Val D`Isére

freeride_nu

Aktiv medlem
Val D`Isére
Hallå alla alpresenärer! Jag och ett pudergalet gäng åker till Val D`Isére v.7. Är det nån som vet några bra puderlöpor och bra carvingbackar där? Har aldrig varit i Val D`Isére förut så jag är tacksam för tips!

Val D`Isére
Alla backar är bra för carving det handlar bara om din egen förmåga! Puderlöpor i Val? ta fetaste liften upp, spänn på dig skidorna och sikta mot Tignes det är där pudret finns!!!

Val D`Isére
Tjenare,

1. Snubbarna här under vet inte vad de snackar om. Vörsting couloirer att åka är: pistörernas, balm och mickies. Bananas är en bar i byn frekventerad av danskar och alla rännor döpta efter den kan inte luta så mycket.

2. Om det snöar tar du bussen vidare upp i dalen till Fornet-stationen och provar ett av världens bästa skogsåk.

3. Åk aldrig repor du rekommenderas i konferenser på Internet eller i Åka Skidor utan guide. Du kan slanta en säsongare billigt så visar han vägen. Jag vet inte hur mycket off pist du åkt i alpernamen det skiljer sig från Björnrike lite och är INGEN LEK! Skaffa en pistkarta, fråga pistörer och säsongare och åk med guide (Bummare).

4. Carte Neige. Om du inte känner till det så är det en tilläggsförsäkring till liftkortet (ca 100 fr). Utan det bekostar du själv räddningen när du inte lyssnat på mina råd och landat taskigt under en klippa. Typ 10 000:-.

Ska du vara där en vecka och inte känner stället sen tidigare är mitt råd att åka precis brevid backen.

/Petige petter

Val D`Isére
Jo tack JCM för det du skrev om barnbackar! Hemskt gulligt men jag lär ju åka ifrån dig i alla fall! Hur gammal är du? Med tanke på snacket så skulle jag tippa på högst 14.

Val D`Isére
Jag tillbringade förra säsongen i val d och kan rekomendera Le fornet.
Senare på kvällen ska ni gå och ta en hamburgare på Billa Bong.
Ett sista tips, ät inte gul snö.

Val D`Isére
Niklas! Varför tror jag att du har kopierat texten ovanför från ett annat inlägg?
Jo och jag har åkt offpist innan! Bl. a Stuben i Arlberg där de har en backe men en massa offpist. Det är lite av Österrikes la grave.

Val D`Isére
Varför skulle jag vara så dum att jag skrev in samma sak två gånger???

Jag hade kunnat lägga båda tipsen på ett inlägg men då hade de ju inte knutits ihop med era frågor!!

Bra att du åkt offpist innan, då vet
du kanske vad du gör. Hoppas du har
säkerhetsutrustning och utbildning för
den oxå!!

För övrigt är jag lite avis på dig som får åka till Val snart .....

Val D`Isére
Jo det ska bli kul! Det är bara fem dagar kvar nu. Sen har jag en till fråga till dig Niklas! Jag ska tillbringa nästa säsong i Alperna. Förmodligen de franska för att lära språket samtidigt. Har du något tips på vilken ort som är bäst att vara fem månader på raken i? Tack på förhand!

Val D`Isére
Skulle man inte kunna säsonga där då?

Har aldrig hört talas om det men det
kanske är bra? Fallhöjd? Höjdöver havet?

Hur är Österrike i pris? Frankrike är ju rätt dyrt ...

Funderade ett tag på säsong i USA men det är för mycket bestämmelser där... Och sedan
lär säongskorten gå på ca 1500-2000.... DOLLARS!

:-(

Val D`Isére
Jo Niklas det kan man! Byn ligger väl på ca 1200 möh och toppen på 2400möh. Men eftersom det går liftar till StAnton så kan man ju bo där. Stuben är nämligen en liten by. Österrike är billigare än Frankrike i priser. Men jag vii göra säsongen i Frankrike för språkets skull. Har du några tips.

Snödjup

Snödjup har sommaruppehåll i väntan på vinterns snödump.
Tillbaka
Topp