Val d'Isere eller Val Thorens? säsong 11/12

Giebat

Ny medlem
Jag har bestämt mig för en säsong i vinter igen, har spenderat dom senaste 2 vintrarna i åre och vill nu ha mer snö och mer offpist!

Hur är skillnaden mellan Val d'Isere och Val Thorens? Storleken på byn? Lätt att få jobb? offpiståkningen? Stämmningen? Priser?

Ni som har säsongat på dessa ställen får gärna skriva era erfarenheter!

Vi är två gubbar (20 år) från Gbg som också skall säsonga. Antagligen i Val Thorens eller Whistler. Inte för att jag är jätteinsatt i Val Thorens, men var där för två år sedan. Stämningen var great och priserna var ungefär som sverige.

Okej, fan va grymt! då kanske vi ses i val thorens, bor i vänersborg/trollhättan 9mil från göteborg!

har varit på säsong i både val disere och val thorens, nu senast i val tho. Skidåkningsmässigt är det väldigt jämnbördiga, skulle rekommendera om du åker till valtho att isf köpa liftkort för alla tre dalar så får ett jätteområde att åka på och dessutom skogåkning för snöiga dagar då detta inte erbjuds i bara valthorens.

Byarna och stämmningen är ungefär samma, lite "sunkigare" i val thorens kanske men mycket mer humana priser, ungefär som i sverige, om man jämför med val di där allt är jättedyrt.

Ska själv ner till val tho på nytt så hade varit roligt med lite svenskar därnere.

Härligt karl-jan! Tycker du an borde försöka fixa boende hemifrån eller är det som på många andra orter där man fixar boende och jobb på plats i paket ibland? Eller vet du nått bra säsongsboende? hur ser förbindelserna ut mellan dalarna? skulle man behöva en bil på plats?

ha de gött

ta dig mellan dalarna är inget du gör med bil, tar evigheter då du måste ner för berget och sedan upp. Det är bara att hoppa på liftarna och ta sig bortåt, tar ett tag om man ska längst bort i couchevel men är inte jobbigt.
Bil är bra om man vill ner och handla i dalen, men inget som är nödvändigt.
Boende är nog bäst att fixa hemifrån, är inte många som jag vet som löser jobb+boende på plats, finns dem som kan lösa det hemmifrån, tex Johns restaurang där många svenskar och danskar jobbar, sen finns även langley som fixar båda delar.

När jag var nere hyrde vi via http://seasonalaccommodation.com/france/val-thorens/ som löste ett bra boende till oss.

Val d'Isere...

Så mycket lättare än VT.. Lätt att ta sig runt i Tignes-Valdi.. Grym och lättillgänglig offpist första dagarna efter dump, och helt magisk om ni orkar vandra lite efter att det är uppåkt. Bra park. Och en jävla massa kul på nätterna..

Jobb är inga konstigheter att finna på plats. Där du har Doudoune, Dansken, Victors och mycket andra ställen som mer än gärna anställer svenskar. Stämningen är alltid magisk i Valdi, inte bara mellan svenskarna utan oxå mellan engelsmän fransmän och skandinaver.

Ses i vinter !!

https://www.youtube.com/user/twillfit#p/u/1/wR-Z0rMWx48

Tack för tipsen lutat allt mer och mer åt valdi!! vart bör man bo för bäst läge?

ha de gött så ses vi säker i vinter!

Ni skall försöka hamna i Val d'Isere (centrum). La Daille tar inte lång tid att gå till, men blir alltid lite segt när man varit ute sent osv.. (fråga om pris dock).

Lycka till !

Grym skidåkning i Valdi, sjukt bra park ch offpisten är som sagt magisk. Tycker att det va sjukt bra offpist bara runt vissa liftar som låg lite off från det centrala systemet. Härlig by men det va inte speciellt billigt skulle jag påstå.

Snödjup

Tillbaka
Topp