Köp & Sälj
Artiklar
Forum
Nya inlägg
Forumlista
Sök trådar
Medlemmar
Regler/Hjälp
Skidorter
Snödjup
Boende
Prylar
Video
Shop
Logga in
Bli medlem
Vad är nytt
Sök
Sök
Sök bara rubriker
Notera
Av:
Nya inlägg
Forumlista
Sök trådar
Medlemmar
Regler/Hjälp
Meny
Logga in
Bli medlem
Ladda ner Freeride som app
JavaScript är inaktiverat. För en bättre upplevelse, vänligen aktivera JavaScript i din webbläsare innan du fortsätter.
Du använder en gammal webbläsare. Den kanske inte visar den här eller andra webbplatser korrekt.
Du bör uppgradera eller använda en
alternativ webbläsare
.
Forum
Utrustning
Freeride - Skidor
val av skida, går det att kombinera?
Svara på tråd
Meddelande
<blockquote data-quote="Jarle" data-source="post: 787765" data-attributes="member: 33485"><p>Lungt, därför forumet finns, alltid kul att diskutera prylar <img src="https://cdn.jsdelivr.net/joypixels/assets/8.0/png/unicode/64/1f642.png" class="smilie smilie--emoji" loading="lazy" width="64" height="64" alt=":)" title="Smile :)" data-smilie="1"data-shortname=":)" /></p><p></p><p>Vita Ross med twitip borde vara någon scratch-version. Kan det vart så att de gått en del på rails, kanterna var i taskigt skick och likaså belaget månntro?</p><p></p><p>Om du har möjlighet så tycker jag att du ska komma iväg på någon av skidtestarhelgerna i höst/början på vintern och skapa dig en uppfattning om vad för slags skidor du tycker om, olika skidor med identiska mått kan bete sig väldigt olika beroende på bl.a. konstruktion och form. Kan du inte det så leta efter något liknande det jag nämnde tidigare, det är skidor som är uppskattade av många, en av de mest "neutrala" kan väl vara obsethed 09/10 (tror 08/09 var snarlik), inte åkt på den själv men sägs vara en rackarns bra skida till det mesta, även fast en del säger att den upplevs som tung och intetsägande.</p><p></p><p>Själv gillar jag skidor av lite mer jibbkaraktär men fortfarande går att åka på som vettigt folk (aka bra tryck i pist/på hårdpack) och tycker att Scott P4 är en väldigt bra skida i ~105mm kategorin.</p><p></p><p>Som sagt, skidor runt 105 i midjan (behöver ju inte vara exakt men över 115 tycker jag att de flesta skidor tappar i pist) med en radie runt 20 +- några meter tror jag kommer bli fint.</p><p></p><p>Angående pjäxor så finns det bara ett sätt att göra det på och det är att gå till en bra skidbutik där det finns en duktig bootfitter, få hjälp av honom och eventuellt också gjuta en sula (rekommenderas starkt). Det är bra att köpa pjäxor där man åker då du bara kan knalla in till bootfittern och trycka pjäxan om det nu skulle behövas. Tänk dock på att inte börja trycka för tidigt då det tar ett tag att åka in en ny pjäxa.</p><p></p><p>DIN (Deutsches Institut für Normung eller något sådant) berättar hur stort vridmoment som krävs för att bindningen ska lösa ut, läs mer om inställningar och liknande <a href="https://www.freeride.se/forum/thread.php?t=47221" target="_blank">här</a></p><p></p><p>Ta en kik på den tråden och försök fundera på vad du ställer bindningarna på ungefär så kommer det nog bra förslag på bindningar <img src="https://cdn.jsdelivr.net/joypixels/assets/8.0/png/unicode/64/1f642.png" class="smilie smilie--emoji" loading="lazy" width="64" height="64" alt=":)" title="Smile :)" data-smilie="1"data-shortname=":)" /></p></blockquote><p></p>
[QUOTE="Jarle, post: 787765, member: 33485"] Lungt, därför forumet finns, alltid kul att diskutera prylar :) Vita Ross med twitip borde vara någon scratch-version. Kan det vart så att de gått en del på rails, kanterna var i taskigt skick och likaså belaget månntro? Om du har möjlighet så tycker jag att du ska komma iväg på någon av skidtestarhelgerna i höst/början på vintern och skapa dig en uppfattning om vad för slags skidor du tycker om, olika skidor med identiska mått kan bete sig väldigt olika beroende på bl.a. konstruktion och form. Kan du inte det så leta efter något liknande det jag nämnde tidigare, det är skidor som är uppskattade av många, en av de mest "neutrala" kan väl vara obsethed 09/10 (tror 08/09 var snarlik), inte åkt på den själv men sägs vara en rackarns bra skida till det mesta, även fast en del säger att den upplevs som tung och intetsägande. Själv gillar jag skidor av lite mer jibbkaraktär men fortfarande går att åka på som vettigt folk (aka bra tryck i pist/på hårdpack) och tycker att Scott P4 är en väldigt bra skida i ~105mm kategorin. Som sagt, skidor runt 105 i midjan (behöver ju inte vara exakt men över 115 tycker jag att de flesta skidor tappar i pist) med en radie runt 20 +- några meter tror jag kommer bli fint. Angående pjäxor så finns det bara ett sätt att göra det på och det är att gå till en bra skidbutik där det finns en duktig bootfitter, få hjälp av honom och eventuellt också gjuta en sula (rekommenderas starkt). Det är bra att köpa pjäxor där man åker då du bara kan knalla in till bootfittern och trycka pjäxan om det nu skulle behövas. Tänk dock på att inte börja trycka för tidigt då det tar ett tag att åka in en ny pjäxa. DIN (Deutsches Institut für Normung eller något sådant) berättar hur stort vridmoment som krävs för att bindningen ska lösa ut, läs mer om inställningar och liknande [url=https://www.freeride.se/forum/thread.php?t=47221]här[/url] Ta en kik på den tråden och försök fundera på vad du ställer bindningarna på ungefär så kommer det nog bra förslag på bindningar :) [/QUOTE]
Verifiering
Skicka svar
Forum
Utrustning
Freeride - Skidor
val av skida, går det att kombinera?
Tillbaka
Topp