Val d'isere, Meribel eller Courchevel!

Liniss

Medlem
Hej,
Nu när vintern närmar sig och det börjar klia i benen så känns en säsong inte helt fel.. vill dock prova ett nytt ställe så tänkte mig Val d'isere, Meribel eller Courchevel. Vet inte om det är så många svenskar som åker till de två sistnämnda då jag inte verkar hitta så mycket information här.. så har nu några frågor..

Någon som vet vilket ställe som är lättast att få jobb/ boende på, bästa stället för fest och träffa skönt folk!?
Bästa sättet (billigt och smidigt) att ta sig dit?
Vilket är bästa tiden att komma ner för att hitta jobb? Första tanken är självklart tidigt (:början/mitten av december), men tänker också (efter att ha hört detta många gånger) att många åker hem efter nyår och att det då kan komma upp nya jobb...?

Om någon har en plats över i ett boende så får ni också gärna höra av er :)

Uppskattar all hjälp!!!

Meribel och Courchevel är väl mest tillhåll för rika ryssar och annan överklassturism i svulliga chalets och pälsar? Där lär det bli rätt svårt att lösa jobb om man inte har grymt flyt. Ligger ändå i samma system som Val'Thorens, så varför inte bo där då där är lite mer av en skibum-scen.

Val d'Isere är väl rätt så stort som skibumort, kanske inte riktigt i klass med St.Anton/Bad Gastein eller Val'Thorens, men är nog en klar 4:a. Drar ner mot Val'd Isere om två veckor, så vet förmodligen mer då.

Jobb känns väl som att ju tidigare man är där desto bättre.

Flyg till GVA, sen tåg/buss/taxi. Easyjet flyger billigt från Köpenhamn(score!)

Senast ändrad:
Boende i Val d'Isere kan man hitta genom Val d'Isere Agence, seasonalaccommodation och alpservice. Googla, eller snoka i trådarna här på FR. För några år sedan var det en dansk snubbe med FR-nick "richh" som hade boendekotakter nere i Valdi. Vet dock inte om han fortfarande är igång.

Vad gäller Meribel och Courchevel har jag fått intrycket av att de flesta som säsongar där
1. är britter
2. jobbar på chaleter/hotell/barer/restauranger
3. fixar boende + jobb hemifrån

Jag har dock inga hundraprocentiga belägg för det uttalandet, men att döma av hur byarna ser ut och de säsongarna jag träffat därifrån så är det iallafall hyfsat troligt.
Men jag har även för mig att seasonalaccommodation har/har haft boenden i iallafall Meribel.
Och även om säsongen är 2-4 veckor längre i Val Thorens så har man ju ett sjukt bra utgångsläge om man bor i Meribel. Mitt i smeten, Mot Vallon here I come. Typ så :D

Vad gäller jobb & nerresa instämmer jag med ovanstående.
På gva.ch finns länk till bussbolaget som kör transfer upp till skidorterna. Och tidtabeller.

Tack för hjälpen! Fortfarande osäker på vilket ställe som det blir men lutar nog åt Val d'isere nu :)

Snödjup

Snödjup har sommaruppehåll i väntan på vinterns snödump.
Tillbaka
Topp