Val Thorens, Avoriaz eller Chamonix

Sofia123

Ny medlem
Vi har kraftig beslutsångest. Vill åka skidor i Frankrike i vinter men kan inte bestämma oss för var. Väljer mellan Val Thorens, Avoriaz och Chamonix. Någon som kan ge lite tips och råd? Skidåkningen är prio 1, utelivet inte lika viktigt, kommer satsa så mycket tid som möjligt på åkningen. Vi åker inte mycket offpist, utan helst i röda, till viss del svarta, pister. Tacksam för hjälp!

Eftersom du säger att ni åker framförallt pist så lär väl Avoriaz vara ett bra alternativ med tanke på att det ingår i det 650km pist, stora liftsystemet Ports du soleil. Där finns till exempel 25 svarta och 100 röda pister.

För övrigt är åkningen sjukt lättillgänglig eftersom att byn ligger mer eller mindre i backen.

MVH

Åker ni mycket pist är Val Thorens riktigt smidigt, spelar ingen roll vart i byn man bor, det är sällan mer än 100 meters pjäxpromenad till och från backen, och sedan behöver man inte ta av sig skidorna igen förrän man är i Courchevel om man inte vill. Både i VT & övriga dalarna finns gott om cruisingbackar så man lär knappast tröttna på en vecka. Enda nackdelen är att man blir lite fast om man har otur med vädret, då VT ligger högt och är ganska vind & dimma-känsligt.

Och visst, VT är väl en partyby, åtminstone om du frågar danskarna, men det är inget man måste ta del av :)

Jag tror Val Thorens kommer passa er bäst. Sjukt stort, och pisterna går rätt igenom byn, bokstavligen talat. Kanonåkning kort sagt.

Jag har inte varit i Val T, men i Avoriaz var jag när jag var 15! 42 nu, så det har gått en stund. Nåväl, jag kommer ihåg att jag på morgonen klev i bindningarna 10 (!) m utanför hotellporten och åkte ner (!) till liften, tog den lift som gick högst upp och åkte sedan resten av förmiddagen i pist förbi avoriaz ner till Morzine. När jag var framme där var det dags för lunch. Ett liftåk för en förmiddags åkning. Åkte kanske inte så fort på den tiden, men imponerande långa pister var det. Och extremt effektivt, inga bussar, inget stakande och inte en meter med skidorna på axeln.

har både varit i avoriaz o chamme.. avoriaz är så sjukt stort i pistväg,, har för mig att det är 65 mil pist där om du köper liftkortet me alla liftsystem runt omkring... de bästa med avoriaz är att det lutar... så så fort du kommer ut från hotellet/huset.. så e du i backen:D hela byn är allså en backe:) + att det är en mkt större mysfaktor i avoriaz än chamme.. inga bilar får köra in i byn utan där tar man sig runt genom skidor gång eller häst och vagn.. nattlivet va helt ok när ja va där, har för mig de hette "the club" va några år sen så va inte så rutinerad på party livet på den tiden:P!
chamme hade dock bättre skidåkning bättre party liv o bästa afterskin på chambre nöff... nackdelen är att man oftast får ta transport bussar.. men enligt min mening så gjorde inte de så mkt.. tog inte alls lång tid och de kommer o går flera gånger i halvtimmen. skulle nog välja chamonix... de hade sjukt bra skidåkning pist/offpist..

har inte varit i val Thorens...så vet inte kan inte säga nåt om de.:P

hoppas de hjälpte.:P

Tillbaka
Topp