Välja rätt pistskidor

BroderBelum

Medlem
Välja rätt pistskidor
Tjenare freeride!
Troligtvis är det inte bara jag som sitter och kliar mig i huvet inför köp av ett par riktiga pistskidor.
Jag tänkte köpa ett par skidor som har en svängradie runt 13 meter och har kollat lite på head supershape magnum och atomic redster s9.
Om någon har någon erfarenhet av dessa skidor eller har andra rekommendationer så hade jag verkligen uppskattat det!
Jag väger runt 100, är 185 lång och gillar att köra aggressivt!

Tack på förhand!

Välja rätt pistskidor
BroderBelum sa:
Jag väger runt 100, är 185 lång och gillar att köra aggressivt!
Jag är ingen guru för fem öre, så ta mina råd med en rejäl näve salt.
Men jag känner igen behovet, och i våras slog jag till på Völkl Racetiger Speedwall GS UVO (och allt vad det heter). Helt underbar pistskida, bara att sätta ner skären och sen åker man som en raket.
Mina är iofs GS på 19m radie, men dom finns även som SL med kortare radie.

Head Supershape Magnum hann jag börja snegla på, men testade aldrig då jag hade helt bestämt mig för Rejstigrarna. Värt att kolla in tror jag.

Tipset är att prova själv så du vet vad du köper. Berätta sen vad du fastnade för. Lycka till.

Välja rätt pistskidor
Jag har provkört både supershape magnum och Racetiger sl. Båda skidorna är kanonbra med lite olika karaktär dock, har du möjlighet att prova båda så gör det! I år kör jag på Dynastar speedzone 16 i pisten, grym skida som inte är lika lättåkt som head skidan men har ett brutalt isgrepp och bra ”klipp”. Bör dock provköras innan köp!

Välja rätt pistskidor
Är i din kaliber ( vikt o längd ).
Har åkt pist på 88 midja ( ross E88) senaste åren men ville byta till något lite mer lekfullt för piståkning.

Köpt 2 par nya inför denna säsong (Magnum och Volkl Racetiger SL-pro )
Har bara åkt 4 dagar än men för mig mig kan jag säga att volkl skidan är precis vad jag letat efter ( om man vill ha en kort radie)
Väldigt rapp men funkar förvånadsvärt bra att hålla ut svängradien med fast de är 165.
Grymt bett också eftersom jag kört lite port med den.
Nu är det här Pro modellen med Raceplatta så det gör ju att den är styvare än vanliga SL.
Däremot var magnumen bättre när det blev lite uppkört men lite "tråkig" för mitt behov,

S9 har ju också fått mycket bra recensioner i SL segmentet

Välja rätt pistskidor
Testade supershape magnum idag och håller med om att den var lite tråkig även om det var en riktigt bra skida!
Ska troligtvis testa redster s9 på lördag men hade varit kul att testa völkl skidan också

Välja rätt pistskidor
Hola,
Även jag köpte et par rajstigers GS i somras (när tysken nästan gav bort dom).
Radien är för visso ca 35 meter men herre gud vilka scud missiler.
Helt suveräna när det gäller fart och stabilitet, j.vulskt roliga att åka på.
Den dagen jag kraschar med dom,jaja den dagen den sorgen.
Lycka till med letandet.

Välja rätt pistskidor
Det är skidtest i Vemdalen till helgen, där har du möjlighet att testa de skidorna du funderat på head2head, en av de sista gångerna denna säsong där alla skidorna finns tillgängliga för test mot varandra, ett tips med andra ord :)

Välja rätt pistskidor
Tyvärr är jag i franska alperna för säsongen så Vemdalen är lite långt bort ;)
Völkl skidorna verkar väldigt intressanta men de är de enda skidorna jag inte kan testa innan jag köper dem (jobbar i skiduthynings kedja).
Men tack för tipset!

Tillbaka
Topp