Val Thorens nästa vecka kommer suga k*k? - Change my mind

Boobnoob

Medlem
Jaha bokade skidresa till Val Thorens för några veckor sedan. Oroade mig för att det kommer bli för varmt. Nu ser det ut som stora delar av nästa vecka kommer bestå av REGN? Trots höjde i Val Thorens…

Har en gång åkt i slush och det var den sämsta skidåkningen någonsin.

Dock lite osäker på väderapparna.

Vart brukar ni kolla på 14-dagars prognosen för skidväder i alporterna?

Ni som har lite erfarenhet av alperna, hur tycker ni prognosen verkar se ut?

Senast ändrad:
För nästa vecka ser det väl helt ok ut, enligt bergfex.com i alla fall. Snö den här veckan och solen kikar fram emot måndag. Det blir puder och sol! Grattis. 😁
1000007543.jpg

Du kanske har kollat i en app som visar vädret för byn? Här brukar jag kolla, och lägga in ett puderlarm

Jaha bokade skidresa till Val Thorens för några veckor sedan. Oroade mig för att det kommer bli för varmt. Nu ser det ut som stora delar av nästa vecka kommer bestå av REGN? Trots höjde i Val Thorens…

Har en gång åkt i slush och det var den sämsta skidåkningen någonsin.

Dock lite osäker på väderapparna.

Vart brukar ni kolla på 14-dagars prognosen för skidväder i alporterna?
Vad har du för skidor? Köp/hyr ett par all mountain så går det bättre med slushen.

Håller med @KaitsuH . Men man måste givetvis ha tillräckligt bred lagg o lära sig surfa på slushen. Skitskoj o därför är antalet skidor man behöver n+1

Jag har AM-skidor men rätt smal midja på 77mm, kan säkert låna på centret om det inte funkar.

Men vädret ser nu ut att bli kanon med ca -8 på kvällarna och runt 0 på dagen, så tror inte det blir så mkt slush då?

Höga förväntningar nu!!

Jag har AM-skidor men rätt smal midja på 77mm, kan säkert låna på centret om det inte funkar.

Men vädret ser nu ut att bli kanon med ca -8 på kvällarna och runt 0 på dagen, så tror inte det blir så mkt slush då?

Höga förväntningar nu!!
Låter bra! Räkna med som Kalle sa att solen äter, sydsluttningar lär nog bli gosiga längre ner

Förresten, hur brukar ni packa för en UCPA-resa? Skidbag, pjäxryggsäck och en bagageväska? Bör man tänka på något särskilt med tanke på att man delar rum med 1-3 andra? Tänker på stöldrisker mm

Förresten, hur brukar ni packa för en UCPA-resa? Skidbag, pjäxryggsäck och en bagageväska? Bör man tänka på något särskilt med tanke på att man delar rum med 1-3 andra? Tänker på stöldrisker mm
Inte tänkt på stöldrisken. Men en resväska typ Samsonite kan vara opraktiskt att fälla ut i ett litet rum. Sen har du väl med en mindre skidryggsäck som du har i backen och som handbagage. Jag brukar ha en gigantisk duffelbag med axelremmar, pjäxbag, skidryggsäck och skidfodral. Pjäxbagen och skidryggan går att pressa in i duffelbagen om jag måste, i vissa lägen är det bökigt med 4 kollin.

Ta ett hänglås till skåpet! Å som skidmannen säger, ta en mjuk bag som kan stuvas in under nån säng, de rum jag varit i har inte haft några överlopps m2. I ett 8 pers rum har man nog fått planera vem som står samtidigt typ. Sen vet jag i te om de e värt att släpa med egna lagg, men de e ju smaksak. Har själv haft egna å lånat o kör nog på låne härefter.
Jag skulle nog inte ta med ngt jag e fasligt rädd om, typ datorn. Man vet ju aldrig vem man bor med o om ens dörren blir låst efter andra

Kommer nog resa riktigt lätt.

Skidbag och pjäxryggsäcken checkas in.

Sedan tänkte jag ta en kabinväska, förvisso hård sådan men den är ju liten.

Skidkläder kan tryckas ner i skidbagen tänker jag.

Jag såg visst bara solprognosen på Bergfex. Verkar ju vara totalstorm med liftarna avstängd i VT

Ja som det ser ut nu kommer det trots allt suga k*k hela veckan. Vad gör man? Äter äcklig gratismat på UCPA i en vecka eller tar man första flyget hem?

Ja, med den attityden kan du ju lika gärna stanna hemma. Åk ner och gör det bästa av det, blir säkert flera fina dagar. Bergsväder är lynnigt, inget nytt. Kom ihåg att en dålig dag på berget ändå alltid slår en bra dag på jobbet/i stan.

Ja som det ser ut nu kommer det trots allt suga k*k hela veckan. Vad gör man? Äter äcklig gratismat på UCPA i en vecka eller tar man första flyget hem?
Nu får du sluta med att klaga och fråga hela tiden. Ta reda på enkel information själv. Så illa ser det väl ändå inte ut nästa vecka?

1711826457453.png

Om du kan suga k*k hela veckan, varför borde du ta första flyget hem då? Det kan ju vara jätte roligt att suga k*k en hel vecka och dricka litet vin och pastis emellan.

Senast ändrad:
Jag har ännu en berättelse. Det här hände kanske 25 år sedan på skidområdet Iso-Syöte I Finland. Min polare Pekka jobbade där med snöskotrar. Jag hade ledigt och var där några dagar. Vår vän, kocken/chefen, också Pekka, mötte i baren i hotellet nån tjej från södra Finland. Och då försvann han, eller de, totalt. Vi försökte ta nån kontakt med honom, men lyckades inte. Efter två dagar mötte vi chef Pekka och tjejen i hotellet. Min polare Pekka frågade: Hur i helvete! Har ni nu bara knullat över två dagar och gjort inget annat? Chef Pekka svarade: Nej nej nej, vi har också hånglat då och då emellan.

Jag har ännu en berättelse. Det här hände kanske 25 år sedan på skidområdet Iso-Syöte I Finland. Min polare Pekka jobbade där med snöskotrar. Jag hade ledigt och var där några dagar. Vår vän, kocken/chefen, också Pekka, mötte i baren i hotellet nån tjej från södra Finland. Och då försvann han, eller de, totalt. Vi försökte ta nån kontakt med honom, men lyckades inte. Efter två dagar mötte vi chef Pekka och tjejen i hotellet. Min polare Pekka frågade: Hur i helvete! Har ni nu bara knullat över två dagar och gjort inget annat? Chef Pekka svarade: Nej nej nej, vi har också hånglat då och då emellan.
Haha, en kompis har jobbat som liftkille i just isosyöte på tidigt 00tal. Då korona slog till o karantän var på tapeten, började han plötsligt berätta om då han första gången i sitt liv hamnade i karantän. Då var det ledningen som uppmanade alla i personalen att hållas i sitt eget rum nattetid eftersom nått ”illvilligt virus” spred sig snabbt bland personalen. Det var tydligen dåligt för ställets rykte… 😝🤣 låter som 90 talets takter höll i sig in i millenniumet

Tillbaka
Topp