Val av skida, Salomon Quest 115 eller 4frnt Hoji , camber vs fullrocker

alberg

Ny medlem
Hej!

Har svårt att bestämma mig för vilken skidan jag ska välja. Har gallrat mig ned till antingen:

Salomon Quest 115 , 188cm, 21m, 115mm, rocker / camber

4frnt Hoji, 187, 30m, 112mm, fullrocker

Tanken är att detta blir enda skidan på fjället i både puder och uppkört. Hur ska man välja med tanke på traditionell camber vs fullrocker för en skida som ska fungera till allt? Är fullrocker ett alternativ i detta fall? Har hört mycket gott om Hoji-skidan, men är som sagt osäker på allroundegenskaperna.

Har läst en del på Teton Gravity, men har inte blivit klokare :D

/A

Funkar skitbra att åka pist med fullrocker skidor om det är det du undrar över.

Om jag har förstått det rätt är Quest115 en ren slaktar skida. Den känns som en Katana fast kanske pytte lite snällare. Samt att du får en camber under foten som du inte får med Katanan.

Hoji är lite lättare skida som är mer lämpad för i vart fall lite mjukare förhållanden. En köttar skida men det ska nog inte bara vara is och skit. Där är Questen bättre.

Gazza1, har vi åkt samma skida?!? NU har iofs. inte jag åkt på årets Q115 utan bara fjolårets R2 115 (ev. skillnader är fortfarande oklart!) men det är ju ingen slaktarskida! Det är en "klassisk" modern direktionell offpistskida med väldimensionerad tiprocker och lagom mycket camber under foten för att vara skitkul i pist.

@Carled
Skidan ska inte vara förändrad inför i år. Däremot är det en jäkligt styv och chargig skida som du kan ösa hur fort som helst på och långt utanför vad jag klarar av att hantera i en skida. För mig är den en slaktar skida som förvisso inte är jätte krävande men jag skulle inte placera den i något annat register.

Gazza1 sa:
@Carled
Skidan ska inte vara förändrad inför i år. Däremot är det en jäkligt styv och chargig skida som du kan ösa hur fort som helst på och långt utanför vad jag klarar av att hantera i en skida. För mig är den en slaktar skida som förvisso inte är jätte krävande men jag skulle inte placera den i något annat register.
Men har du åkt på dem? Du formulerar dig som om du inte åkt på dem i första inlägget och detta inlägg ändrar inte på det? Jag har inte åkt på dem, och uttalar mig därför inte om dem heller, men det du säger stämmer inte riktigt med folks/nätets omdömen.

Ok, båda skidorna mycket bra skidor.

Q115 upplevde jag som en helt annan känsla än rocker2. Extremt trygg skida som du kan stå på i alla lägen med. Dock inte tråkig. Bra popp. En aning traditionell känsla. Skulle ändå inte säga att den kräver massor av åkaren.

4frnt är väldigt snabb i riktningsförändringar. Rel. Stabil för en så pass rockad skida men har en bit kvar till q115 i hårdare förhållande. Roligare i lek och skuttåkning med mer snö.

Du kommer inte bli besviken oavsett.

Har väl kanske 70 dagar på Hojis i 195 i allt från midjedjupt Japanskt puder till återfrusna slaskpucklar i Riksgränsen. Kanonkul skida men den kräver en del fart för att verkligen hitta rätt. Ganska annorlunda känsla i den, och precis som Berggrund skriver är den väldigt kvick i sidled. Inget man ligger och driver spetsarna med och jag tyckte den krävde lite inkörning innan jag uppskattade den fullt ut. Gäller att stå väldigt centrerat och jobba med skidorna i sidled, bara kika på Hoji i valfri film så förstår du kanske vad jag menar. Årets modell är lite styvare än förra årets som jag har, men jag ser inte det som något negativt. Tycker å andra sidan inte heller att fjolårsmodellen är för mjuk. Om man mest ska köra i Sverige på is/skare/vindpackat/whatever så finns det nog bättre skidor. Den gör sig bäst i mjukare(läs: ej is/konstsnö) förhållanden.

Tack för svar.

Ok, ja det låter som att bägge är bra alternativ, men att Questen är lite mer allsidig än vad Hojin är. Då det blir den enda skidan i stallet så är det is/skare egenskaperna som blir ganska viktiga.

Senast ändrad:
Tillbaka
Topp