Val av stabil tech-bindning

carl_couloir

Aktiv medlem
Då flera allmountain skidor börjar gå neråt i vikt så har jag bestämt mig för att testa på att få till en bra kombo som det går att tura med också genom att köra med inserts och shifta bindingar.

Jag har tidigare kört med G3 ION LT på mina turskidor och funderar på om dessa ska flyttas med över eller om jag ska sikta in mig på en annan bindning. Det jag är på jakt efter är den mest freeride-stabila tech bindningen som inte väger allt för mycket så Marker Kingping och Salomon Shift funkar inte.
Har utöver G3 ION LT kikat lite på ATK FreeRaider 14 eller nya G3 ZED 12.

Safe turns
/C

Är det lättare än Ion LT du fokar på?
Salomon MTN kanske skall med på listan i så fall? Helt utan barnsjukdommar i första generationen vad jag kunnat läsa mig till. Är nöjd med det lilla jag åkt på mina. Väger 82kg (29 i pjäxor) och mediumfjädern verkar räcka för mig. Stark tådel. Bra handhavande med bromsar och hälhöjare. Om man har broms monterad behöver man aldrig vrida hälen. Kanske lite grova steg mellan de tre medföljande fjädrarna, så det borde funnits några fler att välja på. Tydligen är det ett rejält steg upp från mellanfjädern till den styvaste. Borde nog ha funnits en till där emellan. Liten och lätt, men robust intryck.

sjo_orret sa:
Är det lättare än Ion LT du fokar på?
Salomon MTN kanske skall med på listan i så fall? Helt utan barnsjukdommar i första generationen vad jag kunnat läsa mig till. Är nöjd med det lilla jag åkt på mina. Väger 82kg (29 i pjäxor) och mediumfjädern verkar räcka för mig. Stark tådel. Bra handhavande med bromsar och hälhöjare. Om man har broms monterad behöver man aldrig vrida hälen. Kanske lite grova steg mellan de tre medföljande fjädrarna, så det borde funnits några fler att välja på. Tydligen är det ett rejält steg upp från mellanfjädern till den styvaste. Borde nog ha funnits en till där emellan. Liten och lätt, men robust intryck.
Nej att bli lättare än ION LT är inte målet men vill ogärna gå över 500g per bindning.

Ska klart kolla på Salomon MTN också

/C

Om du verkligen vill köra inserts så har du ju möjligheten att köra en köttig alpin bindning, så om du när du turar enbart kräver att du sitter fast bra och är så lätt som möjligt så är väl de bindningar du nämner bra, ZED12 och ATK FR14.

Skillnaden i åkning upplever jag dock ganska mkt mellan mina ATK FR12 och Dynafit Radical 2FT. Den ena känns väldigt "tech" och den andra mer mjuk iom elasticiteten i tån. Litar betydligt mer på den senare.

När jag köpte nya bredare tur/allmtn-lagg nu funderade jag på inserts, men bestämde mig för att bara köra tech och valde årets Dynafit ST Rotation12 som är lite lättare än sin föregångare radical2ft (Runt 600 gram). Kommer funka till all åkning jag gör, och enda gången jag kommer sakna vanliga alpina bindningar är väl om man kör NM eller liknande.

Mitt råd till dig:
1) gör som du tänkt med inserts och sub 400 g bindning
2) Kör enbart typ Radical 2ft eller ST Rotation 12 eller Vipec

Sen beror de väl lite på vad du kör för skidor, hur stor du är och hur stort du går.

Tycker ju att Vipec låter som det du är på jakt efter. Jag har dock inte kört den men frun har den. Hon gnällde dock när hon kom hem på Keb för att hennes hade krånglat lite att komma i osv medan övriga i gänget, som körde G3 ION nånting inte hade haft några som helst problem. Vipec är ju lite plastig helt klart. Den har ju dock i teorin en jäkla bra utlösningsmekanism och den väger väl inte mycket över 500?

grym input alla,

insåg att jag kanske var lite luddig innan, men det är precis som eriC1 är inne på, en bra alpinbinding för piståkning och sedan en bra setup för turande.

Min tanke är som sagt att gå från två par skidor till ett par, jag kommer att behöva skaffa mig ett par allmountianskidor för mitt jobb som skidlärare i vinter utöver mina pistlagg och då tänkte jag att jag kanske kunde hitta en lösnng där jag kan sälja mina Salomon MTN Explore som jag har som turskida idag med fokus på just turande. Såväl Blizzard Rustler 9 som Head Kore 99 är relativt lätta så om även en en +90mm skida som det rör sig om kanske är lite för bred för piståkning så tycker jag det är värt ett försök för att minska ner skidarsenalen. För mer hårdare friåkning så har jag ett på Blizzard Rustler 11 med Marker Kingping på för kortare turande med mer uttalat fokus på att stå på, på vägen ner.

/C

Tillbaka
Topp