Val Thorens 16/17

daanni

Ny medlem
Hallå alla glada!! Tänkte det vore kul med en tråd för att samla alla som ska ner till Val Thorens i vinter - gamla som nya, tjejer som killar, parkråttor som puderjägare!

Det är alltid gött att ha lite koll och kanske komma i kontakt med någon innan så man kan resa ner ihop, dela transfer eller kanske boende. Eller dricka öl och planera kommande vinter.

Jag är 24 år som kommer sticka ner på min andra säsong. Var i Val Thorens 12/13 och kommer i vinter sticka ner ensam. Tanken är att sticka ner i slutet nov-början dec. Någon annan med den tanken vore det schysst att sticka ner ihop! Vem kommer jag stöta på där nere??

Jag är taggad på säsongen 2016/2017 - är ni??!

Heddious

Aktiv medlem
Tja!

Jag ska ner, ska jobba på John's American i år (och åka svinmycket skidor, såklart, jag är så satans taggad!!). Har redan styrt upp boende och sånt, men är du sugen på roadtrip så har jag plats för en till i min bil när jag kör ner. Dock kommer jag dra ner ganska tidigt – siktar på att vara nere senast 16 november, för jag tycker om att ha några dagar att bara softa runt innan liftarna börjar snurra. Kanske gå på tur om det kommit snö, eller bara vandra runt om det är barmark.
Kan eventuellt även vara så att jag har plats i min lya i början, min roomie dyker kanske inte upp förrän efter jul (lite oklart än..).

Oavsett vilket så lär vi säkert ses i vimlet därnere, jag är tjejen som ingen vet vem hon är pga folkskygg och morgonpigg. :D

Peas!
/Hedda

daanni

Ny medlem
HEJ HEDDA!
Kul du också ska ner! Jag har faktiskt boendet löst och kan inte åka ner förrän efter 25 november, annars låter dina erbjudanden guld. Men någon gång efter att jag dykt ner lär vi stöta på varandra och kan åka sviiiinmycket skidor :D

Ses snart!!!

Heddious

Aktiv medlem
Då är du ju där lagom till att liftarna öppnar, bra tajming!
Ska du jobba nånstans eller bara softa runt?

Vet du nå mer folk på Freeride som ska till VT i år? Vore som du säger kul att ha en snack-tråd här. Det finns ju en massa Facebookgrupper, men det känns som att folk inte tjötar i de grupperna – bara söker jobb eller boende.

Punchslap

Ny medlem
Hej

Jag ska också ner till VT denna säsongen, kommer ner den 3 december. Åker ner ensam så det vore roligt att ha några att snacka och ta en öl med.

Inget jobb än, ska se om jag hittar något när jag väl kommer ner, det är dock inte prio 1, för det är skidåkningen.

Är rätt ny på offpiståkningen överlag så vore kul om man kunde få lite tips och tricks från er som är lite mer erfarna, eller kanske till och med hänga med er om ni känner er väldigt generösa.

Ses där
Simon

Mackrill

Ny medlem
Hallååååååååå

Jag åker ner till VT den 15/11. Första säsongen i alperna så alla tips är välkomna men är rätt säker på att allt ordnar sig där nere!

Åker själv från Nederländerna och har en engelsk tjejkompis som ska va där också!

TheFluffy

Ny medlem
Hallå gänget!

Vi är 4 grabbar som också ska ner till Val Thorens i vinter. 20 och 21 år gammla, 2 av oss har säsongat i Bad Gastein tidigare och dom andra gör sin första säsong.

Vår plan är att inte jobba något för att kunna åka så mycket som möjligt! Men några öl lär det också bli.

Vi kommer att åka ner den 2a Dec och vi har lägenhet i Neves, fler här som ska bo i samma hus?

/Arvid

Heddious

Aktiv medlem
Yay, kul med folk!

Är alla ni nytillskott i tråden obekanta med VT, eller har ni varit där förut?

OlofEhn

Ny medlem
Ska också ner första säsongen i Val thorens, Stöten innan. Åker med några kompisar lite oklart när vi åker, men troligtvis i början av december :)

Inget planerat än då skidåkning är prio 1.

Punchslap

Ny medlem
Var där en vecka förra säsongen, så hittar ... typ ;)
Kom fram till att mt valon var trevligt så länge man kom tillbaks till liften och inte ner på transporten till meribel-mottaret, den kunde nästan klassas som tortyr.

TheFluffy

Ny medlem
Första gången i val thorens för mig, tycker nästan att upptäcka nya platser är halva grejen! Men lite tips om shyssta åk och annat kul skulle inte skada:D

@heddious du som verkar vara en VT veteran, är liftkorten så galet dyra som jag läst (1250€)?!

