Val av skidor?

w-i-l-l-e

Ny medlem
Val av skidor?
Tja!
Har åkt bräda de sista tre åren. Men nu när jag ska köpa ny utrustning så blir jag lite sugen på att köpa skidor.
Hade tänkt att åka park men även lite utanför pisten (ute efter twintips).
Är 175 lång och väger typ 58kg.
Snälla hjälp mig är riktigt tacksam för svar (begagnad eller ny utrustning spelar ingen roll).
Hoppas ni kan hjälpa mig :)

Wille

Val av skidor?
Har du tänkt köra mest park eller mest puder? Jag skulle satsa på någon skida med en skida med 85-90mm i midja för att få lyft i pudret, utan att samtidigt ha för stor skida i parken.
är inte så jätteorienterad i skid-djunglen, men skulle väl säga att Völkl Karma, Ledge eller Rossignol Scratch kan vara något.

K2 Kung Fujas är en skida jag själv har åkt på och kan rekommendera, men den är mer inriktad på pudret än parken då den har lätt tail-tip rocker och 95mm i midjan. Kung Fujas funkar i parken, men är enligt mig (som är ungefär lika stor som du) lite tunga för att vara bra att hoppa med.

Du kan gå till en skidbutik och prata med dem om dina önskemål så har dem säkert några tips och förslag ska du se.

Val av skidor?
Här har du några förslag:

https://www.freeride.se/admarket/ad.php?id=88782
Har haft samma modell fast året nyare. Grymt sköna parkskidor som funkar bra i pist också.
Lätta att hoppa och snurra med den mittmonterade bindningen.
Puderåkandet blir lidande pga mittmonterat och inte så bred skida, men de funkar.

https://www.freeride.se/admarket/ad.php?id=87295
Har inte åkt på denna, men de sägs att den ska vara en väldigt bra skida.
skulle väl personligen säga att den riktar sig mer till offpist än parken, men funkar säkert bra i parken ändå.
ev. att den blir på gränsen till lite lång.

https://www.freeride.se/admarket/ad.php?id=86864
Ren och skär parkskida om du frågar mig.
Funkar nog på hela berget, men rätta elementet är i big-jumpen i parken.
Borde bli bra i längd till dig tror jag.

https://www.freeride.se/admarket/ad.php?id=86754
Också en parkskida, som säkert funkar dugligt i pisten och utanför.

https://www.freeride.se/admarket/ad.php?id=88298
Liknande de två tidigare förslagen. Parkskida som funkar till lite allt möjligt.

Såg att du håller till i Stockholmstrakten, så jag tog skidor i området.
//Johan

Val av skidor?
Tack så jävla mycket!
Riktigt schysst, roligtatt det finns folk som lägger ner sin själ i andras problem!
Återigen TACK! :D :D :D

Val av skidor?
Lånar tråden lite hoppas det är Ok.

Jag har åkt snowboard nu i ca 10 år och innan dess så åkte jag la kanske 4-5 år skidor och var la kanske inget stjärnskott men åkte alla pister ganska snabbt och aggressivt. Nu har jag börjat få suget för att börja åka skidor igen. Och här till mina frågor.

Vad för skida är att rekommendera mig eller vad ska jag kolla på.

Åker/vill åka

60% Park
20% Pist
20% Puder

Är 193 Cm och väger in någonstans runt 98 kg

Val av skidor?
Jennerfors: skulle väl säga att K2 Revival eller Völkl Bridge är något kanske.

Båda skidorna finns i långa alternativ då du var ganska lång + att båda skidorna har ganska stor midja ger lite lyft i pudret. Båda skidorna klassas väl som parkskidor, vilket jag skulle gå för med tanke på att du vill åka mest park.

Jag skulle valt något med bredare midja än "normalt" för din storlek och för att få lite lyft när du hamnar utanför pisten. skulle inte välja något med mindre än 90-95mm i midjan.

Val av skidor?
Blom_90 sa:
Jennerfors: skulle väl säga att K2 Revival eller Völkl Bridge är något kanske.

Båda skidorna finns i långa alternativ då du var ganska lång + att båda skidorna har ganska stor midja ger lite lyft i pudret. Båda skidorna klassas väl som parkskidor, vilket jag skulle gå för med tanke på att du vill åka mest park.

Jag skulle valt något med bredare midja än "normalt" för din storlek och för att få lite lyft när du hamnar utanför pisten. skulle inte välja något med mindre än 90-95mm i midjan.
Okey tack för infon.

Hur är det med bindingar?

Val av skidor?
Bindningar är jag inte så bra på, du får hoppas på att någon med bättre koll svarar på denna tråden...
men skulle väl välja några bindningar med hög DIN-skala med tanke på din vikt.
Har hört från kompisar att Marker är bra bindningar (och snygga om du frågar mig)
Har Marker Griffon på mina K2 Kung Fujas och på mina K2 Hellbent, och jag supernöjd med dem.

Val av skidor?
Blom_90 sa:
Bindningar är jag inte så bra på, du får hoppas på att någon med bättre koll svarar på denna tråden...
men skulle väl välja några bindningar med hög DIN-skala med tanke på din vikt.
Har hört från kompisar att Marker är bra bindningar (och snygga om du frågar mig)
Har Marker Griffon på mina K2 Kung Fujas och på mina K2 Hellbent, och jag supernöjd med dem.
Okey tack för hjälpen.

Blir la någon vända in till GBG snart annars och då kan man ju gå in hos skistore och höra vad dem har att säga,.

Val av skidor?
Väger lika mycket som dig Jennefors och kör på ett par Armada Alpha 1 i längsta modellen med Look Pivot 14. Störtskön skida som fungerar till det mesta, och en stabil bindning som bör klara av din vikt.

Tillbaka
Topp