Val Thorens, UCPA, julveckan

hammarby

Medlem
Hej!
Funderar på att åka till Val Thorens med UCPA julveckan.
Är det någon har gjort samt har erfarenhet av den eller aktiviteterna där?
Jag fixar nästan det mesta i skidåkningsväg.

//P

Halloj,

Det kan jag varmt rekommendera. Checka även den här tråden för tips.

Har ingen erfarenhet av VT eller julveckan. Det jag hört är väl att det kan bli en del liftköer i VT och särskild under julveckan. Sen är VT inte så vädersäkrat eftersom det saknas skogsåkning.

UCPA-centret ligger lite avskiljt från byn vilket gör att det nog blir lite mer afterski på centret jämfört med på andra ställen. Går dock bussar någon gång i halvtimmen men hört att de slutar gå rätt tidigt och då får man sig en bättre promenad för att komma hem.

Appropå julaktiviteter kan jag inte tänka mig annat än att de har någon typ av julfirandeen och andra sociala aktiviteter. Det blir lätt uppdelat mellan fransktalande och utlänningar. Om du köper genom svenska UCPA så kommer de definitivt ordna något för svenskarna genom deras representant på plats.

Brukar fungera galant oavsett och bra människor på UCPA. Kör på och välj offpist så får du ut det mesta av UCPA eftersom det är 100 ggr bättre att ha en guide som hittar de bästa åken.

UCPA-centret ligger nedanför resten av byn, så stannar man högre upp för t.ex. afterski direkt efter åkning så är det lätt att bara ta skidorna ner sen. Däremot trögare att ta sig upp till centrala VT kvällstid eftersom bussarna, precis som UCPAisme nämnt, slutar gå vid typ 19:30 och det är 2-ish kilometer att gå i uppförsbacke.

(Men ingen vet väl riktigt vad som händer med exempelvis afterski och sånt kommande vinter ändå, med tanke på covid, så det kanske blir ett icke-problem av den anledningen.)

Tillbaka
Topp