Val av telebindningar

Skull

Ny medlem
Val av telebindningar
Halloj

Svärfar åker till USA och ska in på REI å då tänkte jag att han skulle få köpa ett par nya telisbindningar till mej. Frågan är bara vilka han ska få köpa. Ur REIs urval av bindningar har jag valt ut följande kandidater.

G3 Targa X Mountain Telemark Bindings

G3 T/9 Targa Bindings - All Mountain

Black Diamond O2 Mid-Stiff Telemark Bindings - Standard

Black Diamond 01 Midstiff Telemark Bindings - Regular

G3 Targa Ascent X Mountain Telemark Bindings

http://www.rei.com/gear/expert_advice/category/4501661?vcat=REI_EXPERT_ADVICE_SNOWSPORTS

Jag har sökt lite och fått lite olika infallsvinklar. Jag åker relativt "lätt" men gärna oxå på skär i hög fart och vill ha en stabil, hållbar och problemfri bindning som även fungerar bra på toppturer. Jag har huvudsakligen åkt på Cobror och gillar dem men vill bredda erfarenheten. Jag lutar just nu åt Targa men har sett många med trasiga hälplattor, hur är det med det? T/9 har nämnts som för klen. Stämmer det? O2an är ju lite annorlunda, hur stabil i sidled är den? Hur är det med de pivoterande bindningarna, håller de, krånglar de...är de värda de extra pengarna (Cobrorna funkar ju ändå helt ok att gå med). Vad skulle ni välja? Alla synpunkter uppskattas. Jag tänkte få dem monterade på ett par ScottyBob med midja mellan 80-90 mm.

Så vad tror ni???

Val av telebindningar
Har bara testat nån av de du radade upp men hær kommer min åsikt.

BD O1:
+ Lætt att gå upp med
+ Enkel att skifta mellan gå- och skid-mode med staven
+ Bra flex
+ Verkar vara en konstruktion som håller, vad gæller gåfunktionen
- Tycker den kænns før klen i sidleds
- Hælhøjaren ær bara ren skræp, bøjer sig och trillar ner hela tiden

Væljer du mellan O1 och O2, så fråga dig hur mkt du kommer gå med dom...ju mer delar (O1) ju mer kan gå sønder. Dock stor skilland att gå uppfør med!

G3 Ascent:
Kændes stabilare i sidleds æn BD. Bara testad under kortare tid så ingen stor erfaranhet av den, bara førstaintryck.

Angående bindningar med gå-funktion, har vænner som anvænt både BD och G3 hela sæsongen, ca. 70 dagar och då bara toppturer på mellan 4-8h samt længre turer på upp till 10 dagar med pulka och de har inte haft några problem med att de går sønder.

Kør sjælv på R8 Cobra, men funderar på att uppgradera den till en R8 Tour eller satsa på nya NTN. Och som du sæger "Cobrorna funkar ju ändå helt ok att gå med", men skillanden att gå ær stor mellan vanlig och t.ex. O1.

/Viktor, insønad i Lofoten :)

Val av telebindningar
OK men en annan sak om pivot bindningar. Hur väl sitter de fast i låst läge? Alltså om man jämför en Diamir Freeride och en vanlig alpinbindning så är det ju lite glapp i Freeride. Är det något sådant i en pivotbindning eller låser den ordentligt? Hur väl står sig de i pisten mot en "vanlig" bindning.

Val av telebindningar
Jag tyckte inte det va nått mærkbart glapp, dock har jag bara åkt offpist med de.
Svårt att jæmføra randobindning med telis, jag kør på en T2X pjæxa och den ær ju ganska låg så blir ju ændå inte en superprecis øverføring av kraft till skidan.
Men skulle ju tippa på att en R8 eller liknande kænns mkt stabilare i pist!
Har heller inte varit med om att bindningen, iaf O1 gått øver i gå-funktion under åkning.

Val av telebindningar
En annan fråga är ju prisvärdheten. Targa kostar ca 1100 i USA men då tillkommer ju ca 200 för hälhöjare, och 250 för extra 15 mm plattor. Tot ca 1550 (å då är bindningen röd och höjningsplattorna av någon anledning svarta... ser ut som styrk) Är det då värt att lägga till ca 400 och få ett par snygga R8or (1890 på Northstar, billigare någon annanstans?)? Och om det är det är det då värt att lägga ytterligare ett par tior för att få G3 Ascent (1930 på REI)?

