val d'isere Vs st Anton säsonga

Jhenricsson

Ny medlem
Tja, vi är ett gäng som tänkte säsonga nästa vinter, 2015/16. Skulle vilja ha lite tips om vart ni anser att vara bäst av val d'isere och st Anton. För/nackdelar?
Söker främst offpist åkning, afterski men själv klart Goa pister också!

Detta är förstås en smakfråga och svaret subjektivt men här är i alla fall min subjektiva syn på saken: både Val d'Isère (så stavas det) och St Anton är ju utpräglade festställen. Jag har varit en säsong i VD (och en vecka i Kaprun när jag var typ 14) men frågan ni bör ställa er är vad ni egentligen är ute efter?

De flesta som gör en säsong gör det bara en gång. Finns väl lite olika skäl till det men jag tror en vanlig orsak är att man inte tyckte det var så kul som man hade förväntat sig. Tänk alltså på att detta är en grej ni förmodligen bara gör en gång i livet. Min käpphäst i de här sammanhangen är att åka till en lite by mitt ute i ingenstans och festa - ja ni hör ju själva hur puckat det låter (och skulle man mot förmodan tycka "festa i småstad" är det roligaste som finns är ju utbudet av sådant minst sagt gott i Sverige. Sätt dig bil och kör en timme åt valfritt håll och du passerar ett par lämpliga orter).

Vill man festa finns det gott om storstäder att resa till. Så, slutsatsen blir, i alla fall för mig, att man ska sikta på ett ställe där skidåkning är i fokus för ni kommer förmodligen bara gör en skidresa av den här typen under hela livet. Jag är själv inne på min sjunde säsong och har alltså fått min beskärda del av skidåkning (som jag egentligen inte är så intresserad av, men det är ett skäl som är enkelt att använda när jag ska förklara för min arbetsgivare att jag vill ha ledigt fyra månader, det vore svårare att få ok om jag förklarade "jag ska supa varje dag i fyra månader") men "festar" ändå inte när jag är borta. Det gör jag däremot hemma (jag går ut i alla fall 3-4 dagar i veckan i Stockholm sommarhalvåret så det är inte så att jag inte gillar att hänga på krogen).

Så för att återknyta till varför folk inte tycker det är så kul som de förväntat sig så var konsekvenserna att många ägnade tiden åt att sola eller spela Playstation istället för att åka skidor från början av mars eller så. Och det kan man ju lika gärna göra hemma. Försök istället att hitta något sätt att utveckla er skidåkning, åk brantare, fler rotationer i parken eller vad ni nu tycker är kul istället för att tro att "nattlivet" kommer kännas stimulerande efter första veckornas eufori.

Men för att ge en liten hint om var ni borde åka skulle jag rekommendera någon ort som INTE är känd för sitt nattliv. Kolla istället vad berget och naturen erbjuder (VD har tex ganska mycket fallhöjd, men det ligger en rygg mitt i så man kan inte åka från toppen av Tignes till botten utan att behöva åka lift i mitten. Fallhöjden är alltså högst teoretisk. Men St Anton har ju ännu sämre fallhöjd så…).

St Anton är väldigt känt för sin apres ski. Jag har dessvärre bara tillbringat en vecka för ett antal år sedan i Val D. Generellt är det dyrare i Frankrike än i Österrike också, fast det varierar förstås mycket från ort till ort. I St Anton är utbudet på apres och barer/nattklubbar stort, jag har gjort två säsonger där och jag föredrar personligen österrikiskt "ompa-bompa"-stuk som på Taps/krazy kanguruh/mooserwirt än mainstream housemusik och nyrika ryssar med noll finess som sprutar champagne på allt och alla på La Folie Douche.

Åkmässigt är båda bra, men jag föredrar St Anton/arlberg, särskilt Stuben som brukar få riktigt mycket snö och har många klassiska åk ner i Langen.

Tillbaka
Topp