajamen, dessutom ändras hävarmarna radikalt i en tech-bindning beroende på hur skidan råkar vara flexad för tillfället. Just därför att det är en intressant frågeställning ;)

Mountain_Man sa:
@Vattendroppe
Yepp, det är det enda som är intressant att diskuteras en lördagkväll ... häldelen är lite lurig, hur fungerar det egentligen?

/MM
Bortsett från den ekopolitiska situationen i nordkorea så är det nog det enda intressant ämnet att diskutera en lördagskväll.

Menar du häldelen på tech eller häldelen på en vanlig bindning? Menar du techbindningen skulle jag argumentera för att den inte fungerar alls, för sen det att jag fick till en inställning som inte innebär att mina hardside ordnade med yardsales lite i tid och otid har mina skidor inte trillat av en enda gång :P Utom när jag har knallat förstås, men det var mitt eget fel.
Bättre med skidor som sitter kvar, iallafall till man gör sig illa på riktigt. Dock kan man även råka illa ut vid tjuvsläpp. Fick en diskkompression i en nackkota efter att ha landat på huvudet 2 ggr i samma framlängesvolt pga för långt avstånd mellan pjäxa och häl på techbindningen. Efter det så har jag tajtat till avståndet så att det krävs milt våld för att få bort distansplastbiten vid justering. Måste tyvärr skruva en del med bindningen pga olika längd på Dynafit och BD pjäxor. Flyttar även bindningen mellan olika skidor eftersom jag monterat med inserts och hålbilden skiljer sig några mm i längsled. Med tajt passning så sitter skidorna på även om jag tycker att de borde lossnat åtminstone vid ett tillfälle.

Vore intressant med någon mera vetenskapligt utförd test med fokus på DIN värdets variation beroende på antal mm plus/minus nominell inställning. Som sagt så varierar avståndet med skidans flex. T ex ger en hård kompression högre DIN tal men oklart hur mycket.

Har en fråga mitt i denna diskussion. Bör man släppa upp bindningarna under sommaren, eller är det bara skitsnack?

Anzom sa:
Har en fråga mitt i denna diskussion. Bör man släppa upp bindningarna under sommaren, eller är det bara skitsnack?
Salomon rekommenderar att man drar ner fjädern på "lägsta indikation" (men inte lägre) och "trampar ner" häldelen.

En kort sammanfattning skulle vara att; det knappast är kritiskt, en korrekt inställd och infettad bindning är det viktiga men, det rekommenderas och är ett handhavande som enbart kan föra med sig något positivt.

fwiw
/r

Tycker ni att man bör ändra inställningar från ena dagen till den andra?

Ex. dag 1 knädjupt puder och andra dagen aggresiv körning i parken.

Tillbaka
Topp