Val av skidor och längd?

Natglie

Ny medlem
Val av skidor och längd?
Dax att köpa skidor, jag har kollat ut några skidor och de märken som intresserar mig mest är Völkl och Rossignol.
Jag vet inte exakt vad jag vill ha men jag har mina aningar. Völkl Kenja är schyssta, visserligen för lite bättre åkare än vad jag är, men jag är beredd på en utmaning. Skidorna är årsmodell 11/12, finns de att köpa fortfarande?
Sedan har jag kollat in Rossingnol Passion, snygga skidor för medelåkare vilket passar mig.

Vad ska jag satsa på? Vilken skidlängd borde jag sikta på?
Jag är tjej, 20 år, 164cm lång, 52kg.

Jag spenderar den mesta tiden av min åkning i pisten, men vill även kunna åka lite offpist ibland.

Tacksam för svar!

/Natglie

Val av skidor och längd?
Hej! Skall du finna dig i att ara medel? Eller vill du komma vidare?alltså utvecklas? Kenja verkar kanon!
Kiko funkar nog allt med? Samma skida som gotaman? Den är bra allround.

Jag kör på Gotama idag och inväntar vintern så jag kan lufta mina Katana.

Val av skidor och längd?
makeasound sa:
Hej! Skall du finna dig i att ara medel? Eller vill du komma vidare?alltså utvecklas? Kenja verkar kanon!

Hej, tack för svar.
Jag vill utveckla mitt åkande och jag vill bli bättre, jag har inte åkt jättemycket innan. De skidor jag köper nu kommer bli mina första egna, jag har bara hyrt innan.

Jag kan inte så mycket om det här med skidor, men jag ska absolut kolla upp både kiko och gotaman. :)

Vet du vilken längd man bör ha på skidorna?

Val av skidor och längd?
Natglie sa:
makeasound sa:

Hej, tack för svar.
Jag vill utveckla mitt åkande och jag vill bli bättre, jag har inte åkt jättemycket innan. De skidor jag köper nu kommer
bli mina första egna, jag har bara hyrt innan.

Jag kan inte så mycket om det här med skidor, men jag ska absolut kolla upp både kiko och gotaman. :)

Låter som ett klokt engagemang:) ;)

Jag är 189 och väger typ 90 kg.

Alltså Gotama och kiku är samma skida och något jag rekomenderar på sikt. Kiku i ditt fall.

När jag funderar kenja, då är den väldigt pisttelaterad( nu kommer jag säkert få bannor av någon mogul?!) men hade siktat på en 158-160? .

Kör med 191, men det är ju mer offpistrelaterade skidor jag kör.

Val av skidor och längd?
makeasound sa:
Natglie sa:
makeasound sa:

Hej, tack för svar.
Jag vill utveckla mitt åkande och jag vill bli bättre, jag har inte åkt jättemycket innan. De skidor jag köper nu kommer
bli mina första egna, jag har bara hyrt innan.

Låter som ett klokt engagemang:) ;)

Jag är 189 och väger typ 90 kg.

Alltså Gotama och kiku är samma skida och något jag rekomenderar på sikt. Kiku i ditt fall.

När jag funderar kenja, då är den väldigt pisttelaterad( nu kommer jag säkert få bannor av någon mogul?!) men hade siktat på en 158-160? .

Kör med 191, men det är ju mer offpistrelaterade skidor jag kör.
Okey, tack så mycket för din hjälp. Jag ska läsa på lite om kiku och jämföra.

Då kör jag på 158-160.

Val av skidor och längd?
Hej. Kenjan finns som 163 och den längden låter som ett klockrent val.
Du kommer att förlora massor av stabilitet samt flyt i lössnö om du köper kortare.

Val av skidor och längd?
Jag skulle vilja skriva: "Völkl Katana 183" - men jag inser att det hela inte går att motivera. Så jag avstår.

Val av skidor och längd?
Nitrogendykare sa:
Hej. Kenjan finns som 163 och den längden låter som ett klockrent val.
Du kommer att förlora massor av stabilitet samt flyt i lössnö om du köper kortare.
Hej, okey tack. Jag ska kika på dom.
Vet du något om völkl Yumi?