Så nu väljer jag mellan:

G3 Targa (röd/svarta plattor) tot ca 1500:-
G3 T/9 (hur är det med hållbarheten på tåbygeln i aluminium?) tot ca 1650:-
G3 Ascent (är ju T/9 med pivot, hållbarhet???) tot ca 1930:-
Cobra R8 tot ca 1900:-

alla val..../martin

Val av telebindningar
På Cobra R8 bindning körde jag hela förra säsongen, riktigt nöjd med den. :)
Enligt mig hållbar, bra flex och vridstyv. Gjort många längre turer med den så visst går det och den gör inte bort sig i pisten, känns väldigt precis.

Mot slutet av säsongen så började skruvarna, som håller delarna av bindningen fast i de plattor man skruvar fast i skidan, att slitas och va tvungen att byta dom. Gick som reklamation hos Rottafella, som är väldigt lätta att ha och göra med. Men verkar som de haft problem med gängorna i de plattorna, men att de nu fixat det. Har en kompis vars byglar/vajer knäckts.
Väldigt lite problem med att fjädern skruvar ut sig, utan håller sig så hård/lös du vill ha den.

Annars en mkt trevlig bindning som tåler av riktigt hård körning på i och utanför pisten.

Hur långa toppturer kommer du gå och hur många brukar det bli en säsong? Om det är någon idé att skaffa Ascent.

Senast ändrad:
Val av telebindningar
Nu tror jag att jag har bestämt mig.

Det blir nog Cobror ändå. Orsak: priset. jag har hittat dem för under tusingen i USA.

T/9 och Ascent har fallerat allt för ofta, även om man inte hör alla som är nöjda så är det nog många som klagat över hållfastheten.

Targan har har nästan bara hört gott om förutom antiisplattans hållbarhet och nu priset.

Så det blev ett tråkigt men säkert val.

/Martin

Val av telebindningar
Du har inte funderat på Hammerhead? Har bara hört bra saker om den bindningen, du kan ju själv ställa hur aktiv den är i fem steg bla. Har inte riktigt tid med fler utläggningar måste iväg tyvvär, men jag skulle definitivt ha med den som en kandidat omjag vore du! Lycka till med bindningsköpet

Val av telebindningar
Jo jag har nog haft den med ett tag men min personliga uppfattning är att den helt enkelt inte är så väldesignad. Kan ju låta banalt men så är det. Dessutom så är den ju ganska mycket dyrare.

Val av telebindningar
Blir det en R8'a eller R6'a?

Min personliga erfarenhet är att cobrorna går sönder oftare än både targa och T/9'an. Plasten i häldelen är för hård och på samtliga av dom 10 R6'orna vi monterade på förra säsongen knäcktes plasten i fästet till metallbiten som håller fast kabeln. R8'an i sin tur är osannolikt tung. I princip lika tung som linken bindningen och dessutom mycket mera aktiv utan särskilt stora möjligheter till justering. En tung binding som driver skidspetsarna ner i snön är ingen dröm att knata runt med.

Men köper du en Cobra kan det vara en idé att köpa en häldel från G3 med tourthrow funktionen. Det är ett galet grymt och effektivt sätt att minska motståndet när man vandrar för en nästan osynligt liten peng.

Lycka till!

Val av telebindningar
Har också hört R6:an ska vara kass, men R8 har jag haft väldigt lite problem med. Har ett 10-tal kompisar som använder R8 under 1-3 säsonger och ca 30-100 skiddagar/säsong och bara en har gått sönder och inte varit med om det problemet som VirkningsVerkstaden nämner på R8.
Kanske har haft tur med riktigt bra exemplar! ;)

Vad gäller Linken. Vet inte hur kvaliteten är nu men tidigare exemplar har en tendens till att gå sönder i tid och otid. Kanske blivit bättre i de nya modellerna?

Tour Throw verkar ju vara ett smart system, faktiskt inte hört talas om...tack för den VirkningsVerkstan! :)

Tillbaka
Topp