Val av skidor

Val av skidor
Tja, jag heter Filip och fyller snart 18. Jag har åkt skidor sedan jag var 7 och har nu lite svårt att välja vilka skidor jag ska köpa. Jag har varit inne mycket på Head Supershape Magnum 14/15 och även teståkt dem. Blev lite smått kär när jag testa dem. Väldigt lätt åkta och de gjorde mycket av jobbet åt mig. Jag åker mycket pist men gillar givetvis att åka lite offpist med. Så därför har jag även börjat kolla på all-mountain skidor. Jag har inte riktat in mig eller ens testat all-mountain skidor men undrar om det skulle vara något att satsa på om jag vill börja köra off-pist? Ska även säga att jag just nu hittat ett par Magnum för 4521kr ifrån snowinn och kände mig liten sådär tvingad att fråga här. Jag skulle själv säga att jag är en relativt avancerad åkare. Tacksam för snabba svar! :)

Val av skidor
Vill du ha en skida som funkar utanför pisten ska du absolut inte välja Magnum. Magnum är en jättehärlig skida så länge det är fint underlag i pisten annars tycker jag det finns bättre val att göra. Hur mycket offpist har du tänkt att åka? Vill du ha en skida som funkar 50/50 eller mer en för kanske 70-75% pist?

Val av skidor
Det ligger nog mer åt 30/70. Tyckte magnumen var helt underbar, men har ju inte jätte stor erfarenhet som vissa här. Vet inte riktigt hur den var på dåligt underlag men tyckte den bet väldigt bra i isen. Även när det blev lite uppkört funka den relativt bra. Håller dock med att den funkar absolut bäst med bra underlag.

Val av skidor
Ja den har ju ett grymt isgrepp. Om jag vore dig skulle jag kolla på tex Völkl RTM 81 eller 84. En skida som är grym i pisten men som är lite bredare.

Val av skidor
Det är inte som med äktenskap, med skidor du kan ha flera älsklingar. Köp magnumen till att börja med om du gillar den. Skidåkningen blir roligare när man har rätt verktyg för rätt backe.

Tillbaka
Topp