MolleUrhed

Ny medlem
Hej allesammans!

Blir galet taggad av den här tråden. Jag och tre eller fyra till åker ner nån gång i december! Bor i Neves

Själv har jag mest hållit till i Trysil hela livet men var i VT en vecka för tre år sen. Är mest taggad på offpistandet! Vill även våga mig ut och utveckla turandet, hoppas fler vill detsamma :)

Är också intresserad av säsongskorts-frågan...

/Olle

OlofEhn

Ny medlem
Är välldigt taggad för turandet också! Är rätt säker på att säsongskortet kostar mellan 10-12k och de är för alla tre dalar vilket man bör ha ifall man är där hela säsongen.

Telemarkisten

Ny medlem
Hej framtida säsongskamrater!

Jag tillsammans med min polare rullar ner lite olika datum under december, för min del blir det i början av månaden. Boende och flygresan ner är som gott som betalt och nu räknar jag timmarna till vitmålade dagar. Likaså många andra kommer även vi bo i Neves. Passar även på med allt detta att göra ett litet upprop i sökandet av andra telemarkister, kan nog liknas med att försöka hitta en nål i en höstack när det kommer till den svenska fronten, men man kan aldrig hoppas på för mycket. Om det är någon som känner sig manad till att prova telemark under några dagar där nere så hojta gärna till så ledsagar jag gärna med gott humör och varm saft, sen kanske lite tips också!

Fridens!

MolleUrhed

Ny medlem
Telemarkisten sa:
Hej framtida säsongskamrater!

Jag tillsammans med min polare rullar ner lite olika datum under december, för min del blir det i början av månaden. Boende och flygresan ner är som gott som betalt och nu räknar jag timmarna till vitmålade dagar. Likaså många andra kommer även vi bo i Neves. Passar även på med allt detta att göra ett litet upprop i sökandet av andra telemarkister, kan nog liknas med att försöka hitta en nål i en höstack när det kommer till den svenska fronten, men man kan aldrig hoppas på för mycket. Om det är någon som känner sig manad till att prova telemark under några dagar där nere så hojta gärna till så ledsagar jag gärna med gott humör och varm saft, sen kanske lite tips också!

Fridens!
Gick snabbt att hitta nålen! Bytte till telemark för två säsonger sen, har åkt kanske tre fyra veckor totalt. Har fortfarande tendens till att övergå till slalomsvängar när benen känner för det, men nu har jag ju ett halvår på mig att träna bort det :) Tar gärna emot tips och varm saft!

KlaraHaggblom

Ny medlem
Hejjjj, jag och några tjejer funderar på VT eller St Anton, tänkte dock kolla med er som tänker kombinera säsongandet och jobb (jag MÅSTE pga fattig </3): hur planerar ni? Fixa på plats? Innan? Idéer? :D

Vattendroppe

Moderator
Forumvärd
Äh vafan, skriver här också. Jag kommer åka från Stockholms-området ner mot franska alperna nångång efter jul, har två passagerarplatser lediga i bilen! Vill du åka med till någon fransk alp-ort så är det bara höra av sig.

Letar också folk att tura stort och avlägset med, om det är något du gillar så är det också helt klart anledning att höra av sig! I val-t är jag t ex ute efter att åka västra couloiren från Roc des Saint-Pères och några av rännorna från l'aiguille des Saint-Pères under säsongen om det ges tillfälle!

Claraa

Ny medlem
Hellu alla!
Jag har nu bokat flyg den 21 november, ca 1500 för bara flyg. Ska bo med en dansk tjej som tar samma flyg från Köpenhamn, om någon åker samtidigt och är sugen att dela transfer är vi på!
Annars så hoppas jag på att träffa er alla väl där nere när ni än kommer ner. Som säsongare kommer det ju att finnas massor av tid för umgänge, öl & självklart massor skidåkning! ???

Ha det! /Norrlandstjejen Clara

eerik8

Ny medlem
Kommer åka ner över nyår, dock ingen säsong utan bara en vecka. Just offpisten i Val T känner jag inte till alls så om det är någon som känner sig sugen på å åka tillsammans så är jag på. Dock är jag ingen offpist expert då jag har åkt några få gånger bara...

Ulli

Ny medlem
Hej,

Jag planerar också att dra ner till VT i januari tom mars, åker ensam och hänger gärna, fokus kommer att ligga på skidåkning, hopp och lek :)

Boende är fortfarande inte helt löst men har hittat två olika alternativ via detta forum. Om någon har ideér om boende får ni gärna hojta till :)

//Ullis

Heddious

Aktiv medlem

@TheFluffy med flera – ja, liftkortet är apdyrt om ni inte fixar jobbkontrakt på minst 17h/vecka. Men ändå ack så värt det.

