Val av skida

Knosen77

Ny medlem
Val av skida
Jag funderar på att köpa nya skidor, köpte för 2 år sedan Fischer Viron (165 cm) och Dalbello Aero 6.9 pjäxor. Problemet är att jag inte gillar skidorna, i brantare partier där farten i svängarna ökar börjar skidorna "slå". Jag upplever att det är för mjuka. Vad gäller teknik och fakta om skidor är jag total nybörjare. Jag brukar åka på semester en vecka per år och några gånger i en liten hemma backe och har då oftast hyrt innan jag köpte egna. Vad gäller teknik finns nog mycket att bättra på också.

Jag undrar nu om någon kunde ge tips på en bra pistskida i prisklassen 4000-6500kr. Jag gillar att åka i ganska stora svängar.

Val av skida
Den skidan är ingen skida för stora svängar
Kvick rapp "kortsvängsskida" för framförallt åkning i välpreparerad pist.
Vill du åka ganska stora svängar skall du se på en skida med större radie runt 18m å satsa på en lite bredare allmounrainskida, Frontside carver. Runt 80 mm, mycket roligare å mer mångsidig.
Fabrikat är mindre väsentligt, köper du en skida med ordinariepris runt 7000kr får du en jättebra skida till dig
Den skall helst ha någon form av rocker och vara i din egen längd med tanke på din vikt, t.ex är detta en riktigt bra skida som är väldigt mångsidig
http://www.sport-conrad.com/page/product-detail/__/shop/prod/30748

GC

Val av skida
Jag är inte den bästa på alla skidor och deras egenskaper och teknik runt åkningen men kan kanske ditt "slag" på skidan bero på att du inte får till ett "skär".

Har märkt att del flesta lite enklare skidorna har den tendensen om man inte kommer upp på kanten.
Men visst finns det en "övre" gräns som ingen teknik/skär kan ta bort och det kan vara att din teknik räcker för att passera den.

Så mitt råd blir.
Lägg lite pengar på att hyra skidor i högre prisklass för att se om dessa funkar bättre och då får du även lite tankar om vilka egenskaper som du vill ha på den nya skidan.

Känns det inte som någon direkt förbättring så kan ju några privatlektioner ge bra tips om hur du skall förändra tekniken för att få ut maximalt av befintliga skidor (menar inget ringaktande med detta).

Man kan även börja med lektionerna innan man hyr för att vara säker på att skidtekniken är åt rätt håll.

Skidlektioner med en bra skidlärare är alltid utvecklande för det stora flertalet (om man inte har någon bra skidlärare i bekantskapskretsen).

Val av skida
Vilken modell av Viron är det du har
Oavsett, om det inte är en av dom bättre skidorna i Viron-serien, så är skidan för kort och vek för dig.
165cm är en lagom längd om det skulle vara en race slalomskida för tighta svängar

/GC

Val av skida
Tack för råden!

Det är Viron 2.2 som jag har.

Vad gäller teknik finns det säkert en hel del att förbättra på. Problemet som jag upplever det är att ju mera farten ökar så blir skidan mera instabil.

Den där Völki såg mycket intressant ut och den ska jag nog allvarligt fundera på. En längre skida har jag nog också kommit till att jag ska ha,

Val av skida
Inte konstigt att dom fladdrar
Skidan är på tok för vek och kort för dig, när du får fart och tryck på skidan i brantare partier med fina 90 kg så blir det bara fladder och hackande.
Völkl skidan är riktigt bra, men det finns flera i samma segment för runt 400€ på SC. Alla är ett klart lyft mot vad du har i dag.
/GC

Val av skida
GoranC sa:
Inte konstigt att dom fladdrar
Skidan är på tok för vek och kort för dig, när du får fart och tryck på skidan i brantare partier med fina 90 kg så blir det bara fladder och hackande.
Völkl skidan är riktigt bra, men det finns flera i samma segment för runt 400€ på SC. Alla är ett klart lyft mot vad du har i dag.
/GC
Hittade idag en Völkl RTM på lokala sportbutiken för 450 euro, de är 176cm och jag är 183cm och 91 kg. Är det bara att slå till eller borde jag ha ett par som är längre. Detta var enda paret de hade kvar och enligt vad jag hittat ett mycket bra pris.

Val av skida
RTM 84 är en grymt bra och allsidig pistskida (vill minnas att jag nämnt detta tidigare ...). 450 Euro är ett bra pris. En fullvuxen man i din storlek bör köra 181 cm men eftersom du betecknar dig själv som "nybörjare" tror jag 176 kommer att fungera finfint. Detta är dock en avancerad skida som kommer till sin rätt på skär, fungerar utmärkt även på sladd men kan upplevas som orolig på hårt underlag om man inte trycker i kanten (då blir den stabil). Är tillskillnad från nästan alla andra pistskidor "fullrockers", dvs. har ett helt omvänt spann. Men vill du utvecklas som skidåkare är det definitivt ett riktigt bra val! :-)

/MM

Tillbaka
Topp