Val av top-of-the-line skidor - råd sökes!

jootolaw

Medlem
Det är hög tid för mig att slänga ut min gamla sönderkörda utrustning, och köpa nytt. Det är förstås nära nog omöjligt att läsa sig till "rätt" skida; det finns hur mycket som helst, och åsikterna och åkstilarna går isär. Men, följande utgångspunkter har iallafall jag:

* 185 cm lång, ca 90-95 kg. 45 år, i den mån det spelar roll.
* Varierad åkstil; från högfartscarve i pist, till nån helikoptertur per år i Sverige. Sannolikt kommer jag inte göra några toppturer, så tech-bindningar etc känns inte nödvändigt.
* Hyfsat god åkare? Det finns alltid de som är väsentligt bättre än mig i backen, men jag har känslan av att jag har en rätt OK teknik jämfört med det stora flertalet.

Vad jag tror jag letar efter (argumentera gärna emot!) är en rätt klassisk all mountainskida, som funkar bra i lite bråkig nordisk snö, och samtidigt är grym i pisten.

Eftersom jag bestämt mig att inte ha några budgetrestriktioner, så började jag uppifrån i prislistan, och fastnade rätt så snabbt för endera av dessa två:

* Völkl V-Werks Katana (184 eller 191 cm??)
* Hendryx Rhino Chaser

De är nog lite olika till sin karaktär, men verkar fånga det breda användningsområdet som jag söker. Jag har som sagt inte kört nån av dem, vilket ju är en brist....

Sen är det dags att samtidigt fixa nya pjäxor som gärna matchar skidvalet, men det är en helt annan fråga. Om nån har bra tips, släng in dem i tråden också, vetja.

Någon som har kört bägge ovanstående skidor och har möjlighet att ge några korta jämförande intryck??

Om inte, andra tips (Project Opinion, Blizzard Cochise, etc)?

//Claes

Hendryx Rhino åker med dig, dom kräver sin åkare och du skall nog se till att provåka inna du köper sådana
Kan hända att du blir helfrälst på dom. Skulle i så fall rekommendera att du går ner tills ett par Funk 182 eller 188 eller 917 186. Oavsett så är HX grymma carvingmaskiner
Katana V-werks 184, lätta kvicka grymma i pist, väger väl hälften av ett par Rhino. Har inte provkört i offpisten. Kanske lite väl nerviga i sitt beteende.
Men provkör först och bilda dig en egen uppfattning
Pjäxor, några som passar och med minst 130 flex för att matcha skidorna och vikten din
T.ex K2 Pinnacle 130, om den nu skulle passa din fot

GC

Bra råd du har fått hittils, jag håller med om samtliga råd och har dessutom provkört båda och det är en rätt rejäl skillnad mellan Hendryx som är mer pist-carv och Katanan som är en lätt men ändå kraftfull allroundskida.

Cochisen eller El Capo kan vara skidor du ska ha om du ska hantera lite jobbigare snö framförallt om du blåser på med, men V-werks Katanan gör inte bort sig där heller även om du måste köra den mer tekniskt. Det värsta med Katanan är att den känns nästan för lätt vid bra förhållande... om nu det kan vara ett problem! Men Med din längd/vikt så borde inte 191cm vara några problem och då känns den desutom lite mindre nervig :)

Inga skidor i denna klass är speciellt dåliga (då vi oftast brukar vara en bråkig skara åkare som gillar denna typ av dyra/bra skidor) utan det handlar främst om vad du tycker är skoj o premierar.

Stöcklis eller kästles skidor i 88-100 mm midja kan även dessa vara ett alternativ då dom är betydligt mer förlåtande idag. Vill du ha ännu lite större skida som mer kommer in på puder, men som du ändå kan slarva ner för en pist ibland kan du provköra Blizzards Spur som även denna är lite kolfibrig.

Lycka till!

Har avverkat drygt fem veckor på Völkl V-Werks Katana, två veckor i Japan, två veckor ski offpist randonnée med UCPA, en vecka med "vanlig" offpist även den med UCPA och några vändor i Hemsedal.

Jag kan lugnt säga att om man är på jakt efter en skida som klarar det mesta så är denna ett riktigt bra alternativ, inte jättetung att tura med, går att stå på riktigt bra i pisten både i korta (kräver sin skidteknik) och långa svängar, slaktar utan problem uppkörd och stökig offpist och ger helt ok flyt i "bottenlöst" Japan-puder.

här kan du läsa min recension från förra året
https://www.freeride.se/prylar/skidor/2014/volkl/katana-v-werks.html

Bon ski!
/C

Spinner vidare på vad GoranC skrev

Har haft ett par Hendryx Funcalistic och dom skidorna enligt mig är svår jobbade. Har nu ett par Hendryx Cash Is King och det är en dröm att åka på. Tänker du sväng vänster så gör dom det, helt underbara.

Sen att årets modeller har genomgått en stor bantningskur gör inte saken sämre

Hej,

Kapar denna tråden en sväng.
Är också på jakt efter nya skidor och fastnat för Katana V Werks och DPS Wailer 112RP.

Jag anser mig vara en god/avancerad åkare som helst åker offpist men finner även nöje i att bränna nerför pisten.
Vad jag vill få ut av skidorna är en one quiver ski som kan ersätta mina Sickday 110 som jag har varit väldigt nöjd med.

185cm lång och väger in på 75 kg med starka ben som tål mycket stryk under dagen.
Bindningen kommer bli en Duke EPF för att kunna gå uppför om tillfälle ges. Jag har ungefär 30 skiddagar per år och kommer närmast åka till Whistler nästa år.

Tacksam för inputs!

Tillbaka
Topp