Med jobb kostade 3 Vallées-kortet typ 830€ förra vintern (och jag hoppas innerligt att det inte blivit jättemycket dyrare tills i år). Har man liftkort med jobbrabatt brukar det även gå att delbetala – hälften direkt och hälften nån gång i februari (betalar man inte andra halvan så slutar kortet helt enkelt att funka). Jag har även hört talas om folk som fått tillbaka pengar i efterhand om de köpt liftkort utan kontrakt och sedan fått jobb (men detta är inte förstahandsinformation så ta det med en nypa salt).

Kan även passa på att säga till er förstaåringar som kanske tvivlar att ni självklart ska skaffa det stora liftkortet för alla tre dalarna (om ni inte åker iväg med att alltid vara sist hem från Summit och/eller Malaysia som enda ambition, då kanske det inte är nödvändigt). Oavsett hur bra ni är på att åka är det så värt det.
Förvisso går det att utöka de mindre liftkorten (Val Thorens-Orelle, samt Bellevilledalen) på endagsbasis, men det är meckigt och en till sak att hinna med på morgonen, och det är väldigt trevligt att spontant dra bort till Courchevel eller vart en nu har lust utan att ha planerat det i förväg. Det tenderar nämligen att bli som så att de som inte har stora liftkortet sällan kommer sig för med att utforska hela området, och som jag ser det så är utforskandet själva poängen med Tre Dalarna. Dessutom är det ofta mindre trängsel i Courch under högsäsong pga nyrika ryssar i päls hänger bara i barnbackarna, och den enda skogsåkningen värd namnet finns i Meribel och La Tania. :D

@Vattendroppe – nästa gång du kommer ner ska jag nog presentera dig för Will. Tror han har åkt en del av det du svamlar om. Brantåkardårar! ;)

@ Allihopa – är det bara jag som håller på att få fullständigt spatt av säsongspepp? Kan det bli slutet av november snart eller?!

hannathomas

Ny medlem
Hej alle sammen

Mit navn er Thomas og jeg er med ejer af johns restaurant jeg skal til at igang med min 17 season her i vt og bor her nu fast helet året rundt det er et super fedt sted både at bo og stå på ski.

jeg er helt vild med sådan en tråd her og det er bare super at få lidt sammenhold mellem de svensker som er her. På johns Scandinavian kommer vi også holde den fedeste jul for jer kl 14 jule afton med rigtig svensk julebord.

Til jer der ikke har nogen seng men leder så har vi stadig på johns et par staf senge til overs som vi lejer ud til bumser så skriv mig en mail om det skulle have interesse Fogsgaard@yahoo.com

ellers om i har nogle frågar om vt eller andet med seasonslivet så er det bare at skrive til mig.

mange tak og så ses vi jo nok snart

Heik

Ny medlem
Vilken bra tråd! jag och två till goa gbgare tar flyget ner den 2de dec. Så är det någon mer som är ute och flyger så kanske vi kan ses på en bärs/dela transfer?

Hur gör ni alla med förlängning av försäkring osv?

Heddious

Aktiv medlem

@Heik – förläng hemförsäkringen om den har vettiga villkor för skidåkning. Kolla särskilt upp om, och isåfall vad, den täcker gällande offpiståkning.
På plats i VT knatar dessutom du ner till Club des Sports (vid snötorget/Rond Point, samma ingång som turistbyrån) och införskaffar ett Carte Neige som komplettering. Mer om Carte Neige och försäkringar finner du i den här tråden: Försäkring Franska Alperna. :D

daanni

Ny medlem
Tjohooo vad kul att se så många taggade för vintern!!
Tänkte kolla om någon här har planer på att flyga till Geneve den 28e november och kanske därför kan vara sugen på att dela transfer från Geneve till Val Thorens?

wessozi

Ny medlem
Siiick, ser fram emot nästa år när jag blir friii från mina åtaganden! Taggar i själen för er alla som ska säsong! :D

RobbanGran

Ny medlem
Halloj!

Jag kommer ta bilen ner från Stockholm till Val Thorens i November någon gång.

Om det finns någon som behöver ta sig ner dit har jag 4 platser ner i bilen + takbox för packning!

Bara dra iväg ett PM :)

Robban

Telemarkisten

Ny medlem
En öppen fråga till alla! Det är en djungel där ute när det gäller att välja transferbolag från Geneve, vilka är dom bästa? Personliga erfarenheter & tips mottages gärna!

