Val Thorens!!

AKvS

Medlem
Val Thorens!!
hej!
jag undrar om det e någon som har några bra tips till val thorens off-pist repor? har hört att det skall finnas bra nära pisten men vi har inget emot att traska lite...
Har aldrig varit i val thorens förut så helst inte för invecklat.

tack!

/august

Val Thorens!!
Bor ni inne i val.thorensbyn, ta och åk upp på berget som ligger på andra sidan dalgången (kallas i mannamun fjärde dalen). Där finns det mycket nice repor... Dra er heller inte för att åka långt ut till vänster (skiers left), där finns det en hel del löst och när ni väl kommer dit så ser ni hur man kan åka för att hitta ännu mer!

Val Thorens!!
Var där säsongen 2000 men sitter nu o har totalt glömt bort namnet på den största kabinliften i Val Thoranse...Åk upp den för den går inte att missa och åk ner på andra sidan...Ni kommer förstå detta när Ni ser det...En otrolig off pist som är lång och underbar...Speciellt runt lunch du snön är kall där men solen börjar komma runt berget !

MVH Robert

Val Thorens!!
Vill du åka lite shysst offpist i VT så finns det hur mycket som helst att välja på. Du kan åka upp på Cime de Caron upp och ta Lac de Lou ner. Väl nere vid Boismint 1-liften så tar du den samt Boismint 2 upp. Knata ett fåtal meter snett upp till höger och följ kammen neråt. Kommer då ner på Lac de Lou igen fast du får ett härligt "månlandskap" med en massa stenbumlingar som bara inbjuder till lite lek. Vill du ha lite häftigare offpist som dessutom erbjuder lite vandrande så är West Face något för er. Då åker ni Moraine samt Col. I folkmun kallad kylen och frysen, vilket ni fattar när ni sitter där. Sittandes i liften så har ni Peclet på vänster sida. Det högsta berget. Ni knatar helt enkelt upp på baksidan av det och åker ner på framsidan, ner mot VT, på West Face. OBS Det är en glaciär så kunskap erfodras.
Jag skulle kunna skriva tusen rader till om detta med det orkar jag inte. Gör istället så att när ni kommer ner till VT så köper ni en offpist-bok som kostar kanske 100 frassar (finns engelsk version). Till boken köper ni en karta över tre dalarna, sen är det bara att kolla upp snön och ge sig iväg där det för tillfället lämpar sig.
Ska själv ner v10 o 11 o bara ha det underbart

Snödjup

Snödjup har sommaruppehåll i väntan på vinterns snödump.
Tillbaka
Topp