val thorens

ialia

Ny medlem
val thorens
TJA!
Ska säsonga i val thorens nästa vinter och skulle vilja ha lite tips!
Är det svårt att få tag i boende? vad kostar det? något lämpligt ställe att vända sig?
Hur är det med jobb där nere, behöver man kunna franska eller räcker det med engelska? har ni tips på något schyst jobb?
Är det många säsongare i val thorens?
tacksam för svar!

val thorens
kom precis från val thoren´s igår, och det va ngt så grymt, sjukt bra festande och backarna va underbara, dock lite slaskigt vid denna årstid :S aja, det va inte riktigt det du ville få reda på... så för att återgå till frågorna...

1) behöver du kunna ngt annat än engelska? Svar: Ja, majoriteten är riktigt urusla på engelska, och patrioter som fransmän och tyskar är så blir det lite svårt att klara sig med englekska om du ska jobba där å.

2) Något schysst råd om jobb? Svar: åk som reseledare för ngt företag, verkar hur grymt som helst, annars blir det nog att du får ta ngt skitjobb där nere, som du tjänar pest i polera på, pratade med några svenskar som jobbar där på afterskii-puben Tango, och dem tjänar skitdåligt, precis att dem klarar hyra och mat, och då bor dem tillsammans!!! så jag skulle nog försöka söka som reseledare för ngt företag, typ Lion Alpin eller Langley Travel.

3) Något bra boende? Svar: Du får nog ta det som erbjuds, brukar vara relativt svårt att få ett bra boende till ett hyggligt pris...

aja, hoppas du fått lite svar nu,
ha det gott!!! MVH// Niko

val thorens
Hej.
Det är inte så svårt att hitta ett jobb i VT om man kommer ner tidigt på säsongen, typ början av december. Det är svårt att fixa jobb redan här hemma, förutom som reseledare och det vill ju ingen vara för då får man ju inte åka skidor.
Det är jobb som bar, servera osv som finns att få. Dåligt betalt men oftast ett fritt boende.

Man har inget behov av att kunna franska där, engelska funkar bra. Har varit där i fem säsonger och kan inte ett ljud franska, men har många franska vänner ändå.
Jag tycker att det är en fånig myt att fransmän inte vill förstå om man inte kan deras språk, och det är inte bara i VT jag menar.

Det är ganska många säsongare i VT men inte många som är svenska, flest är ju givetviss fransmän. Sen är det danskar och engelska.

Vill man inte jobba är det ganska lätt att hitta boende ändå, men det är inte billigt och man får bo många på liten yta.

val thorens
Korkek: vadå smart?! jag har väl fått en inblick av hur andra har haft det och vad dem upplevt där, frågat mig för, för att själv veta hur det är och fått svar på mina frågor som bland annat varit dessa frågor, så jag förstår tyvärr inte riktigt vad du försöker komma fram till (?)

M.V.H / Niko

val thorens
att man inte ska svara på frågor man inte har en aning om. som när du bevisligen svarar mer eller mindre tvärt om hur det egentligen ligger till - på två av tre frågor.

hemska tanke om denna stackars människa åkt till val thorens som reseledare, i tron om att detta är det bästa jobbet när man ska göra en säsong i alperna! *brr*

val thorens
vadå fel?!?
finns det rätt och fel, det beror väl precis på hur man själv tycker?!? allt är ju en tolkningsfråga, du och dem jag pratat med behöver väl nödvändigtvis inte tycka likadant? eller?

och du verkar inte ha speciellt mycket att tillägga inom det här ämnet, är du bara här för att argumentera emot?

val thorens
Måste hålla med korkek där.. Har du varit där en vecka har du INGEN aning om hur de är att vara där 4, 5 månader. Har du ingen erfarenhet, + att du är valp, så ska du nog hålla truten. Speciellt som dina svar inte stämmer överens med den andres, och han hade gjort 5 säsonger där... dork

val thorens
ok, det här är till er båda!!!
DET ÄR INTE MINA UPPLEVELSER!!!!!!!!!!!!!!
jag har ju förhelvete bara varit där i en vecka!!!! hur fan ska ja veta?!?!?!?!
det är ju säsongare som jag pratat med som sagt det här till mig!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!! och sen om det är rätt eller fel är väl jävligt svårt för mig att bedömma?!?!?!?!

val thorens
reseledare är ju inget att satsa på om man vill åka när man är där. den enda åkningen man får är pistvisning med en massa överhippa stockholmare. Har hört rykten om att man inte får åka offpist om man är reseledare för att man kan skada sig....mycket töntigt.

jag tror att det bästa är jobba hemma och åk desto mer där nere.

ha det gott

val thorens
oj. nu blev du helt plötsligt väldigt ödmjuk. snyggt. jag tar mig friheten att kommentera några textrader.

"DET ÄR INTE MINA UPPLEVELSER!!!!!!!!!!!!!!"
helt sant. vänta tills du fått egna upplevelser, sen kan du svara. om nån frågar mig vad som händer om konjunkturen vänder så kan inte jag svara, för det har jag inte upplevt. det låter jag nån annan göra, som VET.

"jag har ju förhelvete bara varit där i en vecka!!!! hur fan ska ja veta?!?!?!?!"
helt sant igen. återigen: om man inte vet, varför svarar man då?

"och sen om det är rätt eller fel är väl jävligt svårt för mig att bedömma?!?!?!?!"
ytterligare en sanning. så - varför göra den bedömningen? med andra ord: man kanske inte ska svälja allt man hör (och jag tvivlar dessutom på att du återger gemene säsongarman i VT:s åsikter i ämnet).

val thorens
du är ju rätt rolig du korrek, jag har väl aldrig sagt att jag pratat om mina erfarenheter?!?
och vad spelar det för roll om hon får höra det från mig eller om hon får höra det från dem som sagt det till mig, huvudsaken är väl att hon får höra vad andra tycker?!? eller?
sen att det kan skilja i vad andra tycker i denna fråga får väl var och en stå för...

Tillbaka
Topp