Heddious

Aktiv medlem

@Telemarkisten Cool Runnings om det gäller minibusstransfer. De har en lista med shared transfers på sin hemsida, så att folk kan samåka, vilket är ganska fiffigt.
Sen finns ju Altibus, vilket är typ som Swebus fast franskt. Nackdelen med dem är att det är lite si och så med avgångstider under för/lågsäsong, och att du kan behöva byta buss i Moutiers (vilket iofs brukar gå smidigt).
Gillar du att åka kollektivt och släpa runt på dina saker kan du även testa kombon tåg + lokalbuss, med byten på Geneve Central, i Chambery och i Moutiers. ;)

Heddious

Aktiv medlem
För att fira att jag om mindre än två veckor befinner mig i Frankrike så bumpar jag denna tråd med ett lamt försök till forumlek (för det känns ännu mer lamt att bumpa tråden bara för sakens skull) i syfte att skapa pepp/sammanhållning/whatever.

Funkar såhär: jag ställer en fråga med två (eller flera) svarsalternativ, och nästa person som skriver i tråden väljer ett svar samt ställer en ny fråga till nästa person som.. ja, ni fattar. Hoppas jag. :D
Temat för fråga ett är afterski, eller aprés/apéro som världen utanför Skandinavien tydligen säger:

Hur afterskiar du helst? Med untz-untz utomhus, coverband/trubadur inomhus, eller tillbakalutad i en soffa vid öppen spis?

MolleUrhed

Ny medlem
Soffa vid öppen spis. Svaret påverkas nog delvis av min trötthet i skrivande stund...

Vilket alternativ skulle du välja:

1. Du kan bestämma över det lokala vädret, men du förlorar lukt- och smaksinnet

2. Du får gratis mat i alla världens restauranger, men måste tatuera in "Carpe diem lol" i pannan

3. Du kan flyga, men alla dina vänner glömmer bort hur man pratar svenska och engelska

SebastianForsen

Ny medlem
Jag flyger och får lära mina vänner fatta min knackiga spanska.

Om du inte behövde bry dig om kyla och väder, vilken klädstil skulle du ha i backen?

Nu till min riktiga fråga och intro i den här tråden. Jag kommer åka ner till Val Thorens v8 18-25 februari med en polare. Vanlig skidsemme helt enkelt. Det är så att jag åker sitski eftersom jag har lite svårt att gå. Jag åker bra och klarar avacerad offpist och det är den jag är ute efter i Val Thorens men eftersom jag gärna inte hikar så vill jag kunna blåsa ut i offpisten direkt från backen och avsluta vid någon lift. Ni som har lite koll, har ni några tips på bra offpist som är nåbar direkt från pisten och där man inte behöver staka så långt för att ta sig tillbaka till liften?

DzB

Ny medlem
Bara shorts för den ultimata frihetskänslan.

Gratis triple filet från johns varje dag under en säsong eller nysnö varje dag?

SebastianForsen: Liftnära offpist finns verkligen över allt i VT och 3v. Du kan inte missa den. I regel så ansluter man till en pist och åker vidare mot liften. Frågar är mer hur uppkört det är om det inte snöat under natten eller de senaste dagarna. Svårt att säga på förhand vart du ska åka, men som sagt om du inte varit i 3v tidigare så kommer du snabbt se att det finns över allt.

Senast ändrad:

cajsahemstrom

Ny medlem
Nysnö! Utan tvekan, jag är vegetarian, haha

Fri tillgång till helikopter eller scooter?

Och när jag väl är igång, om någon har tips på jobb (servitris, butik, städa) för säsongen så är jag i högsta grad intresserad. Tänkte söka på plats men hade ju inte varit fel att ha det i ordning i förväg.

Vattendroppe

Moderator
Forumvärd
cajsahemstrom sa:
Nysnö! Utan tvekan, jag är vegetarian, haha

Fri tillgång till helikopter eller scooter?

Och när jag väl är igång, om någon har tips på jobb (servitris, butik, städa) för säsongen så är jag i högsta grad intresserad. Tänkte söka på plats men hade ju inte varit fel att ha det i ordning i förväg.
Scooter, skulle kunna tjäna såna sjuka mängder pengar på konserterna! Inga problem med Heli efter det.

Om du fick välja, germknödel eller crêpes?

jacob_r

Ny medlem
Förlåt om jag är oförskämd nu, men är det någon som har plats kvar i lägenhet/känner någon eller kan trycka in en till?

Crêpes <3

Vilket är favorit berget för offpist?

Olle_Persson

Ny medlem
Peppet blir bara större och större, 2 veckor så drar även jag mot Val Thorens, blir första gången i Val Thorens för mig ?
Kommer stanna hela säsongen är planen ??

Svar på frågan är hittills Hemsedal. Grym, varierad, liftbaserad offpist.

Sittlift eller gondol/kabinlift?

Senast ändrad:

Senaste inläggen

Snödjup

Snödjup har sommaruppehåll i väntan på vinterns snödump.
Advertisement
Freeride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer
Topp