Val av skidor och längd?
Jibberisch sa:
Jag skulle vilja skriva: "Völkl Katana 183" - men jag inser att det hela inte går att motivera. Så jag avstår.
Nu är det nog! Nu får du lugna dig!
Inget "här kommer pappa -katanamindfucker-und verstören".
Du fick mig att införskaffa , men var nöjd med detta! Flickeflanet kommer gilla kenja!

Klart slut

Val av skidor och längd?
makeasound sa:
Jibberisch sa:
Du fick mig att införskaffa , men var nöjd med detta! Flickeflanet kommer gilla kenja!

Klart slut
Hahaha, det där var roligt. Jag är mer sugen på kenja så du kan vara lugn ;)

Val av skidor och längd?
Natglie sa:
makeasound sa:
Jibberisch sa:

Klart slut
Hahaha, det där var roligt. Jag är mer sugen på kenja så du kan vara lugn ;)
Det låter klokt;) även och han har rätt i att katanan är grym, så skall du inte lyssna på honom i detta fall:)
Uppdatera när du fått tag på någon kenja! Såg någon för typ två år sedan. Riktigt fina

Val av skidor och längd?
Jag har funderat, tänkt och kollat runt lite. Jag hittade Völkl Yumi och tyckte den verkade intressant. Frågar är den, skulle den passa mig bättre än Völkl Kenja?
Känns som om Yumi är Kenjas lillasyster, lite snällare och mer nybörjar/medelåkar vänlig. Jag kanske har fel och vill gärna veta vad ni tycker och rekommenderar.

Senast ändrad:
Val av skidor och längd?
Jibberisch sa:
Vänta nu, vänta nu! Har jag fått någon att köpa ett par Katana?! På riktigt?!?!?!1
Jo , jag lovar! Följt din 183 uppgradering och tagit till mig alla detaljer om montering. Kom för någon vecka sedan. Så nu är det:" jaha jibberisch, den gamle novell skrivande stållen, han har jag mycket att tacka mina generösa svängar och mjölksyran från helvetet, ser du honom så säg att jag tar honom , om såå levande!!"..

Val av skidor och längd?
Jibberisch sa:
makeasound:
Fyfan, nu blir jag helt tårögd.
Det var en risk jag fick ta! Du har skänkt mycket skratt framför datorn på försäkringsbolaget jag jobbar på, låtit dagarna passera förbi snabbare och snabbare mot vintern( en stridsvagn vill alla ha och vem vill inte se en björk i skärselden). Så fanns det någons tårar jag ville se flyta, då var det hela för självklart och för uppenbart!
Katanan förbrödrar och förgör!;)

Val av skidor och längd?
ursäkta oss! Yumi, den skidan hittar jag inte mycket info om och kan därför inte direkt svara för den.
Jag är völkl fan och det du beskriver av den känns aktuellt för dig.
Hittar du någon sida med mer info får du gärna hojta Natglie:)

Val av skidor och längd?
makeasound sa:
ursäkta oss! Yumi, den skidan hittar jag inte mycket info om och kan därför inte direkt svara för den.
Jag är völkl fan och det du beskriver av den känns aktuellt för dig.
Hittar du någon sida med mer info får du gärna hojta Natglie:)
Vet inte vart du har kollat, men jag kikade bara på völkls egna sida.
Ska kolla lite mer på Yumi och jämför och se om jag kan hitta något mer som kan vara bra att veta.

Val av skidor och längd?
Makeasound:
Bro hug!!!1

Natglie:
Jag vet inte ärligt talat inte riktigt om Katanan. Den brukar bli nedskjuten av de som kan så oändligt mycket mer än jag här på forumet.

Vore jag dig, skulle jag hålla tummarna för att Herr MnO eller någon annan fantastiskt insatt uppmärksammar detta.

Val av skidor och längd?
makeasound sa:
kollade tuben nu och den känns lite som Aura? den ser fin ut, verkligen. men tyckte den kändes saftig i pris?
Jajo, priset är väl sådär. Men jag vill ju fortfarande ha ett par som jag trivs med och kan använda även nästa år och året därpå. Jag vill inte behöva köpa nya på ett par år när jag köpt årets.

Men jag vet inte, som sagt är inte expert på skidor och vill gärna ha tips och idéer.
Jag kanske ska satsa på ett par andra? Jag är ju nybörjare/medel och vill ju som sagt bli bättre på att åka, så bör man kanske satsa på ett par för bättre åkare eller ska jag köpa några som passar medelåkare?

