Val Thorens

Val Thorens
Tjena!
Mitt tips är att (om ni har liftkort i alla de tre dalrna "Les Trois Vallés") hålla er i Val Thorens, där den bästa OP:n finns...
Gör ett besök på nattklubben Underground och rocka hårt!!!

Val Thorens
Afterski på Tango som Harre skrev, Har ni tur o solen tittar fram på eftermiddan så är uteserveringen riktigt go där.

Val Thorens
Vi ska dit med skolan genom Lion.
Vad vet folk om P&V Les Temples du Soleil?
Tango och Underground har jag hört talas om.
Hur hårda är de med att kolla legg?

Val Thorens
Rosa_Rebell sa:
Tango och Underground har jag hört talas om.
Hur hårda är de med att kolla legg?
Dricksa bara garderoben på Tango ordentligt så ska det inte vara några problem =).

Templet har bland dom fräschare lägenheterna i valtho men ligger på helt fel sida av byn. Dessutom är risken stor att man går vilse bland alla korridorer, trapphus och skumm innegårda. Speciellt om man e en aning slirig!

Val Thorens
det ar langt fran temple du soleil till tango,jag vet inte hur langt det ar men du hinner defenitivt frysa arslet av dig. jag tror det tar runt 10-15 min. men om du underkvallen ror sig fran tango till underground och sedan till malaysia sa ar det nagot skonsammare. pa malaysia kollar dom leg..
mataffarer.. alla suger, det finns en pa templet. den basta finns i "gallerian".
hyra skidor ar bast att gora pa samma gata som hotellet men langre upp, typ 200 meter.

Val Thorens
Val Thorens ligger ju mitt i backen. Templet ligger längst ner i byn och Tango väldigt långt upp i byn, detta gör att när du ska upp till tango så e det uppförsbacke hela vägen, vilket kan va jobbigt, men det e roligare när du rullar hem sen!
Tango är grymt, missa inte det!
Alla mataffärer kostar väl ungefär lika mkt, ta den som ligger i templet så slipper du gå i kylan!

Val Thorens
Var i Val Thorens V.11 i vintras och bodde på Temples de soleil, riktigt fräscht ställe. Inte så farligt o gå till tango, men ska man på after-ski på tango så kan man åka direkt först till tango o sen efter ett par bira e d bara o ställa sig på skidorna så kommer man hela vägen ner till Temples. Dock roligare att gå upp te tango och sedan rulla ner=)

Val Thorens
Åker till VT vecka 9, ska bo på Les Olympiades, nån som har erfarenhet av det hotellet? och hur är parkerna i dom tre dalarna?

Val Thorens
Fillee sa:
Åker till VT vecka 9, ska bo på Les Olympiades, nån som har erfarenhet av det hotellet? och hur är parkerna i dom tre dalarna?
Les Olympiades ligger väldigt centralt...huvudingången är "ansluten" till huvudgatan, precis vid gallerian och sporthallen. Är det mycket snö kan man åka skidor direkt till skidförrådet, bakom hotellet.

Les Olympiades i övrigt är ingen höjdare..men funkar gott och väl för en veckas skidresa.:)

Val Thorens
Tja allihopa, ska också till val thorens, vecka fem.
Vilket liftkort är att rekomendera? Jag vet att det antagligen är mest najs att köpa ett för hela skiten men då vet jag också att man kommer träffa på mer offpist, och offpist lagg har jag tyvärr inte, så min fråga är om man kan hyra skidor i stil med dynastar 8000/8800 eller head monster 88/82? Några tips på offpist repor som man kan åka utan att man ska behöva knata eller nåt? Tacksam för svar!

Btw! Rosa_Rebell! Vilken vecka åker du? Vi går kanske på samma skola!

Val Thorens
Jag har en fråga om ett stort evenemang skulle äga rum i alperna villket ställe skulle det vara bäst att ha det i VT eller chamonix.
det rör sig om 2000-3000personer

Val Thorens
Någon som rest med Nortlander till VT?
Ska dit vecka 7. med dessa.
Hört att dom brukar hyra hela malaysia då?
Stämmer detta tro?

Val Thorens
Eric_W sa:
Någon som rest med Nortlander till VT?
Ska dit vecka 7. med dessa.
Hört att dom brukar hyra hela malaysia då?
Stämmer detta tro?
Här har du min erfarenhet av Nortlander:
https://freeride.se/forum/thread.php?t=30763

De hyr inte riktigt hela tango, dom använder typ lokalen som presentations lokal för hela resan. Man får en gratis öl och sen snackar dom lite, på danska dessutom så man fattar inget.

Temples ligger ca 1km från kroggatan med tango, frog & roastbeef, underground m.m.
Tycker inte att Temples var så fräscht, det sjysstaste var att det var direkt av och på i backen... annars var Neves mycket skönt(ligger precis emellan Underground och Tango). Nära till butiker, nära till de populära krogarna och 50 meter till backen(påfart ligger vid Tango. Likaså avfart)

Dom som köpte liftkort till alla 3 dalarna åkte mest i VT ändå, tror inte man tjänar så mycket på det dyrare kortet.

Börja kvällen med en afterski på tango, dra sen hem och vila upp dig för kvällen. Gå till tango, happy hour till kl.22. Sen kommer det förmodligen sluta med att du drar till Underground direkt. Gå dit tigigt om du vill ha ragg ;).
Ta nån kväll på frog & rostbeef och försök dig på en "yard".

Saker man ska akta sig för är franska poliser, helt tokiga. Också att åka ner på fel sida av berget, grym offpist, men det finns inga liftar upp... sen står det svarttaxis där nere som tar 2 lök för att köra dig tillbaka till byn.

Vad gäller leg är malaysia det enda stället där dom är något hårda, men vi drog dit tidigt en kväll då vi fortfarande var nyktra och snackade med vakterna... sen slutade det med att dom vinkade förbi oss förbi kön.
-grym festlokal... fel ålder och musik.

Val Thorens
Åker dit v 13 med Langley.. är så grymt sugen på det nu, speciellt då det inte blev någon ordentlig skidåkning i vintras.

Nån annan som ska ner samma vecka?

Blir väl o komma igång med åkningen här i sverige nånstans innan det

Val Thorens
hej! Ska dit för första gången v 3, ser verkligen fram emot detta men ska bo på Olympiades, är det verkligen så dåligt som du säger...råkigt i sådana fall! Jag håller med Gustav-Johansson, vill oxå ha lite tips om OP-repor mm.

Val Thorens
Kolla recensionerna om skidorten... Står om off-pistrepor och lite annat smått o gott.
Åker själv me nationerna från Lund vecka 4, kan nog bli bra ös med drygt 170 törstiga lundastudenter där nere....

Val Thorens
Ajdå, kanske bra att jag åker veckan innan då :) Vi får bara hoppas att det kommer mycket snö till dess, så man känner fluffet under/över skidorna och få snö i munnen när man ler :)

Val Thorens
Ajdå, kanske bra att jag åker veckan innan då :) Vi får bara hoppas att det kommer mycket snö till dess, så man känner fluffet under/över skidorna och få snö i munnen när man ler :)

Snödjup

Snödjup har sommaruppehåll i väntan på vinterns snödump.
Tillbaka
Topp