val av systemkamera

deenka

Ny medlem
val av systemkamera
hejsan!

undrar om nån har några tipps om bra systemkameror??? de får då inte vara för dyra:P
Ett ca pris på 10 000... är bara 16 så har inte så mkt cash o röra mej med

val av systemkamera
kolla på någon fotosida, där får du garanterat mer svar !

är inte så indsatt i kameror, men typ nikon d70 - d80, eos 400d, eller något sånt.

val av systemkamera
Använd gärna sök funktionen nästa gång, efter som det massa sådana trådar. Men kan rekommendra Canon EOS 400D (som jag själv har), en riktigt skön kamera, tar inte upp nån plats, inte allt för avancerad. Canon kamerorna har oftast en bra passform för mindre händer medans Nikon har gjort sina kamerorna för dom med grovare händer.

val av systemkamera
canon 30d

bästa kameran för 10k och neråt enligt mig (dock med 18-55 objektiv men det duger som start objektiv)

sen undrar jag varför alla nämner 400d och d80 men aldrig 30d?
det är ju mer d40x som står sig mot 400d och d80 som står sig mot 30d

Senast ändrad:
val av systemkamera
Jag köpte en Nikon d80 och är jävligt nöjd.
Greppet är helt suveränt.
Jag kan verkligen rekomendera den.
Kolla: www.fotosidan.se där finns en hel del mer detaljerade recensioner.

val av systemkamera
en eos1 kan man väl få relativt billigt begagnat nuförtiden. Så får du dig en rejäl kamera dessutom. Annars e väl tipset att lägga så mycket pengar som möjligt på objektiv istället för hus nu när du inte har så mycket cash att röra dig med

val av systemkamera
Swanbeck sa:
köpte en Nikon D40x hus (svart) + AF-S DX 18-135/3,5-5,6G ED II

nyss hört att dom ska duga ganska bra! :)
Har du ens någon som helts aning om vad alla bokstäver står för på ditt objektiv? känns som folk köper det dom "hört" är bra men har ingen aning om vad dom köper ändå!

val av systemkamera
busmissen sa:
en eos1 kan man väl få relativt billigt begagnat nuförtiden. Så får du dig en rejäl kamera dessutom. Annars e väl tipset att lägga så mycket pengar som möjligt på objektiv istället för hus nu när du inte har så mycket cash att röra dig med
Nån som vet vad han pratar om, sattsa mycke på objektiv ist, köp en D50,D70,D70s eller liknande sen sattsar du resten på objektiv, telezoom alt extrem vidvinkel/fisheye! blixtar osv. man kommer inte långt på ett dyrt hus sen inga objektiv att utnytja det med.

val av systemkamera
Waster sa:
Swanbeck sa:

Har du ens någon som helts aning om vad alla bokstäver står för på ditt objektiv? känns som folk köper det dom "hört" är bra men har ingen aning om vad dom köper ändå!
eftersom ja är nybörjare så ska det där duga att ta schyssta skidbilder med! till en början!

val av systemkamera
Swanbeck sa:
Waster sa:
Swanbeck sa:

eftersom ja är nybörjare så ska det där duga att ta schyssta skidbilder med! till en början!
Vad ska du då med en d40x till? skidbilder klarar du nog med en betydligt billigare kamera!

Senast redigerad av en moderator:
val av systemkamera
skulle heltklart föreslå 400D en underbar kamera enligt mig... har själv en sådan och är mkt nöjd med den...
och om du har 10 så har du dessutom lite pengar för att köpa extra saker så som stativ, blixt objektiv osv osv

val av systemkamera
D80 foooshooo!

Jag har en d80 och är verkligen nöjd !! riktigt skön grepp, inte så liten som d400 som försvinner i mina björn händer!

Jag säger d80 HELA VÄGEN!

val av systemkamera
Bjorsberg sa:
skulle heltklart föreslå 400D en underbar kamera enligt mig... har själv en sådan och är mkt nöjd med den...
och om du har 10 så har du dessutom lite pengar för att köpa extra saker så som stativ, blixt objektiv osv osv
Håller helt med, sen tycker jag man även ska blicka framåt, tänker man updatera sig med nytt kamerahus i framtiden blir det ju att man köper av samma märke då man har passande objektiv etc. Så tänk på sånt också!

val av systemkamera
Köp inte D40 om du vill ha en kamera att utvecklas med, du måste dessutom ha objektiv med inbygd fokusmotor och kommer inte kunna använda gamla manuella objektiv. Jag köpte D80 och är sjukt nöjd...Hade behövt D200 av en anledning men pengarna imellan var inte värt det: Jag skulle få ljusmätning med mina gamla manuella proffsobjektiv. Men det är inga större problem att hitta rätt med exponeringen. En till två bilder så ligger man ganska rätt...Men det gäller ju att kunna lite då och inte bara köra auto och skjuta.

Men som sagt...D80 eller om du hittar en begagnad 30d om du föredrar canon.

val av systemkamera
Jag tycker inte att du ska bränna alla pengar på ett häftigt hus. Köp ett "lagom"-hus, Canon 350/400D eller liknande. Lägg lite mer pengar på ett objektiv istället.

Jag tänkte själv att "kitobjektiven duger åt mig", men det ångrar jag i efterhand. De är inga bra objektiv...och nu sitter jag här med två värdelösa objektiv som inte går att sälja och som inte bringar mig mycket till glädje.

Slutligen, sökte du innan du skrev ditt inlägg? https://www.freeride.se/forum/search.php?search_id=1551290137

val av systemkamera
Rekomenderar Canon Eos 400d. Kopte min i Japan, gar under namnet Canon Eos KISS haer. Fick den for 70 000 Yen, DVS 4000 kr inklusive tva objektiv , 18/55mm och 55/200 mm... KOmmer ut en ny, Canon EOS 450 D i mars eller CAnon EOs Kiss x2.

val av systemkamera
deenka sa:
hejsan!

undrar om nån har några tipps om bra systemkameror??? de får då inte vara för dyra:P
Ett ca pris på 10 000... är bara 16 så har inte så mkt cash o röra mej med
Vet in om du köpt nått än med skulle satsa på en EOS 400D.
Enkel och bra systemkamera, sen köper du ett objektiv till.

Nu får du kamera för runt 5000kr

Tillbaka
Topp