Dela gärna med dig om dina tankarna och idéer. Jag lyssnar och tar till mig och vill ha ett par skidor som passar mig men även kan utvecklas i..

Val av skidor och längd?
https://www.freeride.se/prylar/skidor/2013/volkl/kenja.html

Satsa på 156:an!
Jag tycker personligen att man ska köpa en skida som man kan utvecklas på men som samtidigt utmanar en att köra snabbare, större och med mer vinklar. Mitt tips blir då völkl kenja 156! Finfin svängradie på 17 meter samtidigt med lite breddare midja och brätte för att klara uppkörda backar(de är inte alltid manchester;)) och puder bättre !
Finns oss våra tyska vänner i både 11/12 års modell: http://www.sport-bittl.de/skisport/...nja-11-12::9135.html?setconfig=1_71490051_321

Samt 12/13 års modell: http://www.sport-bittl.de/skisport/...nja-11-12::9135.html?setconfig=1_71490051_321

Det verkar som de gjorde några mindre modifikationer på 12/13 modellen bla lite breddare brätte och midja så rekommenderar den!

Bindning som är bra för din vikt är atomic ffg 12.

Pris för 12/13 med ovannämnda bindning är 448 euro!

Hemsidan är helt säker att handla ifrån, leveranstid cirka 1 vecka från tyskland till sverige beroende på vart i landet du bor!:)

Val av skidor och längd?
156cm låter väldigt kort för en tjej i din storlek. Jämför jag med tjejen där hemma så är hon mindre än du, stod första gången på skidor 2010 och åker på 163cm Access utan problem. Hur/var har du tänkt åka? För det är självklart, ska du åka nån vecka per vinter och åka i pisten och några meter utanför densamma i Sälen så spelar det kanske inte så mycket roll men om du verkligen tänker satsa och åka mycket skulle jag satsa på större skidor.

Val av skidor och längd?
Jibberisch sa:
Det går alltid att motivera. Jag skulle tro att trådskaparen och Ingrid är i samma storleksklass och det funkar ju utmärkt för henne... :)

Val av skidor och längd?
Jag har tänkt att försöka säsonga i sälen i år. Pojkvännen vill att vi ska köra utomlands året efter. Så vill ha ett par pålitliga skidor som klarar det mesta men som även är vänliga och lättåkta, dessutom ger mig en liten utmaning som gör att jag klarar mer och lär mig åka bättre.

Puderslaktarn, jag tackar för ditt tips om den tyska sidan. Mycket intressant.

Val av skidor och längd?
Puderslaktarn sa:
Satsa på 156:an!
Jag tycker personligen att man ska köpa en skida som man kan utvecklas på men som samtidigt utmanar en att köra snabbare, större och med mer vinklar. Mitt tips blir då völkl kenja 156! Finfin svängradie på 17 meter samtidigt med lite breddare midja och brätte för att klara uppkörda backar(de är inte alltid manchester;)) och puder bättre !
156? Vad motiverar du det med? Personligen skulle jag aldrig rekommendera någon som är i TS vikt, längd den. Jag hade gått på nästa längd då hon vill utanför pisten oxå och åka...

//H

Val av skidor och längd?
Jibberisch sa:
Vänta nu, vänta nu! Har jag fått någon att köpa ett par Katana?! På riktigt?!?!?!1
Inte någon... Några! Jo, jag också. Men då ett par v-werks för att jag har inbildat mig att de ska vara lite snällare p.g.a. lägre vikt osv. Hoppas att jag blir nöjd med mina "tanks".

(Ursäktar mig för ett inlägg som inte har något med TS fråga att göra!)

