Val av skidor

Micke-A

Medlem
Val av skidor
Hej, och ledsen att det kommer en till liknande tråd som det redan finns massor av..

Jag skulle behöva lite hjälp med val av skidor.

Jag är 187 cm lång och väger 87 kg.

Problemet är att jag vill hitta en skida som passar till all slags åkning.. En kväll i backen, en vecka i riksgränsen, för att gå kortare turer med, för att spänna på snöskotern och sen åka orörd snö med, osv osv, och det är där jag går bet, vad skulle passa mig? För dom kommer att användas till allt, men mest i Sverige. Jag bor i norrbotten.

Jag skulle anse mig själv som en hyfsad åkare, slutade tävla när jag var 18, vart i alperna några vändor...

De jag har tittat på, och försökt läsa om är:

Line prophet 115
Völkl Katana
Moment Bibby pro
K2 Sidestash
Salomon Shogun

Eller något helt annat? Och slutligen, vad för längd på skidorna bör jag skaffa?

Tänkte montera ett par marker duke, eller F12 tour på dom.

Är tacksam för svar.

//micke

Val av skidor
Hur åker du? Vill du ha en charger så skulle jag säga Katana. Vill du ha en lekfullare säger jag bibby 190.

Jag testade nya Marker F12 i helgen och blev positivt överaskad. Kändes bättre på foten än Duken! :)

Val av skidor
Du listar skidor med lite olika karaktärer, jag har testat samtliga vid olika tillfällen. Med din tävlingsbakgrund, som även jag har, samt att du är lite tyngre än mig skulle jag säga Völkl Katana 190-197. Som allround offpistskida torde den vara mycket svårslagen. Jämför Bibby Pro som inte går att stå på hårt i pist med, den vill sladda hela tiden. Lite ungefär som de flesta skidor med jibbkaraktär, om man vill generalisera. Den är förmodligen är rolig i skogsåkning vilket jag inte kunnat testa tyvärr.

Val av skidor
gzon68 sa:
Du listar skidor med lite olika karaktärer, jag har testat samtliga vid olika tillfällen. Med din tävlingsbakgrund, som även jag har, samt att du är lite tyngre än mig skulle jag säga Völkl Katana 190-197. Som allround offpistskida torde den vara mycket svårslagen. Jämför Bibby Pro som inte går att stå på hårt i pist med, den vill sladda hela tiden. Lite ungefär som de flesta skidor med jibbkaraktär, om man vill generalisera. Den är förmodligen är rolig i skogsåkning vilket jag inte kunnat testa tyvärr.
Står du inte rätt på Bibbyn så släpper tailen ja..men det är klart som körvspad att du kan carva med den!
Andra jibb skidor som funkar fett bra i pist är Moment Night Train, Hendryx Idiosynaptic. Så frågar återstår egentligen. Vilken typ av åkare är du Micke-A?

Val av skidor
PNyberg sa:
Står du inte rätt på Bibbyn så släpper tailen ja..men det är klart som körvspad att du kan carva med den!
Andra jibb skidor som funkar fett bra i pist är Moment Night Train, Hendryx Idiosynaptic. Så frågar återstår egentligen. Vilken typ av åkare är du Micke-A?
Jadu, en mörkhårig åkare.. :D Jag gillar all slags åkning, utom is då kanske, allt från att ligga och dra stora svängar i en nypistad backe till att hika 2 timmar för att åka offpist och sen avsluta med ett par hopp i parken.

Det värsta jag vet är mjuka skidor som inte står emot när man tar i. Men det är ju en kompromiss jag letar efter, skulle jag bara åka pist så skulle inte några av skidorna som jag frågar efter platsa..

Tack för er hjälp, har ni andra skidor att tipsa om så fram med det, märkesbunden var jag när jag tävlade.

//micke

Val av skidor
PNyberg sa:
Hur åker du? Vill du ha en charger så skulle jag säga Katana. Vill du ha en lekfullare säger jag bibby 190.

Jag testade nya Marker F12 i helgen och blev positivt överaskad. Kändes bättre på foten än Duken! :)
Intressant de där med f12:an, på vilket sätt kändes den bättre på foten ?:)

Val av skidor
Henk021 sa:
PNyberg sa:

Intressant de där med f12:an, på vilket sätt kändes den bättre på foten ?:)
Den kändes inte lika upplyft som duken och mer lik en vanlig bindning. Sj tycker jag inte om att man står så högt upp på duken...sen hur mkt som EGENTLIGEN skiljer i höjd vet jag inte. Den bara kändes bättre :)

Val av skidor
okej okej :D

sorry för lån av tråd micke.

Hendryx Purple haze borde funka bra på beskrivningen, går att kötta på i pist med men den kostar ju så jävla mycke vilket är nackdelen.

Val av skidor
Henk021 sa:

Hendryx Purple haze borde funka bra på beskrivningen, går att kötta på i pist med men den kostar ju så jävla mycke vilket är nackdelen.
Min favvo av hendryxlaggen blev helt klart idiosynaptic! En riktigt bra skida för hela berget. Lite för bra bett i pisten för att den ska passa mig helt, men diggar man det så är det en göra allt skida av rang!

