Val D Isere Off-pist

• Trådstartare Trådstartare BigAir
  • Start datum Start datum
B

BigAir

Guest
Val D Isere Off-pist
Tjena! Har en frågan om offpist i Val D Isere.

För att få upp lift kartan klicka på den där bruna grejen med snöstjärna -> http://www.valdisere.com/gb/domaine/plan/plan.php

Om ni kollar längst till höger på kartan och zoomar in lite, Där vars det är ett sjukhus kors och det står L´AIGUILLE PERCE 2748, går det att slinka över kammen ner till höger, för att sedan åka lite höger och sen neråt nästan till 3 sec byn? Om ni inte vet var jag menar så menar jag där vars det står ett Rådjur/Hjort och under RESERVE NATURELLE och sedan neråt mot 3 sec.

Nån som vet om det går att åka där och ta sig från liften dit?

Hur var det isåfall?

Långt att staka när man kommit ner?

Val D Isere Off-pist
Hoppas att jag förstått dig rätt.

Vad gäller första delen av åket så är det inga problem att åka där. Däremot beroende på hur du vill åka ner till byn (Breviers) så kan det bli problem då det som på pistkartan ser ut som en möjligt åkbar väg (ravinen nedanför där det står vallon de la Sache som går hel vägen till byn) ser ganska dålig ut på plats, kanske är möjligt att åka men har inte själv testat. Dessutom så ligger slutet av detta åk ganska lågt (1550 m) så det är mycket mindre snö i slutet än i början. Mitt råd är att åka den svarta backen Sache sista biten ner till byn, är det dåligt med snö är denna bit kass men det går. Då slipper du staka till liften. Se bara till att ta dig ut till pisten i tid.

/Magnus

Val D Isere Off-pist
Jag har ju redan sagt ungefär vad Magnus säger ovan. För att understryka nyttan av att åka med guide om man inte kan ett område så kan jag berätta följande lilla historia från igår som jag fått hemskickad:

"Igår var det fullt pådrag. 5 st danskar fastnade i Bois du Laye dvs skogen rakt under Mickey Mouse om du varken svänger av till Tignes eller Val utan bara fortsätter rätt ner till dammen. Det är sällan någon åker där i och med att det oftast går laviner rätt ner. Ock man är ju verkligen fast. De lyckades iallafall trots det snöfall och moln som var igår... Vid sju började deras kompisar ringa då de inte hade kommit tillbaka. Jag antar att de lyckades på ett ungefär beskriva var de var.

De som kallades in var pistörer från Val & Tignes, Gendarmeriet från Val och Moutiers, samt då helikopter inte kunde flyga så kallades dykare med två båtar in från Chambery, en som bröt upp isen och en räddningsbåt. Vid midnatt var de lokaliserade och räddade.

Notan gick på 12000 Euro per person..."

Alltså anlita guide.
/R

Val D Isere Off-pist
Rätt åt dom korkade.
Det händer även då och då att folk fastnar i bäcken efter åket Col Pers. Har man inte kollat om den är frusen och inte har hudar är det nästan intill omöjligt att ta sej tillbaka.
Då blir det helikopter räddning för dyra pengar.

Som alltid dom utan vett pår betala dyrt.

Val D Isere Off-pist
Vaddå "fast"? Kan någon förklara vad som menas med "fast" under MM? Hade det släppt eller var de bara vilse?

Val D Isere Off-pist
Det har snöat ganska duktigt de senaste dagarna. När man står på mitten av strandkanten vid Lac du Chevril, se länken till pistkartan ovan, med några kilometer att pulsa uppför i 1,5 meter snö så kan man nog säga att man är ganska så fast.

/R

Val D Isere Off-pist
jag vet var Chevril ligger ... varför gick de inte bara längs stranden mot dammen och sen upp på vägen (det ligger väl is nu eller?)? visst, det är väl en tvåtimmars hajk, men vafan. Hade de inga mobiler?

Jag skulle bli galen om några frassar kom med fullt pådrag och sen lämnade en räkning på 12000 euro ... fast å andra sidan - hellre fullt pådrag än inget. Vad säger man ... danskjävlar ;)

Val D Isere Off-pist
Jag var nyss där med langley, dom sa att för att undvika dyra heliktoperpengar vid olyckor i offpist så skunde man köpa en försäkring på 2€ per dag. vettesjutton vad den gällde riktigt för jag köpte då ingen sån, men vi var heller aldrig ut på riktigt för att få bra jättelånga åk utan nöjde oss med lätta tillgängliga offpist nära pist. å du bigair, känner du igen "äre du som är yxi" ? :)

jahej

Snödjup

Tillbaka
Topp