Val av skidor?

• Trådstartare Trådstartare user35807
  • Start datum Start datum
U

user35807

Guest
Val av skidor?
Jag har tänkt köpa två par skidor i år ett par till park och ett par för offpist men jag har svårt att veta vad jag ska ha. jag är 184cm och väger 80kg.

Skida 1:
en riktit bred skida för backcountry-jibbing som har egenskaperna att den är så LÄTT som möjligt ganska mjuk och väldigt bra att åka switch med i puder. har kollat på hell bent, line EP pro m.m. vet inte riktigt vilken jag ska välja, kom gärna med förslag!

Skida 2:
viktigt även med denna skida att den är väldigt lätt, den ska också vara ganska mjuk, popig och lekfull. kom med bra förslag!

Tack på förhand!

Val av skidor?
Vore ju rätt bra om man kunde få lite info om hur du åker och vad du har åkt på och varför du har tyckt som du har tyckt om dom skidorna för att kunna ge tips.

Val av skidor?
Jag har åkt på scrach BC, då jag bara haft ett par skidor, har även haft 4frnt stl ett tag. Jag tycker BC är en jättebra skida men nu när jag ska köpa två vill jag åt mer specifika egenskaper. Älskade 4frnten(05-06) i parken, men gjorde mig av med dem eftersom jag behövde något lite mer alround. Åkt en del puder och är ganska bra, men vill nu utveckla min åkning åt Pollard/pep fujas hållet, lite swich och lite mer flow. Har haft ca: 20-30 åkdagar senase åren men ska nu säsonga i whistler.

Val av skidor?
Okej! Hellbent är en skida jag oxå funderar. Har hört av folket på TGR att dom ska rocka bland träden. Mitt enda huvudbry är att dom kanske är lite för tunga för att jibba med. Det är trots allt en sandwich skida som inte har några spaceage matrial i sig för att lätta upp monstrena! Så förutom de skidor du redan har tagit upp så finns det väl bara Sir Francis Bacon att ta med i beräkningen. Sj tror jag nog lite mer på EP pro då de kommer vara lite lättare, och dessutom ingen bananform som HB. Mao dom kommer man kunna ta sig till åken utan att det ska kännas att man har snowblades på fötterna!

Skida nr 2 kan det vara klokt att kolla på 4frnt VCT, EHP190, Armada JpVsJulien.

Val av skidor?
EP Pro är den mjukaste skidan jag har känt på. Pontoon är en styv skida i jämförelse. (har trots det bestället ett par till mig) Skulle inte vilja landa med bakvikt på dessa.

Hellbent: Sök i detta forumet och du kommer få massa åsikter. Min är att ska du bara åka BC och det är löst så är det en grym skida men så fort det blir tillstymmelse till hårt så är den kass.

Sir Francis Bacon: Riktigt bra skida. Funkar kanon både i pist och off-pist.

Du har Hendryx oxå att kolla på. En sjukt bra skida både i pist och off-pist.

Line Prohpet 100 är ett alternativ oxå...

//H

Val av skidor?
Går det hoppa vettigt med hellbent och EP Pro då? kommer EP Pro vara lätt, är det massa special med den som gör att den är lättare än hellbent som ändå är något mindre?
skida två ska altså vara en ren parkskida vilket jag råkat missa att skriva!

Val av skidor?
Klart det går att hoppa men men landa med EP Pro känns svårt. Hellbent är ju en BC skida så...

//H

Val av skidor?
När jag säger hoppa menar jag nartuligt vis att landa med, menar du att det är bättre med hellbent än EP PRO?

Val av skidor?
Den är betydligt styvare än EP pro. Men den är fortfarande mjuk... Som jag skrev så är EP den mjukaste skida jag har känt på. Och då har jag känt på en del....

//H

Val av skidor?
Men vilka tror du är bäst för det endamålet jag beskrivit?, hellbent sägs ju vara tyngre?

Val av skidor?
Som jag har sagt och säger hela tiden så är EP Pro sjukt sjukt mjukt. Funkar säkert om du ska landa i 1 meter puder. Men inte annars.. Läs vad jag skriver så förstår du hoppas jag... Hur mycket spelar tyngden roll?

//H

Val av skidor?
Goodha 191 är lätta, lång svängradie och rejäl twin. Funkar utmärkt till bc-jibb. Det beror lite på hur breda du vill ha, en viss skillnad på ett par runt 100 i midjan och t ex HB, Line laggen etc.
Parklaggen ska jag inte kommentera iom att jag föredrar hårda skidor. (191an finns i två olika styvheter)

Val av skidor?
Hasse sa:
Som jag har sagt och säger hela tiden så är EP Pro sjukt sjukt mjukt. Funkar säkert om du ska landa i 1 meter puder. Men inte annars.. Läs vad jag skriver så förstår du hoppas jag... Hur mycket spelar tyngden roll?

//H
Shittes pommes frittes!
Är EP pro så jävla mjuka? Kände på HB förra året, och dom var verkligen fingerbending soft! Utan problem kunde jag böja dom rätt bra med bara 2 fingrar, och det va inte mkt tryck jag lade på då.
Skulle du rekommendera ett par SFB ist för HB/EP pro för puder åkning switch och annat runtflummande i the deep stuff?

Val av skidor?
sbf har väl inget rocker? men ep och hb har rocker right?

jag funderar på att köpa EP då den passar min åkstil och jag är rätt lätt.

Tillbaka
Topp