Val av skidor
PNyberg sa:
Henk021 sa:

Min favvo av hendryxlaggen blev helt klart idiosynaptic! En riktigt bra skida för hela berget. Lite för bra bett i pisten för att den ska passa mig helt, men diggar man det så är det en göra allt skida av rang!
trevligt skulle vilja testa den skidan:P Fasen va jag ångrar att jag inte kom iväg på nån av skidtestarhelgerna....

Senast ändrad:
Val av skidor
Testade Bibbyn i helgen och gillade dom skarpt. Även Moment Ruby var en trevlig bekantskap.
Annars är ju Black Diamond Megawatt en personlig favorit, håll efter kanterna så fungerar dom överallt!

Val av skidor
Flummapan sa:
Jag har ganska precis dina mått och är i en liknande situation(förutom tävlingbakgrunden som jag saknar). Funderar starkt på Line Mothership. Har inte åkt den men har läst mycket gott om den.

Dock spelar den kanske i den "köttigare" ligan och är ganska tung. Kanske inte så smidig i skogen heller.

Någon som har åkt och har lite åsikter?
Har ett par kompisar som kör/kört på den och ja..den spelar definitivt i den köttigare ligan. Men klart skog som inte är allt för tät ska väl gå att ta sig igenom med hedern i behåll. Däremot är det mer eller mindre bara att glömma parken..

Val av skidor
Micke-A sa:
Det värsta jag vet är mjuka skidor som inte står emot när man tar i. Men det är ju en kompromiss jag letar efter, skulle jag bara åka pist så skulle inte några av skidorna som jag frågar efter platsa..
Tror inte du skulle gilla Bibby då. Men kom ihåg att jag kan bara återge mina åsikter om en skida. Den enda "mega" rockerskidan jag testat hitttils som jag gillat någorlunda i pist är DPS Wailer 112RP. Det finns säkert andra tex. Super S7 och Hendryx Idiosynaptic som jag skulle kunna tänkas gilla. DPS:en har en egen tråd här där jag länkat till vad jag tyckte om just dem. Executive summary är att jag tycker att eftersom lite mer traditionella skidor har längre snökontakt upplever jag dem som rätt så mycket mer stabila, ingen förvånande åsikt eller slutsats gissar jag. Jag har inte park/jibb-bakgrund utan mer åt tävling mellan käppar :rolleyes: och är skolad därefter.

Val av skidor
Tja.

Tack för alla svar. DPS skidan lät lockande, men den är slut och går ej att få tag på förens i februari, så jag har nu beställt ett par moment bibby 190.

Skulle det visa sig att det inte var rätt val så kan man ju aldrig ha för mycket prylar :) .

Tack igen för all hjälp!

//micke

Val av skidor
Tror du blir nöjd med Bibby. Jag har i och för sig mina i 184 men är kortare och lättare än vad du är. Bibby svarar förvånansvärt bra i pist, även om Line SFB var snäppet vassare. Har inte testat dem i puder än men kan inte tänka mig att det är annat än underbara där. Hör gärna av dig med omdömen när du testkört!

Val av skidor
resandeman sa:
Tror du blir nöjd med Bibby. Jag har i och för sig mina i 184 men är kortare och lättare än vad du är. Bibby svarar förvånansvärt bra i pist, även om Line SFB var snäppet vassare. Har inte testat dem i puder än men kan inte tänka mig att det är annat än underbara där. Hör gärna av dig med omdömen när du testkört!
Tja.

Det låter bra, hoppas som sagt att man blir nöjd. Skidorna är skickade till mig idag så med lite tur så blir det provåkning inom kort och då återkommer jag med vad jag tyckte.

//micke

Val av skidor
Tja, lite sent kommer det lite feedback på skidköpet för er som är intresserade.

Efter ha legat sjuk och jobbat enormt mycket så var ångestnivån rätt hög när man såg skidorna varje dag med inte fick någon chans att kunna ta sig till backen, men så äntligen hände det..

Om jag ska vara helt seriös så var jag rätt skeptisk över mitt köp när jag klickade i pjäxorna och stakade mig mot liften, satan va breda dom var.. Blev ännu mer skeptisk när jag upptäckte att det var riktigt packat och vindpinat på toppen, tankar som: Hur fan ska man få fast dom här plankorna i det här föret, flög omkring i huvudet.. Men skam den som inte försöker..

Efter ett par hasande första svängar så tog jag mod till mig och släppte på, tankarna som tidigare fanns i huvudet byttes snabbt till: Undrar om jag ställde bindningarna tillräckligt högt, då jag har en tendens att kliva ur dom när man pressar lite..

Men sen blev det liksom helt andra tankar, hur fan är detta möjligt? Visst, jag har åkt bättre pistskidor och jag hade inte sett över kanterna ordentligt men det gick verkligen att få fast skidorna i backen, visst man fick positionera sig lite för att de inte skulle släppa i tailen, men alla skidor har olika karaktär, så om man är helt ärlig så måste man positionera sig rätt på alla olika skidor.

Efter ha kört dessa ett par gånger nu så stämmer mina första intryck rätt bra, dessa skidor har enligt mig riktigt bra pistegenskaper. Det går verkligen att stå på och ta stora skärande svängar med dom. Tyvärr så har jag inte haft någon chans att köra lössnö än, men det kommer en återkoppling på det senare.

Så tack för hjälpen med va av skidor PNyberg, och även ni andra som hjälpte till.

//micke

Tillbaka
Topp