Val dIsere eller Val Thorens?

David_GBG

Ny medlem
Jag och en kompis ska ner och säsonga nu till vintern det är bestämt.. men det vi inte är riktigt på det klara med är vart vi ska. Jag vill till Val dIsere och min kompis till Val Thorens. Skule vilja få höra lite från er som varit på båda ställena. För och nackdelar med de båda osv.. Så kanske det kan göra valet lättare. Tackar! /David.

Var i val d innan jul och val t efter påsk förra vintern och kan väl kort och gott säga att val d har helt klart större potential än val t. I val d hade vi sol varenda dag medan vi i val t hade snöfall och puder hela veckan.

Visserligen är det ju inte helt fel med puder men när det snöar i val t så ser man ungefär nada. Det finns som bekant inte mycket till skog i val t dalen så åkningen hämmas avsevärt. Ska man komma åt bra skogåkning så måste man söka sig till ngn annan dal vilket kan vara svårt då de stänger liftarna som förbinder de tre dalana vid dåligt väder.
Men även om det är bra väder i val t dalen så suger den jämfört med de andra två dalarna. Courchevel är helt klart det bästa men således också längst bort från val t.
Ett annat minus är ju som bekant fallhöjden. Att den i val t dalen egentligen bara når 1000m om du nu inte åker den extermt platta bd. cumin och får då ut 1400m. Detta med fallhöjden är dock ett stort problem i alla tre (fyra) dalarna men det finns liftar som ger ganksa hyfsad fallhöjd; Cime, La Masse, Mont Vallon och Saulire. Men dessa +500 fall liftar är alldeles för få för att systemet ska klassas som riktigt bra.

Val d då? Jo här tror jag att det finns mer att hämta under en säsong.
En första anblick konstaterar att fallhöjden inte skiljer sig så mycket från val t och ska man vara riktigt ärlig så kan man bara få ut sisådär 1300m ur berget och då längst bort i Sachedalen. Men på ngt vis så känns det som om val d har lite mer att ge än val t.
En sak som definitivt skiljer val d från val t är att här finns det skogsåkning som inte går av för hackor. Det mycket omtalade skogen i Le Fornet är visserligen inte så bra som alla säger men den är helt klart värt flera besök.
Andra ställen som är vida omtalade är förstås Face och Tignes. Face (OS-backen -92) är helt otrolig pist att se de bästa utförsåkarna i världen bränna nedför i 140 knyck på TV. Men när den är stenhård och pucklig kan jag väl bara säga att jag har åkt bättre åk. Tignes däremot var en riktig guldgruva.
Ta tåget eller fyrstolen upp på Grande Motte och bara åk. Glaciären är faktiskt förvånansvärt brant och vill man ha ännu brantare kan man alltid åka Leisse. Andra sköna Tignesåk finns i området kring Maraisliften. Här är åkningen störtskön men däremot liftarna extremt långsamma.
Daille, ett annat ganska känt område, ska ni däremot passa er för. Här flockas folk när alla ska hem vid 15-tiden och gör de annars ganska sköna pisterna Ok och Orange till riktiga isbanor.
Offpistmässigt kunde vi inte utforska så mycket vi ville pga lite snö men eftersom bergen inte är så extrema kan man hitta bra åk nästan var som helst och utan guide.

Det kan vara svårt att välja mellan val d och val t men vad ni än bestämmer er för så kan jag varmt rekomendera Val d´Isère.

Ride on!!!!

Tjena ! har varit i Val Thorans och anser att bättre skidåkning är svår att hitta, orten ligger högt upp, vilket betyder att snön ligger kvar längre än på andra orter, offpisten är grym.Liftsystemet är bland de största i världen.
När det gäller byn så finns där ingen direkt alpbykänsla, utan det är mest tråkiga betonghus, utelivet går däremot inte att klaga på.
ÅK DIT !!

Val T. suger b*jsk*k i helv*t*t!
Förutom tisdagsaftnarna på Tango då förstås. Kanske RomBox är värt ett besök nångång.

Nä ru - det är ju Pierres trevliga umgänge i Valmisery som skall premieras i tid å otid. Le Tropiques trevliga salsaaftnar, karaoken på La Foret samt eventuella brantåkareskapader med livet som insats.

Är det mycke trash metal och lite snack med morsan därhemma är det valmisery som gäller. Valet är ju solklart!

/JCM - som egentligen rekommenderar en säsong på Ios!

Hej!

Har bara spenderat en vecka i Val T, men detta blir min tredje säsong i Val d, så vad jag tycker är väl ganska självskrivet!
Dessutom är det helt sant det JCM skriver!

Anna

Jag säger BARA VAL dISERE för det är bra längd på backarna sjysst offpisst.Jag var där med min familj då var det ganska mycket folk men mycket orörd lössnö!!!

Givetvis får jag säga Val Thorens. Mycket bättre skidåkning o större system, även om byn är mysigare i Val d"Isere.

Hejsan!

Jag är nog tvungen att lägga en röst här också, även fast alla är så oense! Val d´lsere helt klart! Byn är hur mysig som helst och systemet funkar mycket bra! Betongbyar är i alla fall inget för mig!

/Andreas

har bara varit lite i båda... mina kompisar ger mig nog stryk nu men jag tycker val thorens svänger lite mer än valdisere... VT system e svårt att slå, och offpisten bra och lättillgänglig... snösäkerheten är ett stort plus nuförtiden, se bara på i vintras, och ja - förra vintern med...

men... båda e bra, har samma problem med att välja själv ;)

Absolut Val Thoranse. Var där o säsonga 2000. Absolut bättre AfterSki och skidåkningen sker på högre höjd o med mer alternativ än Disere.

Hör av dig om du vill veta mer : smbif@hotmail.com

Val disere är ju inte för inte hemaorten för Le Tropic som har både nyårs buffèer och salsaaftnar på repetuaren. Och då ska gudarna veta att det kan ta hus i hel***e. Om man är av den lite mer lungna typen kan ett besök i Dolomits underbara bar vara ett mine för livet.
Det finns även ett ställe som heter victors som du säkert har hört talas om men det är knappt värt ett besök så till vida ingen av följande personer infinersig på någon sida av baren: Joey, Lokföraren, K, Gill Pierre eller Magnus Ferin, Peje, Heda, Mackan, Reymound, Spöket Laban, eller någon annan brantåkare som är värd att nämnas men som jag inte kommer på i skrivandets stund.
Ta dig samman och åk till Val d
Om du vågar!!!
"To be brant or not to be brant"

Glömde några essentiella skillnader mellan Valdisease och det där andra. I Valdisease åker man brantåkning - i ValT är det 100% flackåkning som gäller. Är det fortfarande ett val?

När det mest spännande vid ett besök i Les Trois Vallées är arkitekturen i Les Menuires bör man stanna kvar och dra en med krogrunda i Moutiers.

Club 21 har haft en transsexuell barchef av rang, Christoph, och han kanske kommer tebax. Förutom det har de bizarra underklädesvisningar, män i fartdräkter och en hög procent av besökarna som i det civila (Senila) är snutar. Spex värre. Där gäller det att vara tuff för att dra till eld- och nakentrix.

Dessutom förekommer cykelrace, rugby med bistra engelska typer på Café Fatz, självservering på Via Ferrata-baren samt ett nostalgiskt besök på Restaurang, Bar & Rock"n roll Hotel Savoie.

Det är ju sådant man får tårar i ögonen av.

Ta ett klokt beslut - åk till Valmisery och åk brant.
/Brant-Åke Brant

Tillbaka
Topp