P.s. GO SCHAUFELRADBAGGER!!!1 :lol:

Val av skidor och längd?
För att återgå till vad du faktiskt frågade om så har jag för dålig koll på olika modeller på damsidan. Däremot bör du definitivt inte gå under din egen längd i det här fallet. Det som kommer att hända om du köper för korta skidor är att du kommer att få svårare att kunna hantera uppkörd offpist, men även riktigt fina puderdagar. Fastna inte heller i att det måste vara rena damskidor. Det finns massa herrskidor som funkar utmärkt också. Dessutom är de oftast snyggare också :)

Eftersom damskidor generellt är mjukare än herrskidor kommer du i pudret att flexa igenom skidan ganska rejält, vilket lätt resulterar i att skidan blir för svängbenägen. Völkl-skidorna kan antagligen stå emot detta bättre då Völkl har en tendens att bygga lite styvare skidor. Har du för kort skida här får du naturligtvis mindre stödav skidan i längsledd i djupt puder. Men sen vill du förstås inte ha för långa heller eftersom du då får problem att få runt skidorna i låg fart. Minst din egen längd, kanske lite längre ändå beroende på hur pass van åkare du är, skulle jag säga. Gärna med en viss rocker i åtminstone tipen vilket kommer göra skidan klart mer lättkörd.

För dagar med uppkörd offpist (vilket är vad du kommer att få klart mest av i Sälen iaf) så vill du också ha lite längd för att ge stabilitet. En kort skida kommer att bli nervösare och gör att varje puckel påverkar skidan mer. Tänk en liten båt i vågor jämfört med en stor färja i samma vågor.

Praktiskt tips är också att titta på begagnade skidor här på freeride. Man kan anta att den skida som passar dig när då åker iväg för att säsonga i Sälen inte är samma skida som passar dig året efter när ni ska åka utomlands. Både för att du kommer att få helt olika åkning och för att du kommer att utvecklas en del på en hel vinter. Därför kommer du att vilja byta upp dig och då kan det vara vettigt att köpa begagnat för att minska kostnaden. Köp begagnat i år för 2000-3000, sälj inför nästa säsong för en tusenlapp mindre och köp nyare för 2000-3000 igen. På det sättet får du mer anpassade skidor utan att det kostar skjortan.

Val av skidor och längd?
Efter många om och men, letande, funderingar, tips och råd så har jag nog nu bestämt mig för att skaffa mig ett par Völkl Kenja 163 med Atomic ffg 12 bindningar.
Jag kollade runt lite grann på sidan sport-bittl, och tyckte både priserna och transporten verkade bra, så jag tackar Puderslaktarn ännu en gång för ett jättebra tips.

Jag tänkte att dom monterar bindningarna, och monteringspunkten är upp till dom. Det blir lättast så.

Är det någon som har erfarenhet av 12/13 modellen som vet ifall de är lika lätta att repa som föregående modell?

Jag hade från början tänkt att köpa ett par begagnade som även Pillard tyckte, men jag såg sedan att det inte skulle skilja så mycket i pris ifall jag köpte ett par helt nya ifrån den tyska sidan.

Slutligen vill jag passa på att tacka alla som har hjälpt till att hitta den perfekta skidan, gett mig tips och idéer, samt vad jag ska tänka på. Stort tack till er!

Val av skidor och längd?
12/13 modellen har försetts med en lätt tip-rocker, dvs att skidan är lätt uppböjd, detta gör att skidan klarar ojämnheter lättare samt att det blir lättare att flytta i puder då skidan redan strävar efter att nå "ytan" av snön.
Då skidan är ljusare i färgen så syns inte repor lika mycket som på en mörkare skida. Sen får man räkna med repor på skidorna oavsett vad från liftköer, kastar in dem i takboxen, stenar, stavar osv så bry dig inte så mycket om det! 12/13 modellen tror jag kommer passa dig som handen i handsken:)

Val av skidor och längd?
Puderslaktarn sa:
12/13 modellen har försetts med en lätt tip-rocker, dvs att skidan är lätt uppböjd, detta gör att skidan klarar ojämnheter lättare samt att det blir lättare att flytta i puder då skidan redan strävar efter att nå "ytan" av snön.
Då skidan är ljusare i färgen så syns inte repor lika mycket som på en mörkare skida. Sen får man räkna med repor på skidorna oavsett vad från liftköer, kastar in dem i takboxen, stenar, stavar osv så bry dig inte så mycket om det! 12/13 modellen tror jag kommer passa dig som handen i handsken:)
Okey, tack så mycket för ditt svar :) tror det blir 12/13 modellen.

Val av skidor och längd?
Pillard sa:
Jibberisch sa:
Det går alltid att motivera. Jag skulle tro att trådskaparen och Ingrid är i samma storleksklass och det funkar ju utmärkt för henne... :)
Alltså...tror på mer flyt i åkningen med ett par Katana...erhm....=)

Tillbaka
Topp